• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ جمعه ۲۲ اسفند
تعداد بازدید : 498

ساعت خواب نامنظم میتواند خطر ابتلا به بیماریها را افزایش دهد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ساعات خواب نامنظم می‌تواند ضربان قلب در حالت استراحت را افزایش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بیشتر کند.
نویسنده: ریک نائورت
مترجم: الهه رضایی‌فرد
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

تحقیقات جدید نشان می دهد که ساعات خواب نامنظم می‌تواند ضربان قلب در حالت استراحت را افزایش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بیشتر کند.


این یافته در زمانی که خواب خوب شبانه مشکل است اهمیت پیدا میکند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همیشه "فعال" است - در هر ساعت به ایمیل‌ها پاسخ می‌دهیم، اخبار به صورت دائمی و با هر توییت جریان دارند و بی وقفه به نور آبی صفحه‌های تلفن همراه، تبلت و رایانه خیره می‌شویم. خواب ناکافی با افزایش خطر در بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت، سکته و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.


در مطالعه‌ای جدید، محققان دانشگاه نوتردام همبستگی بین ساعت خواب منظم و ضربان قلب در حالت استراحت (RHR) را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که حتی 30دقیقه دیرتر از ساعت خواب معمول خود به رختخواب می روند به طرز قابل توجهی ضربان قلبِ استراحت بالاتری دارند که این وضعیت تا روز بعد ادامه پیدا می‌کند. 


دکتر نیتش چاولا استاد دانشگاه فرانک ام فریمن در رشته علوم کامپیوتر در نوتردام و مدیر مرکز علوم شبکه و داده و نویسنده‌ی اصلی مقاله عنوان کرد: "در حال حاضر آنچه می‌دانیم این است که افزایش ضربان قلب در حالت استراحت به معنای افزایش خطر برای سلامت قلب و عروق است."


" در طول مطالعه دریافتیم حتی اگر هر شب 7 ساعت بخوابید ولی ساعت خواب مشخص و دقیقی برای رفتن به رخت‌خواب نداشته باشید و این ساعت متغیر باشد؛ نه تنها ضربان استراحت قلب  در هنگام خواب افزایش پیدا می‌کند بلکه این مسئله تا روز بعد هم ادامه خواهد داشت." 


چاولا و تیمش داده‌های جمع آوری شده از طریق Fitbit را از 557 دانشجوی دانشگاه طی چهار سال تجزیه و تحلیل کردند. آنها  255،736  جلسه‌ی خواب را ضبط کرده و در آن، ساعت خواب ، ضربان قلب در حالت استراحت و خواب را اندازه‌گیری و ثبت کردند. 

 


افزایش قابل توجه ضربان قلب در حالت استراحت (RHR) هنگامی مشاهده شد که افراد از  1 تا 30دقیقه دیرتر از زمان خواب معمولی خود به رختخواب رفتند. زمان خواب معمولی به صورت بازه زمانی یک ساعتی در اطراف میانه آماری زمان خواب یک فرد است. هرچه افراد دیرتر به رختخواب بروند، ضربان قلب در حالت استراحت بیشتر می‌شود. محققان دریافتند که ضربان قلب تا روز بعد همچنان بالا خواهد بود. 


نکته بسیار جالب توجه این بود که خوابیدن، زودتر از زمان خواب معمول هم؛ نشانه‌هایی از افزایش ضربان قلب در حالت استراحت را به همراه دارد، هرچند که این موضوع به این بستگی دارد که چقدر زودتر به رختخواب بروید. به نظر می‌رسد 30 دقیقه زودتر از معمول به رختخواب رفتن، تأثیر کمی داشته باشد، در حالی که بیش از نیم ساعت زودتر به رختخواب رفتن RHR را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. 


با این حال ، در مواردِ خواب زودتر از موعد، ضربان قلب در حالت استراحت در طول خواب کم می‌شود. ریتم‌های شبانه روزی، داروها و عوامل مربوط به سبک زندگی همه در مورد عادات خواب سالم نقش دارند، اما دکتر چاولا می‌گوید لازم است  ثبات را نیز در نظر بگیریم؛ او ادامه می‌دهد: "برای برخی افراد مسئله اصلی حفظ نظم ساعت خوابی که در طول هفته دارند در آخر هفته است. "


"برای کارگرانی که شیفت کاری متفاوتی دارند و کسانی که مرتبا در سفر هستند، هر شب در یک ساعت  مشخص خوابیدن، یک چالش جدی است. بدیهی است که ایجاد روال سالم برای خواب به بهترین وجه ممکن، اولین قدم است اما پایبندی به آن نیز به همان اندازه مهم است."


لینک خبر:
https://psychcentral.com/news/2020/03/25/inconsistent-bedtimes-can-hike-risk-for-illness/155226.html#:~:text=New%20research%20suggests%20that%20going,night's%20rest%20can%20be%20challenging.

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...