انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6576      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي تعداد بازدید : 2732

اخبار

نابینایان قدرت شنوایی فضایی دقیقتری دارند.
آیا از دست دادن بینایی باعث افزایش شنوایی فرد میشود؟ تحقیقات جدید این عقیده ی رایج را با یک روش جالب تایید می‌کنند: با آزمایش توانایی افراد نابینا در مسیر‌یابی در محیط اطراف.

آیا از دست دادن بینایی باعث افزایش شنوایی فرد میشود؟ تحقیقات جدید این عقیده ی رایج را با یک روش جالب تایید می‌کنند: با آزمایش توانایی افراد نابینا در مسیر‌یابی در محیط اطراف.


ابرقهرمان مارول Daredevil ، گرچه نابینا است، اما به کمک شنوایی فوق بشری خود که به او تصویر واضحی از محیط اطراف خود می‌دهد؛ با جرم و جنایت مبارزه می‌کند. اما آیا خارج از هالیوود، مغز می‌تواند برای جبران کمبود قدرت بینایی از شنوایی برای مسیر‌یابی در جهان استفاده کند؟ یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Psychological Science نشان می‌دهد که بینایی شرط لازم برای شنوایی فضایی یا توانایی مغز در تعیین منبع صدا نبوده؛ بلکه برعکس، نقصان بینایی ممکن است در واقع حس شنوایی فضایی فرد را افزایش دهد. این نتایج، خط باطلی بر مطالعات گذشته که عنوان می‌کردند: "برای داشتن تصویر درستی از محیط اطراف به واسطه صداهایی که می‌شنویم و ایجاد مهارت شنوایی چند بعدی و فضایی، سیستم شنوایی کافی نبوده و لازم است تا بینایی داشته باشیم" می‌کشد.

 


محققان در این تحقیق قابلیت تفکیک صداهایی را که 17 شرکت کننده‌ی  نابینای مادرزاد(نابینایان از بدو تولد یا قبل از 3 سالگی) و 17 شرکت کننده‌ی بینا در همان سن و جنس می‌شنوند در موقعیت‌های دو منبع صدای مرکزی و پیرامونی، افقی و عمودی، روبرویی و پشت سر، بررسی کردند. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان نابینای مادرزاد، نسبت به شرکت کنندگان بینا در شناسایی منبع صدا، صرف نظر از موقعیت آن، برتری قابل توجهی دارند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان نابینای مادرزاد می‌توانستند صداهای مقابل یا پشت سر خود را با دقتی معادل افراد بینا، شناسایی کنند، در حالی که شرکت کنندگان بینا؛ در شناسایی صداهای روبروی خود بسیار دقیق تر از پشت سر خود بودند.


محققان دریافتند كه شركت‌كنندگان نابینا هنگام تعیین محل اصوات، فعالیت بیشتری در منطقه بینایی مغز نشان می‌دهند، این موضوع نشان می‌دهد كه آنها با تكیه بر شنوایی فضایی برای مسیر‌یو جهت‌یابی در محیط خود، توانایی های شنوایی-فضایی خود را قوت بخشیدند. اگرچه برای درک چگونگی سازماندهی مجدد مغز در پاسخ به نابینایی تحقیقات بیشتری لازم است، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری مغز ممکن است به افراد نابینا امکان افزایش مهارت‌های فضایی - شنیداری را بدهد.

 


منبع خبر:
Battal, C., Occelli, V., Bertonati, G., Falagiarda, F., & Collignon, O. (2020). General enhancement of spatial hearing in congenitally blind people. Psychological Science. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0956797620935584
لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2020-sept-tip-hearing.html