• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد
تعداد بازدید : 1128

عشق ، بو و خواب: چیز‌هایی که خواب‌ها از آن تشکیل شده‌اند

پژوهش‌های جدیدِ مورد تایید برای انتشار در مجلهPsychological Science نشان می‌دهند، رایحه شریک عاطفی‌ می‌تواند باعث افزایش کیفیت خواب شود.این موضوع صرف نظر از میزان آگاهی‌تان از وجود چنین رایحه‌ای درست است.
مترجم:تینا داناییان
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

شمردن گوسفندان را فراموش کنید.اگر واقعا دوست داری شب خوب بخوابید؛ شاید تمام آنچه نیاز دارید، تی‌شرت مورد علاقه شریک عاطفی‌تان است که به دور بالشتتان پیچیده شده است.

پژوهش‌های جدیدِ مورد تایید برای انتشار در مجلهPsychological Science  نشان می‌دهند، رایحه شریک عاطفی‌ می‌تواند باعث افزایش کیفیت خواب شود.این موضوع صرف نظر از میزان آگاهی‌تان از وجود چنین رایحه‌ای درست است.

فرانسیس چن،یکی از پژوهشگر‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور و یکی از نویسنده‌های این مقاله، می‌گوید:" شواهد بسیار زیادی نشان می‌دهند، روابط کیفی و خوب برای داشتن سلامتی و تندرستی ضروری هستند. اما در مورد نقش بو در روابط و فرایند‌های حمایت‌ اجتماعی اطلاعات کمی در دست است. این مطالعه، نشان می‌دهد، فقط بوی شریک عاطفی به تنهایی می‌تواند باعث بهبود بازده خواب شود."


پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند، روابط عاشقانه و تماس‌های فیزیکی می‌توانند فایده‌های جسمی و روحی بسیارزیادی به همراه داشته باشند، از جمله؛ کمک به داشتنِ خواب خوب در شب.از طرف دیگر پژوهش‌هایی نشان داده‌اند، رایحه‌ها تاثیرعمیق و تحریک کننده‌ای روی مغز به جا می‌گذارند. آنچه تا به الان به طور واضح مشخص نشده بود ارتباط مستقیم بین این دور مورد است.


به همین دلیل چن و مارلیس هوفر،دانشجوی فارغ التحصیل، برای تحقیق درمورد وجود یا عدم وجود رابطه مستقیم این دو مورد یعنی درک چگونگی تعامل عشق،رایحه و خواب دست به کار شدند.

 

 


چن و هوفر در این پژوهش از زوجی که برای مدت طولانی (سه ماه یا بیشتر) با هم در رابطه بودند خواستند تا تیشرت نخی ساده‌ای برای 24 ساعت بپوشند. در این مدت، از فردِ تی‌شرت پوش خواسته شده بود تا ازهرگونه فعالیت معمول تولیدکننده بو مانند خوردن غذای تند یا انجام ورزش خودداری کند.همچنین از آنها خواسته شده بود تا از زدن هرگونه عطر،ادکلن و مواد ضد عرق جلوگیری کنند.پس از این مدت تیشرت بدون هوا بسته بندی و منجمد شد.


سپس دو تی‌شرت یکسان، که یکی قبلا توسط شریکشان پوشیده شده بود و دیگری توسط فردی غریبه پوشیده شده بود یا بویی نداشت، به زوج دیگر داده شد.


وقتی شرکت‌کننده از تیشرت پوشیده شده توسط همسرش به عنوان روبالشتی استفاده کرد، به طور میانگین 9 دقیقه بیشتر در شب خوابیده بود.این میزان بیشتر خوابیدن معادل است با بیش از یک ساعت خوابِ بیشتر در طول هفته، بدون اینکه مدت زمان بیشتری را برای خوابیدن در تخت سپری کنند.این افزایش مدت زمان خواب به دلیل بازدهی بالاتر خواب شرکت‌کننده بود؛ یعنی زمان کمتری را صرف چرخیدن و غلت زدن در تخت کرده بود. بازده خواب با استفاده از مانیتور خواب مچی که حرکت‌ها و جنبش‌ها را در طول شب ردیابی می‌کرد، اندازه گیری شد.


همچنین به شرکت‌کننده‌ها هر روز صبح معیار‌هایی از کیفیت خوابشان ارائه می‌کردند که برطبق این گزارش‌ها نیز، کیفیت خواب، در شب‌هایی که فکر می‌کردند با بوی شریکشان می‌خوابیدند، افزایش داشت.


هوفر اشاره می‌کند: " تاثیر بهبود خواب مشاهده شده در این پژوهش از لحاظ اندازه مشابه میزان اثر مصرف مکمل ملاتونین (کمک‌کننده‌ رایجی برای بهبود خواب) بود. یافته‌ها نشان می‌دهند، رایحه و بوی عزیزانمان می‌توانند اثر قدرتمندی روی سلامتی‌مان داشته باشد."


این تحقیق نشان می‌دهد راهبردهای ساده‌ای ازجمله به همراه داشتن شال یا تی‌شرت شریک عاطفی در طول سفر می‌تواند تاثیر‌های چشمگیری روی خوابمان داشته باشد. تحقیق‌های آینده ممکن است مشخص کند، آیا رایحه شریک عاطفی فایده‌هایی فراتز از آنچه در حوزه خواب و استرس به دست آمده است دارد یا خیر.


برای جمع‌بندی هوفر می‌گوید: " این یافته‌ها نشان می‌دهند دنیای ارتباطی قابل توجه و بی‌نظیری درست زیر بینی ما در حال وقوع است! چه از آن آگاه باشیم و چه نباشیم."

 


لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2020-02-romance-scent-sleep.html
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این پژوهش می‌توانید با مارلیس هوفر [email protected]  و فرانسس چن [email protected]. در ارتباط باشید. 
برای دریافت این مقاله با عنوان: “Partner’s Scent Increases Sleep Efficiency” می‌توانید با [email protected]  در ارتباط باشید.

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...