• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۲۱ اسفند
تعداد بازدید : 2423

چرا هر چه کمتر ورزش کنید، ورزش کردن سخت‌تر می‌شود

دانشمندان دانشگاه لیدز کشف کردند که غیر فعال شدن پروتئین پیِتزو1( Piezo1 )، که به نوعی حسگر مربوط به جریان خون است، باعث کاهش چگالی مویرگ‌هایی می‌شود که خون را به ماهیچه‌ها انتقال می‌دهند.
مترجم: فرهاد معمارصادقی

دانشمندان دانشگاه لیدز کشف کردند که غیر فعال شدن پروتئین پیِتزو1( Piezo1 )، که به نوعی حسگر مربوط به جریان خون است، باعث کاهش چگالی مویرگ‌هایی می‌شود که خون را به ماهیچه‌ها انتقال می‌دهند.


یافته‌های تیم تحقیقی نشان می‌دهد، کاهش جریان خون در حقیقت به این معنی است که انجام فعالیت دشوارتر می‌شود که به خودی خود می‌تواند به کاهش امکان ورزش کردن بیانجامد.


تیم پژوهشی عنوان می‌کند که نتایج این پژوهش به تبیین زیست‌شناختی این حقیقت که چرا با کمتر ورزش کردن، ورزش کردن در طول زمان سخت‌تر می‌شود، کمک می‌کند.


آزمایش‌های مربوط به این تحقیق بر روی موش‌ها انجام شد ولی این پروتئین در بدن انسان‌ نیز یافت می‌شود، که پیش‌بینی می‌شود، همین نتایج را در بر داشته باشد.

 

 


نویسنده اصلی این پژوهش فیونا بارتولی، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز، می‌گوید: " ورزش کردن روش موثری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، افسردگی و سرطان است. متاسفانه، بسیاری از مردم به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌دیدگی و یا استفاده روزافزون از کامپیوتر، به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند و همین مطلب باعث افزایش احتمال بیماری می‌شود. هر چه مردم کمتر ورزش کنند، تناسب اندام کمتری خواهند داشت و به تبع آن وارد سیکل معیوب کاهش روزافزون سلامتی می‌شوند. اگر چه واکنشی که بدن نسبت به ورزش کردن می‌دهد تا حدود زیادی مشخص است، ولی فواید ورزش کردن در سطح مولکولی تا حدود زیادی مشخص نیست و مانند یک راز است. پژوهشی که انجام دادیم ارتباط حیاتی بین فعالیت بدنی و میزان کارایی بدن را در سطح پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) مشخص می‌کند. به نظر می‌رسد که فعال نگاه داشتن این پروتئین به وسیله ورزش کردن، برای داشتن کارایی بهتر بدنی و سلامت، بسیار ضروری است." 


در خلال این پژوهش، محقق‌ها دو گروه از موش‌ها را در گروه کنترل و در گروهی که پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) آنها به مدت 10 هفته مختل شده بود، مورد آزمایش قرار دادند. در این مدت، راه رفتن، بالارفتن و دویدن آنها بر روی چرخ دوار به دقت مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه مشاهده شده این بود که موش‌هایی که پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) آنها دست‌کاری شده بود، فعالیت بدنی‌شان به شدت کاهش پیدا کرد. این مطلب از نقش مهم پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) در حفظ فعالیت طبیعی بدنی پرده‌برداری کرد.


پژوهشگران ابتدا این موضوع را در نظر گرفتند که آیا موشهای گروه پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) علاقه و اشتیاق کمتری به انجام فعالیت بدنی دارند یا نه، که در نهایت مشاهده نشان داد که هیچ تفاوتی بین دو گروه کنترل و گروه پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) از نظر مقدار و مدت زمان فعالیت بدنی وجود نداشت و تنها تفاوت با وجود یکسان بودن میزان علاقه، کاهش توانایی بدنی برای انجام فعالیت بدنی بود.


پروفسرو دیوید بیچ، ناظر نویسنده‌های این مقاله، می‌گوید: " این پژوهش از نقش پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) در رگ‌های خونی و ارتباط آن با میزان فعالیت بدنی، پرده برداشت. در رابطه با این پروتئین نکته‌های زیادی از قبل می‌دانستیم، ولی در رابطه با چگونگی مشارکت آن در حفظ رگ‌های خونی در بزرگسال‌ها، نکته‌های زیادی باقی‌مانده است که باید کشف کنیم. نتیجه‌های این پژوهش، فرصتی برای فکر کردن در رابطه درمان‌های جدید برای از دست دادن کارکرد ماهیچه‌ها، به وجود آورد: اگر پروتئین پیِتزو1( Piezo1 ) را فعال کنیم، ممکن است بتوانیم توانایی ورزش کردن را حفظ کنیم."

 


لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2022/02/220228191000.htm
مرجع خبر:
Fiona Bartoli, Marjolaine Debant, Eulashini Chuntharpursat-Bon, Elizabeth L. Evans, Katie E. Musialowski, Gregory Parsonage, Lara C. Morley, T. Simon Futers, Piruthivi Sukumar, T. Scott Bowen, Mark T. Kearney, Laeticia Lichtenstein, Lee D. Roberts, David J. Beech. Endothelial Piezo1 sustains muscle capillary density and contributes to physical activity. Journal of Clinical Investigation, 2022; 132 (5) DOI: 10.1172/JCI141775

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...