انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6586      تاریخ انتشار : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند تعداد بازدید : 2122

اخبار

چگونه علم روانشناسی می تواند با چالش های دیجیتالی مقابله کند
دسترسی به اینترنت برای پیشرفت اقتصادی، آموزش، ارتباطات جهانی و بسیاری از کاربردهای دیگر، ضروری است.

دسترسی به اینترنت برای پیشرفت اقتصادی، آموزش، ارتباطات جهانی و بسیاری از کاربردهای دیگر، ضروری است. با وجود تمام مزایای آن، این تمام ماجرا نبوده و اینترنت بعد تاریک‌تری دارد. اینترنت می‌تواند مسیری برای انتشار اطلاعات نادرست، ایجاد تنش و ترویج ایدئولوژی های افراطی، باشد. ولی هنوز امید وجود دارد.


 در آخرین شماره مجله علم روانشناسی و منافع عمومی، گروهی از محققان، توصیه‌هایی در رابطه با روش‌هایی که علوم روانشناسی و رفتاری می‌توانند به کاهش پیامد‌های منفی استفاده از اینترنت کمک کنند، را ارائه می‌کنند. این توصیه‌ها با تاکید بر کمک به افراد برای به دست آوردن کنترل بیشتر بر دنیای دیجیتال خود است.


آناستازیا کوزیروا محقق آلمانی در مرکز تحقیقات در بخش عقلانیت انطباقی در موسسه توسعه انسانی ماکس پلانک و نویسنده مقاله گفت؛ "علم روانشناسی می تواند به اطلاع رسانی سیاست‌های مداخله در دنیای دیجیتال کمک کند. بسیار ضروری است که استفاده‌کنندگان از این مطلب اطمینان حاصل کنند که نه تنها از علوم روانشناسی و رفتاری به منظور بهره‌برداری‌های مالی سوء استفاده نمی‌شود، بلکه بر عکس در جهت مخالفت و مقاومت با چنین مطلبی مورد حمایت قرار می‌گیرند."

 


علوم شناختی و روانشناختی به شکلی ویژه می‌توانند مداخلات مکملی در کنار سایر رشته‌هایی مثل قانون و اخلاق که دستورالعمل‌ها و مقررات را توسعه می‌دهند؛ آموزش، که می تواند برنامه های درسی را برای سواد اطلاعات دیجیتال فراهم کند؛ و تکتولوژی که می تواند تشخیص خودکار محتویات زیان‌آور را فراهم آورده و کمک کند تا ساختارهای انتخاب آنلاین اخلاقی‌تری پیاده‌سازی شوند.


اگر چه هیچ معجزه ای وجود ندارد که بتواند تمام مشکلات دیجیتال را بر طرف کند، کوزیروا و همکارانش سه روش را برای کمک به کاهش پیامد‌های منفی ارائه می‌کنند. اولین مورد طراحی زیر ساخت‌های اینترنتی است که رفتار افراد را نسبت به نتایج مثبت‌تر مانند سیستم‌هایی با تنظیمات پیش فرض احترام به حریم خصوصی، ترغیب می‌کند. دومین مورد توجه بیشتر به "شناخت فنی" است که عبارت است از راه‌حل‌های فن‌آوری مبنی بر اصول روانشناسی، مانند ایجاد موانع برای به اشتراک گذاشتن مطالب توهین آمیز در فضای مجازی.


آخرین مورد بهبود توانایی‌های شناختی و انگیزشی افراد از طریق "تقویت کردن" است، که راهبردهایی است در جهت افزایش قدرت عملکرد افراد در محیط‌های دیجیتال که استدلال‌کردن و تاب‌آوری آنها را در برابر سوء استفاده‌های محیط‌های دیجیتال، بهتر می‌کند. نمونه هایی از این راهبردها، شامل واکسینه کردن کاربران به صورت پیشگیرانه، در برابر متداول‌ترین شیوه‌های سوءاستفاده و ارائه قوانینی آسان برای سواد دیجیتال است.


کوزیروا گفت؛ " این ابزارهای شناختی برای پرورش فرهنگ گفتمان آنلاین و محافظت از عقل و خود‌مختاری انسان در برابر ساختارهای سوءاستفاده انتخابی، فنون جلب توجه و گسترش اطلاعات نادرست، طراحی شده‌اند."


لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2020-dec-citizens-versus-the-internet.html
منبع: 
Kozyreva, A., Lewandowsky, S., Hertwig, R.H., (2020). Citizens versus the internet: Confronting digital challenges with cognitive tools. Psychological Science in the Public Interest, 21(3), 103–156 https://doi.org/10.1177/1529100620946707