• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن
تعداد بازدید : 7501

کلید موفقیت بچه‌ها در مدارس به میزان درگیر شدن عاطفی آنها در فعالیت‌های مدرسه بستگی دارد.

مطالعه‌ای که به تازگی در مدارس ابتدایی کشور روسیه انجام پذیرفته، نشان می‌دهد، میزان درگیر شدن بچه‌ها از نظر عاطفی در فعالیت‌های مدرسه، می‌تواند کلید موفقیت آنها در مدرسه باشد.
مترجم: فرهاد معمارصادقی

مطالعه‌ای که به تازگی در مدارس ابتدایی کشور روسیه انجام پذیرفته، نشان می‌دهد، میزان درگیر شدن بچه‌ها از نظر عاطفی در فعالیت‌های مدرسه، می‌تواند کلید موفقیت آنها در مدرسه باشد.


پژوهشگران سالهاست عنوان می‌کنند که، میزان درگیر شدن بچه‌ها در فعالیت‌های مدرسه، بر بازدهی آنها در مدرسه و میزان موفقیت آنها در آینده تاثیر گذار است. در حقیقت پیش‌بین اصلی عدم موفقیت و یا موفقیت بچه‌ها در مدرسه در اروپا و آمریکای شمالی میزان درگیری آنها در فعالیت‌های مدرسه است.


نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه داشت این است که مفهوم درگیری در فعالیت‌های مدرسه، مفهومی بسیار گسترده‌تر از انگیزه‌های یادگیری است: درگیری در فعالیت‌های مدرسه شامل ارزیابی کلی وضعیت بهباشی کودکان در مدرسه، علائق آنها و میزان آمادگی آنها برای مشارکت در فعالیت‌های یادگیری است.

 


درگیری در فعالیت‌های مدرسه را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: درگیری از نظر رفتاری، درگیری از نظر عاطفی و درگیری از نظر شناختی. عنصر رفتاری درگیری به فعالیت‌های بچه‌ها، مشارکت در رویدادهای مدرسه، و آمادگی آنها برای رعایت قوانین مدرسه است. عنصر عاطفی درگیری، میزان راحتی، احساس تعلق و علاقه به مدرسه بچه‌ها را ارزیابی می‌کند. در نهایت عنصر شناختی درگیری، اشتیاق با یادگیری و توانایی خود تنظیمی بچه‌ها را ارزیابی می‌کند.


در این تحقیق، بچه‌ها می‌بایست وضعیت خود را با عباراتی که بر روی کاغذی نوشته شده بود، بیان می‌کردند، به عنوان مثال، عبارت " من در مدرسه احساس خستگی می‌کنم " میزان درگیری بچه‌ها از نظر عاطفی، عبارت " من برنامه‌های مربوط به یادگیری را در تلویزیون نگاه می‌کنم" میزان درگیری بچه‌ها از نظر شناختی و عبارت " من در کلاس درس حواسم جمع است " میزان درگیری بچه‌ها از نظر رفتاری را ارزیابی می‌کرد.


بر طبق نتایجی که از این تحقیق به دست آمد، مولفه‌ عاطفی مهمترین مولفه برای ارزیابی میزان درگیری کلی بچه‌ها در فعالیت‌های مدرسه است. یافته‌های این تحقیق، در حقیقت یافته‌های قبلی را که عبارت بود از: میزان علاقه بچه‌ها به مدرسه و راحتی آنها در مدرسه تاثیر ویژه‌ای بر درگیر شدن بچه‌ها در فعالیت‌های مربوط به یادگیری دارد.


دکتر ماری آرسالیدو (Marie Arsalidou) یکی از اعضای تیم پژوهش می‌گوید: " اگر به مدرسه به عنوان جایی نگاه کنیم که دائما در آنجا مغز درگیر فعالیت‌های پر چالش از جمله تفکر دائمی و حل مسئله است، به نظر می‌رسد درگیری شناختی می‌بایست مهم‌ترین مولفه برای موفقیت و بازدهی دانش‌آموزان باشد. ولی بر خلاف تصور چنین نیست و مولفه‌ عاطفی نقش بسیار مهم‌تری را در این میان بازی می‌کند." 


" بچه‌ها نیاز دارند تا در مدرسه شادمان بوده و احساس راحتی کنند و این بسیار معقول به نظر می‌رسد، چرا که وقتی شما در مکانی حضور دارید که در آنجا شاد هستید، آماده‌اید تا کار بیشتری انجام دهید."


در این تحقیق محققین هیچ تفاوت معنی داری بین دختران و پسران و یا دانش‌آموزان در سنین مختلف مشاهده نکردند.


یافته‌های این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شده است.


منبع: National Research University- Higher School of Economics

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...