انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6579      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي تعداد بازدید : 2155

اخبار

داشتن ظاهر و نگرش مثبت از افت حافظه جلوگیری میکند
همه‌ی ما دوست داریم که برخی از خاطراتمان برای یک عمر باقی بمانند، اما بسیاری از عوامل جسمی و عاطفی می‌توانند بر توانایی ما در حفظ اطلاعات در طول زندگی تأثیر منفی بگذارند.

همه‌ی ما دوست داریم که برخی از خاطراتمان برای یک عمر باقی بمانند، اما بسیاری از عوامل جسمی و عاطفی می‌توانند بر توانایی ما در حفظ اطلاعات در طول زندگی تأثیر منفی بگذارند.


مطالعه‌ای جدید در مجله  Psychological Science نشان داد که افرادی که شور و نشاط و اشتیاق بیشتری دارند- همان چیزی که روانشناسان از آن به عنوان "حالات مثبت روانی" نام می‌برند- با افزایش سن، کمتر دچار کاهش حافظه می‌شوند. نتیجه این تحقیق نیز به تمامی تحقیقات روز افزونی که تا امروز با موضوع اثر مثبتِ حالت‌های مثبت در داشتنِ سالمندی سالم انجام گرفته است، اضافه می‌شود. 


تیمی از محققان داده‌های 991 بزرگسال آمریکایی میانسال و مسن، که در یک مطالعه ملی در سه دوره زمانی بین 1995 و 1996، 2004 و 2006 و 2013 و 2014 شرکت کردند را تجزیه و تحلیل کردند.

 


تیمی از محققان داده‌های 991 بزرگسال آمریکایی میانسال و مسن، که در یک مطالعه ملی در سه دوره زمانی بین 1995 و 1996 ، 2004 و 2006 و 2013 و 2014 شرکت کردند را تجزیه و تحلیل کردند.در هر ارزیابی، شرکت کنندگان در مورد میزانی از حالات مثبتی را که طی 30 روز گذشته تجربه کرده بودند، گزارش دادند. در دو ارزیابی نهایی، شرکت کنندگان علاوه بر این، آزمون‌های عملکرد حافظه را نیز انجام دادند. این آزمونها شامل یادآوری کلمات بلافاصله پس از ارائه کلمات و یادآوری آنها بعد از 15 دقیقه بود.


محققان رابطه بین حالات مثبت روانی و کاهش حافظه، میزان اثر بر سن و سال، جنسیت، تحصیلات، افسردگی، حالات منفی روانی و برون گرایی را بررسی کردند.


کلودیا هاس، استادیار دانشگاه نورث وسترن و نویسنده ارشد مقاله، عنوان کرد: "یافته‌های ما نشان داد که حافظه با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند." امیلی هیتنر ، فارغ‌التحصیل دکترا از دانشگاه نورث وسترن و نویسنده اصلی مقاله افزود: "با این حال، افرادی که دارای سطح بالاتری از حالات مثبت روانی هستند تقریباً در طی یک دهه، افت  حافظه کمتری دارند".


تحقیقات آینده ممکن است شیوه‌هایی را که حالات مثبت روانی بر حافظه تاثیرگذار هستند از جمله، سلامت جسمی یا روابط اجتماعی را مشخص کند.

 


منبع:
Hittner, E. F., Stephens, J. E., Turiano, N. A., Gerstorf, D., Lachman, M. E., & Haase, C. M. (2020).Positive affect is associated with less memory decline: Evidence from a 9-year longitudinal study. Psychological Science. Advance online publication. https//doi.org/10.1177/0956797620953883