انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6548      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور تعداد بازدید : 4603

اخبار

افزایش وزن باعث کاهش کارکرد مغز می‌شود
پژوهشی که بر مبنای تصویربرداری مغزهزاران نفرانجام شده، نشان می‌دهد که وزن بدن، تاثیر به‌سزایی در عملکرد مغز دارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که با افزایش وزن، جریان خون و فعالیت تمام مناطق مغز کاهش پیدا می‌کنند.

پژوهشی که بر مبنای تصویربرداری مغزهزاران نفرانجام شده، نشان می‌دهد که وزن بدن، تاثیر به‌سزایی در عملکرد مغز دارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که با افزایش وزن، جریان خون و فعالیت تمام مناطق مغز کاهش پیدا می‌کنند.

 

دکتر دنیل آمِن، راهبر این پژوهش و بنیانگذار موسسه کلینک های آمِن که یکی از کلینیک های مطرح مطالعات سلامت مغز در ایالات متحده امریکا می‌گوید: "خبر خوب این است که کارکرد مغز در صورتی که محیط مناسبی برای آن از طریق؛ رعایت تغذیه سالم، داشتن رژیمی با میزان کالری‌های مناسب، و ورزش منظم، فراهم شود، بهبود پیدا می‌کند." 

 

این پژوهش که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است یکی از بزرگترین پژوهشها در زمینه ارتباط چاقی مفرط با بدکاری مغز است. به منظور انجام این پژوهش، یک تیم تحقیقاتی بالغ بر ۳۵ هزار تصویر کارکردی مغز را که از 17 هزار نفر به دست آمده بود، برای بررسی خونرسانی و فعالیت مغز به روش توپوگرافی کامپیوتری نشر تک فوتون یا تصاویر SPECT بررسی کردند.

 

کمبود خون‌رسانی درقشرمغز بزرگترین پیش بینی کننده بیماری آلزایمر است که علاوه بر این، با اختلالاتی همچون افسردگی، ADHD، دوقطبی، اسکیزوفرنی، اعتیاد، خودکشی و بسیاری از مشکلات دیگر نیز ارتباط مستقیم دارد.

 

به گفته دکتر آمِن: این پژوهش نشان می‌دهد که اضافه وزن یا چاقی مفرط به شکلی جدی فعالیت مغز را تحت تاثیر قرار داده و خطر بیماری آلزایمر و برخی دیگر از مشکلات روانی و شناختی  را بالا می‌برد.

 

بنا بر یافته های این پژوهش، مقایسه گروههای کم وزن،  نرمال، کمی چاق، و چاق مفرط، و چاقی مرگبار نشان داد که با افزایش وزن، میزان خون‌رسانی مغز، در مناطق مختلف کاهش پیدا می‌کند. این یافته ها هم در هنگام استراحت و هم در هنگام انجام فعالیت ذهنی وجود داشتند.

 

 

به طور مشخص در این پژوهش روند کاهش خون‌رسانی در تمامی آن مناطقی از مغز که قبلا با بیماری آلزایمر مرتبط دانسته شده بودند مانند لوب گیجگاهی ، لوب آهیانه ای، هیپوکامپ، شکنج کمربندی پشتی و ناحیه پیش گوه ای همرا ه با افزایش وزن دیده شد.


از آنجایی که بر طبق آخرین آمار ۷۲ درصد از جمعیت آمریکا اضافه وزن دارند و۴۲ درصد از این افراد چاقی مفرط دارند، نتایج این پژوهش می‌تواند به طورمستقیم بر روی سلامت روان و شناخت آمریکایی‌ها اثر گذار باشد.


به گفته دکتر جورج پری ویراستار ارشد مجله آلزایمر و مدیربرجسته و دارای عنوان عالی بخش عصب شناسی دانشگاه سن آنتونیودر تگزاس: "قبول اینکه بیماری آلزایمر با دیگر بیماریهای وابسته به سن و سال از این جهت متفاوت است که بیشتر مربوط به سبک زندگی فرد است تا سن و سال او، یکی از مهمترین یافته‌های این دهه بوده است."


دکتر آمِن و همکارانش شواهد قانع کننده‌ای ارائه دادند که نشان می‌دهد چاقی مفرط باعث تغییر خون‌رسانی به مغز شده و باعث کوچک شدن مغز و بیماری آلزایمر می‌شود. این مسئله پیشرفت بزرگی است چرا که نشان می‌دهد که مغز چگونه به وضعیت بدنی ما پاسخ می‌دهد.


فارغ از نوع بیماری، چه به منظور پیشگیری از آلزایمر یا بهبودمهارت‌های شناختی در افراد جوان‌تر، این پژوهش ضرورتِ قرار دادن کاهش چاقی مفرط به عنوان یک هدف مداخلات، برای بهبود عملکرد مغز را نشان می‌دهد. انجام این امر در بهبود نتایج در کلیه سنین اهمیت بسیار حیاتی دارد.


اگرچه یافته‌های این پژوهش نگران‌کننده هستند، اما جای امیدواری بسیاری باقی است. به گفته دکتر آمِن یکی از مهمترین درس‌هایی که طی ۳۰ سال انجام تصویربرداری از مغز آموختیم این است که با قرار‌دادن مغز در محیطی مناسب از طریق عادت‌های سالم مغزی مانند، داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، عملکرد مغز بهبود پیدا می‌کند.

 

https://psychcentral.com/news/2020/08/08/study-as-body-weight-increases-brain-function-drops/158675.html