• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۳ آبان
تعداد بازدید : 4202

مردان جوان افسرده و مضطرب در میانسالی بیشتر در معرض حملات قلبی قرار دارند.

بر طبق مطالعات جدید انجام گرفته از طرف انجمن مطالعات قلب و عروق اروپا در سوئد، افسردگی و اضطراب در مردان جوان سنین 18 یا 19 ساله با افزایش 20 درصدی خطر حملات قلبی در میانسالی مرتبط است.
نویسنده: تریسی پِدِرسون
مترجم: فرهاد معمارصادقی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

بر طبق مطالعات جدید انجام گرفته از طرف انجمن مطالعات قلب و عروق اروپا در سوئد، افسردگی و اضطراب در مردان جوان سنین 18 یا 19 ساله با افزایش 20 درصدی خطر حملات قلبی در میانسالی مرتبط است.
بخشی از این ارتباط می‌تواند به وسیله میزانِ تحمل کمتر استرس و پایین بودن تناسب بدنی در بین نوجوانان دارای مشکلات روحی روانی تبیین شود.


دکتر سیسیلیا برگ از دانشگاه اوربرو سوئد می‌گوید: " نسبت به علائم استرس و افسردگی و اضطراب که فراتر از میزان معمولی در بین نوجوانان است بسیار هوشیار باشید، به خصوص اگر این علائم مشکلاتی پایدار و مزمن باشند و در طول دوران همه‌گیری کرونا در صورت وجود چنین علائمی حتما از مشاوره های آنلاین بهره ببرید." 


" در صورتی که بچه ها و نوجوانان به داشتن سبکِ زندگی‌ای سالم تشویق شوند، احتمال پایداری این وضعیت و حفظ سلامت در طولانی مدت برای آنها در دوران بزرگسالی بسیار بیشتر است."


نشانه‌های بسیاری حکایت از افت میزان سلامت روان در افراد کم سن و سال دارد. این پژوهش به طور مشخص با این هدف انجام شد که آیا وضعیت‌های خاص سلامت روان مثل افسردگی در سنین نوجوانی (18 یا 19 سال) با خطر بیشتر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در بزرگسالی ارتباطی دارد یا خیر. در این پژوهش تیم تحقیقاتی همچنین نقش احتمالی تاب‌آوری در برابر استرس را به عنوان تبیین‌کننده این ارتباط مورد بررسی قرار داد.
در این تحقیق تعداد 238،013 نفر از مردان متولد بین سالهای 1952 تا 1956، تحت بررسی‌های بسیار دقیق گسترده‌ای در اواخر نوجوانی (به عنوان بخشی از آزمایشات خدمت سربازی اجباری) قرار گرفتند و وضعیت آنها تا میانسالی ( تا سن 58 سالگی) به صورت طولی مورد بررسی قرار گرفت.


آزمایشات انجام شده در سن 18 یا 19 سالگی شامل آزمایشات پزشکی، تست‌های روانپزشکی و تست‌های بدنی بود که توسط روانشناسان و پزشکان انجام پذیرفت. تاب آوری این افراد در برابر استرس هم به وسیله مصاحبه بالینی که توسط روانشناسان و پرسشنامه‌های مختلف بر اساس ویژگی‌های خانوادگی، پزشکی، اجتماعی، رفتاری و شخصیتی انجام پذیرفت.

 


در مجموع پس از این آزمایشات تعداد 34،503 نفر هیچ تشخیص اختلالی (مثل افسردگی و یا اضطراب ) دریفات نکردند. پیگیری تمامی این نفرات برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از طریق پرونده‌های پزشکی این افراد و سوابق موجود آنها در بیمارستان‌ها انجام شد.


نتایج این پژوهش طولی نشان داد که وجود اختلالات روحی و روانی در اوایل جوانی با خطر بیشتر وقوع حملات قلبی در میانسالی ارتباط دارد. در قیاس با افرادی که در اوایل جوانی هیچ تشخیص از اختلال روانی نداشتند، افرادی که چنین تشخیصی دریافت کرده بودند 20% بیشتر در میانسالی دچار حملات قلبی شده بودند – این آمار حتی با در نظر گرفتن سایر نشانه‌های سلامت مربوط به دوره نوجوانی آنها از جمله فشار خون، شاخص توده بدنی، سلامت عمومی و حتی پایگاه اجتماعی، اقتصادی آنها به دست آمد.


علت این ارتباط تا حدی به وسیله پایین بودن سطح تاب‌آوری در برابر استرس و پایین بودن تناسب اندام در نوجوانانی که به اختلالات روحی و روانی مبتلا بودند، بیان می‌شود ولی فقط این مسائل تعیین کننده و توضیح دهنده این ارتباط نیستند.


دکتر برگ اضافه می‌کند که: " ما از قبل می‌دانستیم که مردانی که تاب‌آوری پایین در برابر استرس دارند، در صورتی که شرایط تناسب اندام مناسبی در جوانی داشته باشند، احتمال حفظ این تناسب اندام تا دوران میانسالی بسیار کم است." همچنین " تحقیقات قبلی ما نشان می‌دهد که پایین بودن تاب‌آوری در برابر استرس با تمایل بیشتر به سمت بروز رفتارهای اعتیاد‌آمیز و مصرف سیگار، الکل و مواد ارتباط دارد."


دکتر برگ می‌گوید: " تناسب اندام در دوران بلوغ و نوجوانی احتمال بروز حملات قلبی آینده را در فرد کاهش می‌دهد، به خصوص اگر این تناسب اندام در طول زمان و با افزایش سن حفظ شود. نکته قابل توجه این است که فعالیت بدنی تا حدودی می‌تواند به کاهش آثار منفی استرس کمک کند. این مطلب در مورد تمامی نوجوانان صدق می‌کند، ولی افرادی که از میزان سلامتی کمتری برخوردار هستند، می‌توانند از حمایت‌های بیشتری برای ایجاد راهبردهایی به منظور مدیریت بهتر استرس بهره‌مند شوند." 


منبع: انجمن مطالعات قلب و عروق اروپا

https://psychcentral.com/news/2020/08/31/depressed-anxious-young-adults-may-be-at-greater-risk-for-mid-life-heart-attack/159135.html

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...