• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ آذر
تعداد بازدید : 4083

خبردروغی که شنیدید به یاد دارید؟

به گفته مقاله‌ای که در مجله علم روانشناسی چاپ شده است، افرادی که به آنها اطلاعات غیر صحیح گذشته یادآوری می‌شود، ممکن است که خاطرات جدید حقیقی و قابل اتکا‌تری را در مغزشان شکل دهند.
مترجم: مریم فلاحی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

خلاصه خبر: فکر کردن به گذشته و زمانی که با اطلاعات نادرست و یا اخبار جعلی روبرو بوده‌اید ممکن است به مغز شما کمک کند تا به شکلی بهتر خاطرات قابل اطمینان و اطلاعات درست را به یاد آورید.


به گفته مقاله‌ای که در مجله علم روانشناسی چاپ شده است، افرادی که به آنها اطلاعات غیر صحیح گذشته یادآوری می‌شود، ممکن است که خاطرات جدید حقیقی و قابل اتکا‌تری را در مغزشان شکل دهند. 


پ‍‌ژوهش‌های قبلی مشخص می‌کند که یکی از اثرات سوء اخبار جعلی عبارت است از اینکه هر چه بیشتر در معرض اخبار جعلی تکراری قرار بگیریم - مثلا، مخفی‌کاری دولت‌های مختلف دنیا در مورد وجود بشقاب پرنده‌های فضایی، این اخبار برایمان آشناتر و باورپذیرتر می‌شوند.


این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یادآوری اخبار جعلی گذشته می‌تواند به ما کمک کند تا از طرفی اطلاعات غلط و نادرست را به عنوان اطلاعاتی درست و دقیق به خاطر نسپرده و از طرف دیگر دریافت اخبار و اطلاعات دقیق و درست دنیای واقعی را بهبود می‌بخشد.

 


به گفته کریستوفر والهایم، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله و استادیار دانشگاه کارولینای شمالی:‌«مواجه کردن افراد با اخبار جعلی قدیمی باعث می‌شود که آنها اطلاعات جدید تصحیح کننده را بهتر به خاطربسپارند. از این مساله شاید بتوان نتیجه گیری کرد که گوشزد کردن به افراد در مورد اطلاعات متناقض ممکن است به یاد سپاری اطلاعات صحیح را دربرخی شرایط بهبود دهد.» ویلهایم و همکارانش در همین راستا دو آزمایش انجام دادند. به شرکت کنندگان در این پژوهش اصلاحات مربوط به اخبار و اطلاعاتی  که احیانا درگذشته با آن مواجه شده بودند، نشان داده شد. دربرخی از موارد پژوهشگران قبل از اینکه اطلاعات درست و تصحیح کننده را ارائه بدهند، خبر جعلی اصلی اولیه را نیز یادآوری میکردند؛ در دیگر موارد صرفا اخبارتصحیح کننده ارائه می‌شد. نتایج نشان داد در مواردی که ابتدا اخبار جعلی یاد آوری شده بود، شرکت‌کنندگان خبر تصحیح‌کننده را با دقت بیشتری به خاطر سپردند. پژوهشگران نتایج این آزمایش را این‌گونه تفسیر کردند که یادآوری درمورد اطلاعات اشتباه گذشته، باعث افزایش به‌هوشیاری نسبت به این تضاد اطلاعاتی شده و در نتیجه دقت به خاطر سپردن را بالا می‌برد.


به گفته والهایم: « یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد بررسی اینکه یک فرد چگونه به وسیله اخبار گمراه شده است و آموختن در مورد شیوه‌های آن می‌تواند بسیار سودمند باشد. همین مطلب می‌تواند منجر به یافتن راه‌کارهایی برای مقابله با اخبارجعلی سیاسی که برخی انسان‌ها در معرض شدید آن قرار دارند، شود.»

 

منبع خبر:
Wahlheim, C. N., Alexander T. R., & Peske, C. D. (2020). Reminders of everyday misinformation statements can enhance memory for and beliefs in corrections of those statements in the short term. Psychological Science, 31(10), 1325–1339. https://doi.org/10.1177/0956797620952797
لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2020-oct-fake-news-remember.html

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...