• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۲۵ بهمن
تعداد بازدید : 2856

اولین مرور برمسئله تساوی جنسیتی در رشته‌های علوم روانشناسی

اگرچه شکاف جنسیتی در رشته‌های روانشناسی در حال کم‌رنگ شدن است، اما هنوزهم به طور کامل از بین نرفته‌است و برای از بین بردن آن لازم است کارهای بیشتری انجام شود.
مترجم: مریم فلاحی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

اگرچه شکاف جنسیتی در رشته‌های روانشناسی در حال کم‌رنگ شدن است، اما هنوزهم به طور کامل از بین نرفته‌است و برای از بین بردن آن لازم است کارهای بیشتری انجام شود.


علی رغم سال‌ها بحث و تحقیق در این رابطه، هنوز هم شاهد شکاف جنسیتی در بسیاری از رشته‌های علمی هستیم.اگرچه تدوین برنامه‌‌های گسترده‌ای به بهبود وضعیت  شکاف جنسیتی کمک کرده‌اند، اما هنوز کمبود اطلاعات دقیق در این زمینه به چشم می‌خورد و کارهای بسیاری لازم است تا انجام شود.


به منظور برطرف کردن این کمبود و خلائی که در تحقیقات در زمینه علوم روانشناختی وجود دارد، اولین مرور سیستمایتک در مورد موفقیت‌ها و موانع موجود بر سر راه پیشرفت حرفه‌ای زنان در مجله دیدگاه‌های مختلف در مورد علم روانشناسی به چاپ رسیده‌است. این تحقیق به سه حوزه مشخص در مورد شکاف جنسیتی می‌پردازد:  پیشرفت حرفه‌ای زنان، اختلاف دستمزد و سِمَت شغلی در موسسات یا دانشگاه‌ها. 


همچنین در این تحقیق مکانیسم عوامل تداوم بخش این شکاف نیز مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. 

 


در این گزارش اشاره می‌شود که زنانی که به خوبی در سمت‌های پایین کاری مشغول به کار می‌شوند و به خوبی از پس انجام این کارها برمی‌آیند، خودشان را بیشتر در نقش‌های رهبری نشان می‌دهند و به عنوان الگوهایی برای نسل بعدی علوم روانشناختی ادامه فعالیت می‌دهند. این درحالی است که زنان از بودجه تخصیص داده شده کم‌تری برای تحقیق برخوردار هستند، مقالات کم‌تری چاپ می‌کنند و در سِمَت‌های علمی بالاتر حضور کم‌رنگ تری دارند. این تحقیق همچنین شامل توصیه‌های متعددی برای کم‌کردنِ شکاف جنسیتی است که از آن جمله می‌توان به:

 

  1. مستند کردن و افزایش آگاهی در مورد نابرابری جنسیتی به واسطه تحقیقات بیشتر
  2. ایجاد شفافیت بیشتر در مورد اختلاف دستمزد جنسیتی، برگزار‌کردن کارگاه و آموزش أصول مذاکره برای زنان و ایجاد گزارشات رسمی از دستمزد افراد
  3. ایجاد منابع و قوانینی برای رسیدگی به تعارضات  موجود میان دو حوزه  مهم زندگی : شغلی و خانوادگی
  4. مستند و رسمی سازی انتظارات مربی‌گری حرفه‌ای برای مردان و زنان
  5. آموزش مداخلات مشاهده‌ای برای آزار جنسی


به گفته جون گروبر، دانشیار دانشگاه کلورادو و نویسنده اصلی این مقاله، " روانشناسی حوزه‌ای است که به مطالعه سوگیری جنسیتی، تفکر قالبی، و مکانیسم تغییر رفتار می‌پردازد." او همچنین اضافه کرد:« اگرچه ما در طول زمان پیشرفت زیادی داشته ایم، اما همچنان موانع مهم و اساسی تا رسیدن به برابری جنسیتی در این زمینه وجود دارد.

 


لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2020-sept-tip-gender-equity.html

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...