انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6560      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ آبان تعداد بازدید : 3996

اخبار

ارتباطات اجتماعی احتمالا قوی‌ترین سپر در برابر ابتلا به افسردگی است.
محققان رویکردی دو مرحله‌ای داشتند. در مرحله اول از بیش از 100،000 شرکت کننده در Biobank انگلستان استفاده شد تا به‌طورمنظم طیف گسترده‌ای از عوامل اصلاح‌پذیر از جمله: تعاملات اجتماعی، استفاده از رسانه‌، الگوی خواب، رژیم غذایی، فعالیت بدنی ومواجهه با محیط زیست را که ممکن است با احتمال ابتلا به افسردگی مرتبط باشد، بررسی کنند.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) دریافتند که ارتباطات اجتماعی می‌تواند قویترین عامل محافظت در برابر افسردگی باشد، و در همین رابطه پیشنهاد می‌کنند که کاهش فعالیت‌های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون و خوابیدن در طول روز نیز می‌تواند باعث کاهش احتمال افسردگی شود.


این تیم مجموعه‌ای از چندین عامل  اصلاح‌پذیر را از بین بیش از 110 عامل شناسایی کردند که می‌توانند اهداف ارزشمندی برای جلوگیری از افسردگی در بزرگسالان باشد.


یافته‌های این پژوهش در مجله روانپزشکی آمریکایی منتشر شده ‌است.


دکتر کارمل چوی، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: "افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است، اما تاکنون محققان فقط روی تعداد معدودی از عوامل خطرناک مشخص و فقط یک یا دو عامل محافظت‌کننده تمرکز کرده‌اند." او اضافه می‌کند:" تا به امروز، مطالعه ما جامعترین تصویر در مورد عوامل قابل تغییری است که می‌توانند احتمال ابتلا به افسردگی را تحت تاثیر قرار دهد."


محققان رویکردی دو مرحله‌ای داشتند. در مرحله اول از بیش از 100،000 شرکت کننده در  Biobank انگلستان استفاده شد تا به‌طورمنظم طیف گسترده‌ای از عوامل اصلاح‌پذیر از جمله: تعاملات اجتماعی، استفاده از رسانه‌، الگوی خواب، رژیم غذایی، فعالیت بدنی ومواجهه با محیط زیست را که ممکن است با احتمال ابتلا به افسردگی مرتبط باشد، بررسی کنند.


این روش که به عنوان بررسی ارتباط گسترده درمواجهه (exposure-wide association scan=ExWAS)شناخته می‌شود با مطالعات گسترده ارتباط ژنومی (genome-wide association studies =GWAS) که به طور گسترده‌ای برای شناسایی عوامل پرخطر ژنتیکی بیماری مورد استفاده قرار گرفته، ، قابل مقایسه است.


درمرحله دوم اصلی‌ترین عوامل اصلاح‌پذیر که با روش ExWAS به دست آمده بودند، انتخاب شده و از تکنیکی به نام آرایش تصادفی مندلی (MR) استفاده کردند تا عواملی که ممکن است رابطه علی با افسردگی داشته باشند را بررسی کنند.

 


(MR) یا آرایش تصادفی مندلی روش آماری است که تنوع و تغییرات ژنتیکی بین افراد را بررسی می‌کند تا به عنوان نوعی آزمایش طبیعی تعیین کند که ارتباط بین دو چیز تا چه میزانی نشان دهنده رابطه علی است تا رابطه همبستگی.
این رویکرد دو مرحله‌ای به محققان بیمارستان عمومی ماساچوست این امکان را داد تا پژوهش را به دو مجموعه کوچکتر کوچکتر از اهداف علی برای افسردگی به صورت عوامل بالقوه و عوامل محتمل محدود کنند. 


جوردن اسمولر، کارشناس ارشد ومعاون تحقیقات گروه روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: "کم‌ترین ارتباط علی با افسردگی و طبیعتا برجسته‌ترین عامل محافظت‌کننده در برابر آن، تکرار دفعات اعتماد به دیگران ودیدار خانواده و دوستان بود که همه اینها تأثیر مهم محافظتی ارتباط اجتماعی و انسجام اجتماعی را برجسته کرد."


" این عامل محافظت‌کننده در شرایط حال حاضر با توجه به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و جدایی از دوستان و خانواده بیش از پیش اهمیت پیدا کرده‌ است."


نکته بسیار جالب در این پژوهش این بود که اثرات محافظتی ارتباط اجتماعی حتی در بین افرادی که به دلیل آسیب‌پذیری ژنتیکی یا آسیب‌های اولیه زندگی، بیشتردر معرض افسردگی بودند هم دیده شد.


از طرف دیگر، عوامل مرتبط با احتمال افسردگی شامل میزان تماشای تلویزیون است. هرچند نویسندگان خاطرنشان کرده‌اند که مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این خطر  به دلیل قرارگرفتن در معرض رسانه بوده است یا اینکه تماشای تلویزیون به عنوان یک فعالیت کم تحرک، عاملی خطرناک برای افسردگی محسوب می‌شود.


شاید مطلب تعجب آورتر این باشد که تمایل به چرت زدن در روز و استفاده منظم از مولتی ویتامین‌ها با احتمال ابتلا به افسردگی گره خورده‌ است، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی این ارتباط لازم است.


این مطالعه، رویکرد جدید مهمی برای ارزیابی طیف گسترده‌ای از عوامل اصلاح‌پذیر را نشان می‌دهد که از این شواهد به منظور اولویت بندی اهداف مداخلات پیشگیرانه برای افسردگی می‌توان استفاده کرد.


اسمولر می‌گوید: "افسردگی خسارات زیادی به افراد، خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند، با این حال ما هنوز اطلاعات  بسیار کمی در مورد چگونگی پیشگیری از آن در اختیار داریم."


 او اضافه می‌کند:" ما نشان داده‌ایم که اکنون می‌توان به این سئوالات که دارای اهمیت گسترده در بهداشت عمومی هستند، از طریق یک رویکرد مبتنی بر داده‌های در مقیاس بزرگ که تا چند سال پیش در دسترس نبود، پاسخ داد. امیدواریم که این کار انگیزه تلاش‌های بیشتر را برای ایجاد راهبردهای عملی برای پیشگیری از افسردگی ایجاد کند."


منبع: بیمارستان عمومی ماساچوست
لینک خبر:
https://psychcentral.com/news/2020/08/15/social-connection-may-be-strongest-protection-against-depression/158882.html