انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6559      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ آبان تعداد بازدید : 3890

اخبار

بسیاری از سالمندان مبتلا به افسردگی، هنگام شیوع همه‌گیری عملکرد خوبی دارند.
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که افراد یک گروه آسیب‌پذیر، به نظر می‌رسد که در طول همه‌گیری COVID-19 محفوظ مانده‌اند. ارزیابی سالمندان مبتلا به اختلال افسردگی عمده ساکن لس‌آنجلس، نیویورک، پیتسبورگ یا سنت لوئیس، نشان می‌دهد که آنها بیشتر افسرده یا مضطرب نمی‌شوند.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که افراد یک گروه آسیب‌پذیر، به نظر می‌رسد که در طول همه‌گیری COVID-19 محفوظ مانده‌اند. ارزیابی سالمندان مبتلا به اختلال افسردگی عمده ساکن لس‌آنجلس، نیویورک، پیتسبورگ یا سنت لوئیس، نشان می‌دهد که آنها بیشتر افسرده یا مضطرب نمی‌شوند.


دانشمندان این تحقیق از پنج موسسه، از جمله دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، در این مطالعه شرکت کردند. آنها دریافتند که افراد مسنی که قبلاً در مطالعات مستمر درمورد افسردگی مقاوم به درمان شرکت داده شده بودند، در برابر استرس ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی و انزوا نیز مقاومت نشان می‌دهند.


این یافته ها در ژورنالِ نظارت‌ شده، مجله آمریکایی روانپزشکی سالمندان، منتشر شده است.


هلن لاورتسکی، استاد دانشگاه روانپزشکی و علوم زیست‌رفتاری در UCLA، می‌گوید: "ما فکر کردیم که آنها در برابر استرس  COVID  بیشتر آسیب‌پذیر خواهند بود زیرا طبق تعریف CDC جزو آسیب‌پذیرترین افراد هستند."


جالب اینجاست که به نظر می‌رسد سالمندان مبتلا به افسردگی تاب‌آوری بیشتری نسبت به بسیاری دیگر دارند زیرا آنها یاد گرفته‌اند که چگونه با اختلال خود زندگی کنند.


لاورتسکی می‌گوید، "آنچه ما از این پژوهش آموختیم این است که افراد مسن مبتلا به افسردگی می‌توانند تاب‌ بیاورند. آنها به ما گفتند که کنار آمدن با افسردگی مزمن به آنها آموخته‌است تا تاب‌آوری بالاتری داشته باشند." 


برای این مطالعه، محققان طی دو ماه اول همه‌گیری، مصاحبه‌هایی با شرکت‌کنندگان انجام دادند که همه آنها بیش از 60 سال سن داشتند و میانگین سنی آنها 69 سال بود.


محققان با استفاده از دو ارزیابی غربالگری از افسردگی و اضطراب،PHQ-9  وPROMIS ، هیچ تغییری در نمرات افسردگی، اضطراب یا خودکشی شرکت‌کنندگان، قبل و در طول همه‌گیری مشاهده نکردند.

 


نتایج بعدی محققان نشان می‌دهد که:

 

  • شرکت‌کنندگان بیش از خطر انزوا در مورد خطر ابتلا به ویروس نگران بودند. 
  • در حالی که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند، بیشتر آنها احساس انزوای اجتماعی نمی‌کردند و از دنیای مجازی برای ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کردند.
  • در حالی که آنها خود را وفق می‌دادند، بسیاری از شرکت‌کنندگان می‌گفتند که کیفیت زندگی آنها پایین آمده‌است و نگران هستند که با ادامه فاصله اجتماعی، سلامت روان آنها آسیب ببیند.
  • شرکت‌کنندگان ازعملکرد ناکارآمد دولت نسبت به همه‌گیری ناراحت بودند.

 

براساس یافته‌های این پژوهش، نویسندگان این مطالعه معتقدند با ادامه همه‌گیری لازم است که سیاست‌ها و مداخلاتی برای دسترسی به خدمات پزشکی و فرصت‌های تعامل اجتماعی برای کمک به بزرگسالان مسن‌تر، برای حفظ سلامت روان و کیفیت زندگی آنان در نظر گرفته شود.


لاورتسکی گفت بسیاری از شرکت‌کنندگان کیفیت زندگی خود را پایین‌تر اعلام کردند و آنها نگران بودند که با ادامه فاصله اجتماعی سلامت روانی آنها آسیب ببیند. وی گفت که تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر همه‌گیری در طول زمان، لازم است.


وی افزود در حالی که در هوای همه‌گیری سر می‌کنیم، این یافته‌ها درس‌هایی به ما می‌دهند. وی ادامه داد: "این افراد مسن که با افسردگی زندگی می‌کنند مدت طولانی‌تری نسبت به بسیاری از ما تحت استرس بوده‌اند. ما می‌توانیم از تاب‌آوری آنها درس گرفته و از آن استفاده کنیم."


در این مطالعه چندین راهبرد مقابله‌ای و مراقبت از خود را که شرکت‌کنندگان از آنها استفاده می‌کردند شناسایی شد که عبارت بودند از: داشتن برنامه‌های زمانی منظم؛ داشتن سرگرمی‌ برای آنکه حواسشان از احساسات منفی پرت شود، انجام کارهای خانه، کار یا ورزش و استفاده از تمرینات ذهن‌آگاهی برای تمرکز بر آنچه همین الان در اطراف آنها اتفاق می‌افتد بدون اینکه نگران اتفاقات آینده باشند.


نویسندگان در ادامه تأکید کردند که دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان و گروه‌های پشتیبانی و تعامل اجتماعی دائمی برای کمک به افراد مسن درطول همه‌گیری لازم است.


منبع : UCLA
https://psychcentral.com/news/2020/09/01/many-seniors-with-depression-faring-well-during-pandemic/158983.html