انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6570      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ آذر تعداد بازدید : 4915

اخبار

رابطه بازی‌های کامپیوتری خشن و پرخاشگری
اگر نگران اثرات سو‌‌ء‌‌ بازی‌های خشن در تحریک فرزندان‌تان برای انجام رفتار‌های خشونت آمیز هستید، نتایج این تحقیق ممکن است برای‌تان کمی آرامش‌بخش باشد.

 

خلاصه خبر: اگر نگران اثرات سو‌‌ء‌‌ بازی‌های خشن در تحریک فرزندان‌تان برای انجام رفتار‌های خشونت آمیز هستید، نتایج این تحقیق ممکن است برای‌تان کمی آرامش‌بخش باشد.


پاندمی کرونا، سرپوشی بر بسیاری از فعالیت‌های معمول کودکان درتابستانی از قبیل رفتن به استخر و کمپینگ گذاشت. وهمین مطلب باعث شد تا بچه‌ها بیشتر با هم از طریق مجازی و بازی‌های آنلاین با دوستان خود معاشرت کنند. اما مدت زمان زیادی را مقابل صفحه‌های نمایش گذراندن ممکن است باعث تگرانی والدین شودعلی‌الخصوص پس از انتشار گزارش انجمن روانشناسان امریکا در سال ۲۰۱۵ مبنی بر اینکه بازی‌های کامپیوتری خشن را مرتبط با رفتارهای خشن کودکان اعلام کرده بود. 

 


این در حالی است که  تحلیلی مجدد ازنتایج این پژوهش، منجر به نتیجه گیری بسیار متفاوت شد. در این مقاله که در مجله نگرش‌های علم روانشاسی چاپ شد هیچ گونه ارتباط مشخصی بین بازی‌های کامپیوتری خشن و رفتار‌های خشونت آمیز کودکان یافت نشد. هر دوپژوهش انجام شده در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ پژوهش‌های فراتحلیلی بودند که هدف‌شان کشف الگوهای مشخص در بین تحقیقات انجام شده در این رابطه در بین افراد بسیار زیاد بود. به گفته کریستوفِر فِرکوسِن، نویسنده ارشد این پژوهش و استاد دانشگاه ستِتْسونِ، " یافته‌های فراتحلیل جدید هیچ‌گونه شواهدی علمی در رابطه با گزارش سال 2015 را نشان نمی‌دهد. آنچه ما دریافتیم این است که بازی‌های خشن کامپیوتری هیچ ارتباطی با پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز ندارد." 


زمانی که فرگوسن و همکارانش تمامی اطلاعات و داده‌هایی را که در فراتحلیل قبلی استفاده شده بود را بررسی کردند، متوجه شدند که در پژوهش قبلی بسیاری از تحقیقات جدید در رابطه با بازی‌های کامپیوتری و خشونت در نظر گرفته نشده بود و و همین باعث شده بود تا نتایج با کیفیت و دقیقی به دست نیاید.


فِرگوسِن میگوید: « پژوهش‌هایی که به درستی طراحی شده‌اند، مانند آنهایی که مقیاس‌های استانداردی را برای اندازه‌گیری خشونت به کار می‌برند هیچ کدام اثرسوئی برای بازی‌های خشن کامپیوتری پیدا نکردند. همچنین فراتحلیل ما اهمیت استفاده از پژوهش‌هایی که به شکلی خوب طراحی شده‌اند را برای پی بردن به اثر رسانه‌های خشن نشان داد.»


به گفته فِرگوسِن: « امروزبیش از هر زمان دیگری بازی‌های کامپیوتری نقش مهمی را در اجتماعی شدن، احساس خود‌مختاری و کنترل موثر داشتن در مواقع ابهام و نامشخص بر عهده دارند و شاید گاهی فقط برای کاهش استرس به کار روند."

 


لینک خبر: 
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2020-sept-violent-video-games.html
منبع خبر:
Ferguson, C. J., Coperhaver, A., & Marley, P. (2020). Reexamining the Findings of the American Psychological Association’s 2015 Task Force on Violent Media: A meta-analysis. Perspectives on Psychological Science. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/1745691620927666