• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ شهريور
تعداد بازدید : 2579

گفتگو در مورد مسائل مالی: شیوه‌ای ساده‌تر برای موضوعی حساس بین زوجین

برای زوج‌هابسیار مهم است که بتوانند به شیوه‌ای آزادانه در رابطه با نگرانی‌هایشان در خصوص مسائل مالی با هم گفتگو کنند و به هم اعتماد کنند. در حالت ایده‌آل‌، بهتر است تا زوجین قبل از ازدواج یا زندگی مشترک در مورد امور مالی به صورت کاملا بی‌پرده و صریح صحبت کنند اما اگر این اتفاق نیفتد‌، بهترین کار این است که برای صحبت کردن در خصوص مسائل مالی به این شیوه، در اسرع وقت برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. هیچ زمانی بهتر از همین الان نیست.
نویسنده: تری گسپارد
مترجم: الهه رضایی‌فرد
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

 

نسبت به وضعیت مالی اکنون و آینده خود نگرشی مشترک به وجود بیاورید


در طی جلسه‌ی مشاوره‌ای که اخیرا با سم 42 ساله و چارلی 43 ساله (از نام واقعی آنها استفاده نشده) که ازدواج کرده و دو فرزند خردسال دارند، داشتم، آنها در مورد تنشهای دائمی خود در طول زندگی پیرامون مسائل مالی و تصمیم‌گیری‌های در مورد پول صحبت کردند.


سم گفت: "هر وقت در مورد پول صحبت می‌کنیم، من به شدت محتاطانه رفتار می‌کنم چرا که چارلی به من اعتماد ندارد." قبلاً در خرید‌های اینترنتی مشکل داشتم ولی با توجه به همین مشکل هنوز هم با وجود اینکه وضعیت خیلی بهتری در این شیوه خرید کردن دارم، باز هم تمام خریدهایم را چارلی زیر سئوال می‌برد. ما حتی در مورد چیزهای کوچکی مثل خریدن کفش ورزشی برای بچه‌هامان با هم بحث می‌کنیم.


ما در برابر یکدیگر  -  ما در برابر مشکل

از شنیدن گفته‌های این زوج کاملاً مشخص بود که وقتی صحبت از پول می‌شود آنها بیشتر شیوه "ما در برابر یکدیگر" را دارند تا اینکه شیوه "ما در برابر مشکل" را داشته باشند. در نتیجه چنین رویکردی بدهی مالی زیادی در زندگی به وجود آمده بودند و از خلق نگرش مناسبی برای آینده مالی خود در زندگی عاجز بودند.


برای زوج‌هایی مانند سم و چارلی‌، بسیار مهم است که بتوانند به شیوه‌ای آزادانه در رابطه با نگرانی‌هایشان در خصوص مسائل مالی با هم گفتگو کنند و به هم اعتماد کنند. در حالت ایده‌آل‌، بهتر است تا زوجین قبل از ازدواج یا زندگی مشترک در مورد امور مالی به صورت کاملا بی‌پرده و صریح صحبت کنند اما اگر این اتفاق نیفتد‌، بهترین کار این است که برای صحبت کردن در خصوص مسائل مالی به این شیوه، در اسرع وقت برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. هیچ زمانی بهتر از همین الان نیست.

 

 


عشق و پول

پول برای اکثر زوجین موضوع حساسی است ولی با گذشت زمان و صبر‌، می‌توانید ترس و نگرانی خود را تشخیص دهید. به یاد داشته باشید که هیچ روش "درست" یا "غلطی" برای رسیدگی به مسائلی مانند دارایی‌های نابرابر، اخراج از کار و بدهی کارت اعتباری وجود ندارد. احساسات، "خوب" یا "بد" نیستند بلکه آنها فقط احساسات واقعی‌ای هستند که باید بدون سرزنش کردن شریک زندگیتان؛ شناسایی، پردازش و به طور موثر به اشتراک گذاشته شوند.


در مقاله "ازدواج ضد بدهی"، ماری هانت، کارشناس امور مالی و نویسنده مقاله پیشنهاد می‌کند که مسائل مربوط به پول عمیقاً در احساسات ما رخنه کرده است. بنابراین‌، بسیار سخت است که بدانیم نسبت به پول و مسائل مالی چه باوری داریم و یا نگرش‌مان در مورد این مطالب از کجا نشات گرفته است. با این حال‌، هانت معتقد است که، علی‌رغم وجود دست‌انداز‌های بالقوه‌ای که در این مسیر وجود دارد، مکالمه‌های مالی ضروری هستند. او اضافه می‌کند: "دانش قدرت است. یادگیری دلیل دشواری پول به شما کمک می‌کند تا جهشی بزرگ به سمت هماهنگی مالی با یکدیگر بردارید."

 


بحث در مورد پول در واقع در مورد پول نیست

رابطه شما با پول از دوران کودکی آغاز می شود. این موضوع ترکیبی است از پیشینه خانوادگی و پذیرش و تفکر شخصی شما در مورد نقش پول در خوشبختیتان. بسیاری از احساساتِ پیرامونِ پول دور از منطق،  خام و پر از کنترل، قدرت و معنای پنهان هستند.


به عبارت دیگر ، اختلاف نظر درمورد پول معمولاً درمورد خودِ پول نیست بلکه در رابطه با رویاها‌، ترس‌ها و ناامنی‌هایی است که شما دارید. کایل بنسون‌، نویسنده و پژوهشگر، توضیح می‌دهد که پول معنای عمیق‌تری نسبت به ارزش اسکناسی دارد که کسب می‌کنید و نشان دهنده امنیت‌، آزادی و فرصتِ رسیدنِ شما به آرزوهایتان است.


اولین قدم در راستای درک و ارتباط برقرار کردن در رابطه با دیدگاه‌های متفاوت شما و همسرتان در مورد امور مالی، شناسایی چگونگی تأثیر سوابق و دیدگاه‌های شما در مورد پول بر احساسات و رفتار شما است. پس از انجام این کار باید بررسی کنید که چگونه احساسات شما بر چگونگی بحث کردن و روشهای برخورد با تصمیمات مالی تأثیر می‌گذارد. آنچه بسیار مهم است این است که شما درمورد پول و سابقه گذشته خود با پول شفاف باشید و صادقانه همه چیز را بیان کنید.

 


ایجاد چشم‌انداز مالی

به گفته دکتر جان گاتمن ، زوج‌هایی که صریحاً در مورد امیدها و رویاهای خود صحبت می‌کنند، به احتمال بیشتری دارای اولویت‌بندی زمانی و منابع هستند که امور مالی هم جزئی از همین منابع به حساب می‌آیند. این زوج‌ها به احتمال بیشتری مفهومی از هدف در زندگی مشترک ایجاد می‌کنند و به همین روش به سمت شادکامی در زندگی حرکت می‌کنند. فارغ از هدفی که برای آن تلاش می‌کنید که پول به دست بیاورید خواه برای پرداخت بدهی و یا برای چیزی مثل خرید خانه یا تحصیلات فرزندتان، اولویت‌بندی کردن اهداف به صورت مشترک با همسرتان برای ایجاد و حفظ خانه‌ای شاد مهم است.


بحث کردن در مورد اهداف مالی و نوشتن آنها به صورتی با تفکر و محترمانه، باعث ایجاد حسی از اعتماد بین شما و همسرتان می‌شود. وقت گذاشتن برای پردازش رویاهای مالی‌تان می‌تواند شما را به یکدیگر نزدیکتر کند. چارلی و سم فضایی را ایجاد کردند که به آنها اجازه می‌داد تا صادقانه درباره عقاید و اهداف مالی خود صحبت کنند. سرانجام، آنها یک طرح پس‌انداز برای خرید اولین خانه‌ی خود ایجاد کردند. آنها تمرکز خود را از بی‌اعتمادی به یکدیگر به سمت نگاه به تصویر بزرگتری در زندگی مشترکشان معطوف کردند.

 


بنابراین ، چگونه می‌توانید راحت‌تر در مورد پول صحبت کنید؟

ابتدا‌، قوانین اساسی برای بحث‌های خود تنظیم کنید. روش‌هایی ایجاد کنید تا با شریک زندگی خود صحبت‌های پربار و دوست داشتنی در مورد مسائل مالی داشته باشید. به یاد داشته باشید مکالمات در مورد پول حساس هستند و می‌توانند احساسات شدیدی را ایجاد کنند به همین دلیل این بحث‌ها را در زمان‌هایی انجام دهید که حواس‌تان به تلویزیون‌، کارهای خانه یا موقعیت‌های دیگر نباشد.


از مهارت گوش دادن فعال استفاده کنید. واقعاً به صحبت‌های همسرتان گوش دهید و سعی کنید احساسات پشت کلمات او را درک کنید. احساسات او را با ارائه پاسخهایی از قبیل: "حتماً برایت سخت بوده " یا "می‌توانم درک کنم که وقتی از تو خواستم قبض کارت اعتباریت را ببینم ، چه احساسی داشتی"  تایید کنید.


به طور کامل تاریخچه مالی، خریدها، دارایی‌ها و بدهی‌های خود را فاش کنید. اگرچه ممکن است دشوار باشد، اما تصویر کاملی از امور مالی خود را به اشتراک بگذارید. از یکدیگر سوالاتی مانند موارد زیر بپرسید: "در حال حاضر چه مقدار وام یا بدهی کارت اعتباری و با چه نرخ بهره‌ای داری؟" "آیا حساب بازنشستگی داری و اگر بله ، چقدر موجودی داری؟ " "آیا قصد داری به زودی خرید بزرگی مثل خرید ماشین انجام دهی؟"


به جای اینکه درمورد اینکه حق با چه کسی هست بحث کنید اختلافات و چالش های بین خود را برطرف نمایید. یک سیستم مدیریت پول راه اندازی کنید یا با یک مشاور مالی قرار ملاقات بگذارید.


هیچ یک از این پیشنهادات راحت نخواهد بود. از این بابت خیالتان راحت که، با آسیب پذیر بودن و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات با شریک زندگی خود‌، به شفافیت خواهید رسید. به این وسیله می‌توانید از احساس گناه و شرمساری همراه با ناامنی مالی جلوگیری کنید. داشتنِ یک دیدگاه مشترک در مورد امور مالی به شما در راه دستیابی به هدف خود برای اعتبار و آزادی مالی کمک خواهد کرد.

 


لینک مقاله:
https://www.gottman.com/blog/talking-about-finances-a-touchy-topic-made-easier-for-couples/
 

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...