انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6598-6508      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر تعداد بازدید : 9096

مقالات

ازدواج خوب
ازدواج‌های بسیار موفق و بالنده و شکوفایی وجود دارد که زن و مرد هر دو از بودن در کنار هم و با هم زیستن لذت می‌برند و احساس شادمانی و امنیت را تجربه می‌کنند. این نوع ازدواج یک‌سری ویژگی‌های خاص را به همراه دارد.

ازدواج‌های بسیار موفق و بالنده و شکوفایی وجود دارد که زن و مرد هر دو از بودن در کنار هم و با هم زیستن لذت می‌برند و احساس شادمانی و امنیت را تجربه می‌کنند. این نوع ازدواج یک‌سری ویژگی‌های خاص را به همراه دارد.


اولین ویژگی ازدواج‌های موفق بر اساس مطالعات تجربی این است که زن و شوهرها اگرچه با هم یکی می‌شوند اما حد و مرزهایی را بین خودشان تدوین می‌کنند و به حد و مرزهای همدیگر احترام می‌گذارند. 


 دومین ویژگی زوج‌های موفق و خوب این است که در قدرت شراکت ایجاد می‌کنند و با هم شریک می‌شوند و هیچ کدام قدرت‌مندتر از دیگری نیست و سعی نمی‌کنند که قدرت و سلطه بر دیگری داشته باشند و بخواهند که سهم بیشتری از قدرت را در تصمیم‌گیری و انتخاب‌ها داشته باشند و بنابراین با هم بر سر قدرت مشارکت دارند. 


 سومین ویژگی ازدواج‌های بسیار خوب و خشنود، سرمایه‌گذاری است، یعنی هر ساختمانی که ساخته می‌شود و هر پلی که ساخته می‌شود باید روی آن سرمایه‌گذاری شود و برای نگهداری از آن وقت گذاشته شود و پایه‌های آن را سفت کنند و یا پیچ شل شده آن را دوباره محکم کنند. 

 


ازدواج یک ساختمان مبتنی بر رابطه و عواطف و هیجانات و تعاملات فکری است و باید روی آن سرمایه‌گذاری انجام بدهیم. دو نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد که زنان و مردانی که با هم رابطه خشنودی دارند، این سرمایه‌گذاری را با هم انجام می‌دهند و هر دو در این رابطه سرمایه‌گذاری می‌کنند. 


-    سرمایه گذاری ابزاری: یعنی کاری در زندگی برای یکدیگر می‌کنند. 


-     سرمایه‌گذاری عاطفی و یا هیجانی: یعنی چقدر وقت کیفی برای هم می‌گذارند و چقدر از یکدیگر قدرشناسی می‌کنند و به چه اندازه محبت زبانی و جسمی برای همدلی دارند و چه میزانی به حضور یکدیگر هوشیار و ذهن آگاه هستند و برای هم وقت می‌گذارند. این ویژگی اساسی زوجین موفق است.

 


در عین حال دو مورد نیز وجود دارد که ازدواج را به نابودی می‌کشاند و زوجین را از محبت و عشق و دل‌دادگی و تفاهم دور می‌کند.

 

اولین آن نابود کردن کرامت انسانی یکدیگر است، یعنی احترام نگذاشتن به شأن و منزلت انسانی یکدیگر، مانند فحاشی کردن و توهین کردن، نادیده گرفتن و دست‌کم گرفتن دیگری. در ازدواج‌های خوب افراد به شأن و منزلت دیگری احترام می‌گذارند و در بدترین شرایط به یکدیگر توهین نمی‌کنند و آبرو و اعتبار و شان یکدیگر را زیر سؤال نمی‌برند. 


دومین ویژگی نداشتن انصاف است و زمانی که از زندگی رخت ببندد آن زندگی در مسیر نابودی قرار می‌گیرد. زن و شوهرهای خوب منصفانه با یکدیگر رفتار می‌کنند و بی‌انصافی در میزان وقت و انرژی که برای این زندگی می‌گذارند وجود ندارد و بی‌انصافی در قضاوت و داوری نسبت به هم نمی‌کنند؛ انصاف در رابطه یعنی جاده‌ای که من می‌روم برای طرف مقابل هم چیزی به همراه دارد. اگر این موارد را رعایت کنیم می‌توانیم یک ازدواج شادمان، موفق و پویا را تجربه کنیم.

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]