• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر
تعداد بازدید : 4023

چاقی کودکان ارتباط نزدیکی با خطر اضطراب ، افسردگی ، مرگ زودرس دارد.

دو مطالعه جدید نشان می‌دهند که کودکان مبتلا به چاقی در اوایل بزرگسالی سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشته و احتمال بیشتری دارد که از اضطراب و افسردگی رنج ببرند.
نویسنده: جنیس وود
مترجم: آزاده علوی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

دو مطالعه جدید نشان می‌دهند که کودکان مبتلا به چاقی در اوایل بزرگسالی سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشته و احتمال بیشتری دارد که از اضطراب و افسردگی رنج ببرند.


به گفته محققان موسسه کارولینسکا در سوئد ، این یافته‌ها لزوم شناسایی عوامل ویژه‌ی خطرناک برای کودکان چاق و یافتن ابزارهای پیشگیری را برجسته می‌کند.


سازمان بهداشت جهانی ،چاقی کودکان را در بین یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامت عمومی در قرن بیست و یکم طبقه‌بندی کرده است. مطالعات قبلی چاقی کودکان را با افزایش خطر مرگ زودرس درمیانسالی  مرتبط دانستند.


در مطالعات اخیر ، محققان می‌خواستند به این موضوع پی ببرند که آیا کودکان مبتلا به چاقی در اوایل بزرگسالی هم بیشتر با خطر مرگ زودرس روبرو هستند یا خیر؟ آنها همچنین می‌خواستند بدانند که آیا کودکان چاق بیشتر از کودکان دیگر دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند یا خیر؟


در مطالعه منتشر شده در PLOS Medicine، محققان نشان دادند كه افراد مبتلا به چاقی در كودكی، سه برابر بیشتر از گروه مقایسه در جمعیت عمومی، با خطر مرگ در اوایل بزرگسالی روبرو هستند.


این مطالعه شامل حدود 7000 نفر بود که در مقطع سنی بین 3 تا 17 سال تحت درمان چاقی قرار گرفتند. این تعداد با 34000 نفر از نظر سن، جنسیت و محل سکونت همسان‌سازی شدند. در مجموع 39 نفر (0.55 درصد) در گروه کودکان چاق در طی دوره پیگیری متوسط 3.6 سال فوت کردند که این عدد در  گروه کنترل 65 نفر (0.19 درصد) بود. متوسط سن هنگام مرگ 22 سال بود.

 


امیلیا هاگمن ، دکتر ، محقق در گروه علوم بالینی، مداخله و فناوری، موسسه کارولینسکا و یکی از نویسندگان این تحقیق عنوان کرد: "مطالعه ما نشان می‌دهد که کودکان چاق در معرض خطر مرگ زودرس در اوایل بزرگسالی هستند." "در این افراد هم خطر مرگ ناشی از بیماری‌های جسمی، که بیش از یک چهارم آنها مستقیماً با چاقی ارتباط داشتند بیشتر بود و هم این گروه با افزایش خطر خودکشی روبرو بودند. با این حال ، ما افزایش خطر مرگ و میر ناشی از جراحات یا علل خارجی، مانند اقدامات مجرمانه را مشاهده نکردیم. "


به گفته محققان ، از دلایل احتمالی برای این یافته‌ها ممکن است این باشد که چاقی کودکان با بیماری‌های جسمی مانند دیابت ، بیماری کبد و فشار خون بالا ارتباط دارد. از طرفی کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی بیشتر در معرض تبعیض هستند که می تواند منجر به مشکلات روانی شود.


گرچه به گفته محققان ، علیت بین این روابط باید در مطالعات آینده ارزیابی شود.


مطالعه دیگری که توسط همین محققان در BMC Medicine منتشر شد نشان داد که چاقی با افزایش احتمال  اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان ارتباط دارد.


دختران مبتلا به چاقی نسبت به دختران جمعیت عمومی 43 درصد بیشتر در معرض خطر اضطراب و افسردگی قرار دارند، در حالی که بر اساس یافته‌های این مطالعه پسران چاق 33 درصد بیشتر از همسالان خود در معرض خطر هستند.


در این مطالعه بیش از 12000 کودک بین 6 تا 17 سال که از نظر چاقی تحت درمان قرار گرفته بودند، شرکت داشتند. آنها با یک گروه همسان شامل60000 کودک از جمعیت عمومی مقایسه شدند. ارتباط بین چاقی و اضطراب و افسردگی حتی پس از خنثی کردن سایر عوامل خطر مانند زمینه اسکاندیناوی ، اختلالات اعصاب و روان ، سابقه خانوادگی اضطراب یا افسردگی و وضعیت اقتصادی اجتماعی توسط محققان وجود داشت.


لوئیز لیندبرگ ، دانشجوی دکترا و پژوهشگر دپارتمان علوم بالینی، مداخلات و فناوری و یکی دیگر از نویسندگان این پژوهش گفت: "روی هم رفته ، مطالعات ما وضعیت آسیب پذیر کودکان چاقی را برجسته می‌کند."


" اضطراب و افسردگی باعث فشار ، رنج روحی، عاطفی و فیزیولوژیکی شده و همچنین ممکن است مانع درمان چاقی شود. بسیار مهم است که برای کودکان چاق در اوایل زندگی برای کاهش این خطرات ، درمان مناسب و طولانی مدت در نظر گرفته شود. "

 

منبع: انستیتوی کارولینسکا
 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...