• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين
تعداد بازدید : 2323

عقیده‌ها و نگرش‌های مبتنی بر عواطف دوام بیشتری دارند.

محققین دریافته‌اندکه احساسی بودن (میزانی که یک نگرش مبتنی بر احساس‌ها و عواطف است) می‌تواند باعث ایجاد عقیده‌های با ثبات شود و همین یافته باعث شده تا افق‌های تازه‌ای در رابطه با عامل‌هایی که باعث دوام و ثبات نگرش‌ها می‌شوند، ایجاد شود.
مترجم: یلدا طبسی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

محققین دریافته‌اندکه احساسی بودن (میزانی که یک نگرش مبتنی بر احساس‌ها و عواطف است) می‌تواند باعث ایجاد عقیده‌های با ثبات شود و همین یافته باعث شده تا افق‌های تازه‌ای در رابطه با عامل‌هایی که باعث دوام و ثبات نگرش‌ها می‌شوند، ایجاد شود.


بسته به موضوع، نگرش افراد می‌تواند هر لحظه تغییر کند یا در تمام عمر یکسان باقی بماند. با این‌همه هنوز عواملی که باعث می‌شود یک نگرش عمر طولانی‌تری داشته باشد یا نگرشی بسیار کوتاه مدت باشد هنوز مشخص نیست.


مطالعه‌های گذشته نشان داده‌اند که عقیده‌هایی که براساس حقایق و اطلاعات شکل می‌گیرند، در طول زمان می‌توانند پایدار بمانند. اما مطالعه‌هایی که به تازگی در مجله علوم روانشناسی منتشر شده ثابت کرده است که نگرش‌های مبتنی بر احساس‌ها و عواطف نیز می‌توانند در گذر زمان، ماندگار باشند. نتایج این تحقیق‌ها هم در رابطه با پیش‌بینی ماندگاری نگرش‌ها و هم در رابطه با چگونگی برانگیختن انسان‌ها برای ثبت نگرش‌های با ثبات‌تر، کاربرد دارد.


ماتیو راکلج، پژوهشگر دانشگاه ماساچوست، بوستون و دستیار نویسنده اصلی مقاله می‌گوید:«ما می‌دانستیم که تشویق کردن افراد به دقیق‌تر و منطقی‌تر فکر کردن، می‌تواند باعث شکل‌گیری نگرش‌هایی شود که در آینده کمتر احتمال تغییر دارند. با این‌حال تحقیق‌های ما نشان ‌داد عقیده‌های مبتنی بر واکنشهای عاطفی انسان‌ها نیز به شکل ویژه ای، پایدار و  با ثبات باقی می‌مانند.»


در بخشی از این مطالعه، پژوهشگران از بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسیدند که به نظر آنها تا چه حد نگرشهایی که براساس واکنشهای احساسی و عاطفی شکل می‌گیرند می‌توانند پایدارتر از نگرشهایی باشند که بر مبنای تفکر و تحلیل‌های منطقی ایجاد شده‌اند. و نتیجه جالب این بود که تنها ۱۵ درصد افراد گزاره‌هایی را مبنی بر این باور، که باورهای مبتنی بر عواطف در طول زمان پایدارهستند، ابراز کردند. 


برای ارزیابی نقش عواطف در شکل‌گیری نگرشهای طولانی مدت، محققین ۷ مطالعه مستقل را با حضور بیش از ۲۰ هزار شرکت‌کننده در موقعیت‌های واقعی متفاوت به انجام رساندند.


مطالعه اول، که یک روز بعد از کریسمس انجام شد، احساس‌های مرتبط با هدیه‌های تازه گرفته شده را سنجید. زمان انجام این تحقیق به پژوهشگران کمک کرد تا واکنشهای واقعی نسبت به نگرشهایی را بسنجند که به نسبت به‌تازگی شکل گرفته بودند.

 


در این مطالعه فهرستی از صفت‌ها برای توصیف نگرششان نسبت به هدیه‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. صفت‌هایی مثل ''ارزنده'' با واکنش‌هایی کنشگرانه نسبت به هدیه‌ها ارتباط داده شد، در حالی که صفت‌هایی مثل ''دلچسب'' بیشتر با واکنشهای عاطفی ارتباط داشتند.  


یک ماه بعد، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای را برای پیگیری پرکردند که تداوم نگرششان را ارزیابی می‌کرد. نتایج نشان دادکه بین شدیدتر بودن واکنش عاطفی اولیه و احتمال ماندگاری نگرش در یک ماه بعد از اندازه‌گیری همبستگی مثبتی وجود دارد.


پژوهشگران مطالعه‌های مشابهی را به صورت مجازی و با استفاده از شیوه‌های عملی یکسان و سناریوهای متفاوت از جمله میزان حمایت شرکت‌کنندگان از یک برند مصرفی در طول زمان و یا میزان مطلوب بودن نظرشان درباره یک رستوران در نظرسنجی آن لاین در فاصله دوباره رفتن به آن رستورا، انجام دادند.


در آخرین مطالعه، شرکت‌کنندگان یکی از دو مطلب پیش رو را درباره یک موجود خیالی آبزی مطالعه کردند. مطلب اول شامل حقایق دایره المعارفی درباره حیوان بود (شرایط عاطفی کم). مطلب دیگر درباره واکنش‌های یک غواص در زیر آب بود (شرایط عاطفی زیاد). شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که بیشتر عاطفی بود به شکل معناداری تغییر کمتری در نگرششان در طول زمان نشان دادند.


به گفته اندرو لوترل محقق دانشگاه بال استیت و دیگر نویسنده مسئول این مقاله «عاطفی بودن، پیش‌بینی‌کننده فراموش شده در نگرش های ماندگار است، این یافته‌ها برای درک چرایی دشوار بودن تغییر برخی عقیده‌ها و نیز چگونگی شکل دادن باورهای استوار اهمیت دارد.» 

لینک خبر:
 https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2021-march-opinions-attitudes-emotion.html

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...