انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6622-6582      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ بهمن تعداد بازدید : 3328

مقالات موسسه بین المللی

به تازگی نامزد کرده‌اید؟ به این پرسش‌ها قبل از بله گفتن پاسخ دهید
نامزدی یکی از جذاب‌ترین اتفاقات مهم، در زندگی یک شخص است. زمانی برای هیجان، امید و وعده است. اکثر زوجین برنامه‌ریزی مراسم عروسی را بلافاصله شروع می‌کنند چرا که این فرایند می‌تواند سرگرم‌کننده (البته در بعضی مواقع پرتنش) باشد.

آنقدر روی مراسم عروسی متمرکز نشوید که برنامه‌ریزی برای زندگی مشترک را فراموش کنید

 

نامزدی یکی از جذاب‌ترین اتفاقات مهم، در زندگی یک شخص است. زمانی برای هیجان، امید و وعده است. اکثر زوجین برنامه‌ریزی مراسم عروسی را بلافاصله شروع می‌کنند چرا که این فرایند می‌تواند سرگرم‌کننده (البته در بعضی مواقع پرتنش) باشد. با این حال، بسیاری از زوجین وقت خود را صرف برنامه‌ریزی برای زندگی مشترک نمی‌کنند.  با بالا رفتن آمار طلاق، نباید از اهمیت آماده شدن برای زندگی بعد از ماه عسل غافل ماند.  برنامه‌ریزی قبل از ازدواج شامل مکالمه‌هایی می‌شود که می‌تواند بسیار سخت بوده اما برای سلامتی و موفقیت رابطه بسیار حیاتی باشد.

 

تحقیقات انجام شده توسط دکتر جان گاتمن نشان می‌دهد که همه زوجین مجموعه‌ای از آنچه او "مسائل همیشگی" می‌نامد، به‌معنای مسائلی که قابل حل نیستند. در حقیقت، به طور متوسط 69 درصد از مشکلات یک زوج دائمی هستند. دانستن اینکه شما و نامزدتان با چه مشکلات دائمی روبرو خواهید شد تا بتوانید با چشمان باز ازدواج کنید بسیار مهم است. دکتر دن ویل می‌گوید: "هنگام انتخاب شریک دائمی زندگی... شما به طور حتم مجموعه خاصی از مشکلات غیر قابل حل را انتخاب خواهید کرد."  مسائل دائمی قابل حل نیستند زیرا آنها عبارتند از تفاوت در شخصیت طرفین یا نیازهای مربوط به سبک زندگی، بنابراین مواردی نیستند که افراد بتوانند تغییر داده و همچنان همان فردی که هستند باقی بمانند.

 

شاید شما و همسرتان قبلاً در دوران دوستی با برخی از مسائل همیشگی خود روبرو شده باشید. به‌عنوان مثال، شاید شما یک فرد بسیاروقت‌شناس باشید (اگر سر وقت نرسید، دیر کرده‌اید) و شریک زندگی شما تمایل به دیررسیدن دارد (15 دقیقه تأخیر برایش عادی است). ولی با این حال، ممکن است با سایر مسائل احتمالی دائمی هنوز روبرو نشده باشید، مانند فرزندپروری یا اختلافات مالی. بنشینید و صریحاً در مورد نقاط بالقوه تعارضات در روابط خود با هم صحبت کنید. این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که در زندگی مشترک شما و همسرتان چه مشکلاتی را خواهید داشت و به شما کمک می‌کند تا این اختلافات را مدیریت کنید.

آیا تمایل دارید یاد بگیرید که چگونه می‌توان از تبدیل شدن مشکلات دائمی به رسیدن به بن‌بست جلوگیری کرد؟

 

 

 

52 پرسش قبل از ازدواج

موسسه گاتمن یک دسته کارت با عنوان "52 پرسش قبل از ازدواج یا نقل مکان به زندگی مشترک " درست کرده‌است. شما و شریکتان به نوبت از بین کارت‌ها سوالی می‌کشید و می‌پرسید و به آنها پاسخ می‌دهید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا مشکلات همیشگی خود را شناسایی کرده و همچنین با تشویق به شناخت عمیق یکدیگر، دوستی و صمیمیت ایجاد کنید. کارت‌ها 4 زمینه اصلی را در بر می‌گیرد: رابطه عاشقانه، زندگی اجتماعی، کار و پول.  برخی از این سوالات به شرح زیر است:


رابطه عاشقانه 

  • دیدگاهتان در رابطه با بچه دار شدن؟ حیوان خانگی چیست؟ چه مقدار نسبت به موضع خود مقاومت دارید؟ چه چیزهایی ممکن است نظر شما را تغییر دهد؟ 
  • چه مقدار ازپیشینه روابط جنسخود را با دیگری به اشتراک گذاشته‌اید؟ چگونه با گذشته یکدیگر کنار می‌آیید؟ چه جنبه‌هایی از رابطه جنسی باعث ناراحتی شما می‌شود؟

 

زندگی اجتماعی

  • شلخته یا مرتب، سحرخیز و شب‌زنده‌دار: چه مقدارعادات شما و همسرتان تفاوت دارد؟ از چه طریقی این مسئله روی شما تأثیر می‌گذارد؟ 
  • اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی و/ یا سیاسی شما، در صورت وجود، در چه زمینه‌هایی با شریک زندگی‌تان متفاوت است؟  اگر فرزند داشته باشید، با چه اعتقادات و عملکردی آنها را تربیت می‌کنید؟

 

کار کردن

  • چگونه زمان کار و زمان برای خانواده را مدیریت می‌کنید؟ چگونه در ساعات کار، نیازهای خانه و خانواده را مدیریت می‌کنید؟  در ساعات غیر کاری چطور؟
  • چگونه تصمیم خواهید گرفت چه کسی مسئول چه کارهایی است؟ وقتی حجم کار سنگین شود، چگونه به این مسئله رسیدگی می‌کنید؟  آیا شما مایلید و یا می‌توانید شخص دیگری را برای کمک استخدام کنید؟

 

پول

  • پول داشتن برای شما چه معنایی دارد؟  چقدر پول کافی است؟
  • اگر یکی از طرفین درآمدمدـ بیشتری داشته‌باشد یا بیشترخرج کند، چه احساساتی در شما ایجاد می‌کند؟  بر چه اهداف مالی توافق دارید؟

 

بپرس و گوش کن

هنگامی که به سئوالات پاسخ می‌دهید، مهم است که هر دو به یکدیگر گوش داده و تلاش کنید دیدگاه‌های یکدیگر را درک کنید، حتی اگر با این نظر مخالف باشید. به یاد داشته باشید، شما در بسیاری از موارد اختلاف نظر خواهید داشت زیرا انسان‌های متفاوتی هستید. تفاوت‌ها چیزی نیستند که یک رابطه را از بین ببرند. نحوه برخورد یک زن و شوهر با اختلافاتشان مهم است. بحث نکنید؛  اگر صحبت خیلی داغ شد فقط کافیست آنچه را که گفته شده را در نظر بگیرید و کمی استراحت کنید. همیشه می‌توانید بار دیگری به بحث بازگردید.


هنگامی که به صحبت یکدیگر گوش کنید، می‌توانید به‌دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای مدیریت این اختلافات به عنوان یک تیم باشید.  بخاطر داشته باشید، اینها مسائلی است که شما در تمام مدت رابطه خود با آن روبرو خواهید شد، پس آرام باشید، به خود زمان دهید و وقت خود را صرف پذیرش و درک یکدیگرکنید. قطعا راه‌هایی برای سازش با یکدیگر پیدا خواهید کرد تا مسائل منجر به قطع رابطه نشوند. اگر شما و همسرتان در تلاش برای مرور مسئله‌ای هستید، یک درمانگر آموزش دیده رویکرد گاتمن را پیدا کنید که بتواند به شما ابزارهایی برای مدیریت بهتر اختلافات خود دهد.

 

لینک مقاله
https://www.gottman.com/blog/newly-engaged-answer-these-questions-before-you-say-i-do/

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]