انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6622-6589      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين تعداد بازدید : 2928

مقالات موسسه بین المللی

نسبت جادویی: کلید رضایت از روابط
یادگیری در رابطه با نسبت 5 به 1 نگرش شما در رابطه با تعارض را تغییر خواهد داد و باعث می‌شود تا تاکید بیشتری بر قسمت‌های مثبت زندگی داشته باشید. آیا تا به حال تعداد تعاملات مثبت و منفی‌ای که بین شما و شریک زندگی‌تان داشته‌اید را شمرده‌اید؟ انجام این کار ممکنه موضوع عجیبی به نظر برسد، اما همین مطلب می‌تواند نکته‌ای کلیدی برای داشتن یک رابطه پایدار به حساب بیاد.

یادگیری در رابطه با نسبت 5 به 1 نگرش شما در رابطه با تعارض را تغییر خواهد داد و باعث می‌شود تا تاکید بیشتری بر قسمت‌های مثبت زندگی داشته باشید.


آیا تا به حال تعداد تعاملات مثبت و منفی‌ای که بین شما و شریک زندگی‌تان داشته‌اید را شمرده‌اید؟ انجام این کار ممکنه موضوع عجیبی به نظر برسد، اما همین مطلب می‌تواند نکته‌ای کلیدی برای داشتن یک رابطه پایدار به حساب بیاد. دکتر جان گاتمن در تحقیقاتش متوجه شد که در تعارضات زوج‌های موفق در برابر هریک ثانیه‌ای که با هم در روابط احساسی منفی قرار می‌گیرند، ۵ ثانیه روابط احساس مثبت یا خنثی را تجربه می‌کنند. گاتمن این مسئله را نسبت جادویی ۵به۱نامگذاری کرد، و به همین ترتیب بسیاری مفهوم فوق را این طور تبیین کردند که زوج‌ها لازم است تا پنج تعامل مثبت در ازای هر تعامل منفی داشته باشند. خارج از بحثهایی که در رابطه با تعارضات بین زوجین شکل می‌گیرد، زوج های موفق حتی نسبت بالاتر مثبت به منفی در حدود بیست به یک داشته‌اند. در تحقیقات گاتمن یکی از چند مشخصه بالقوه به شکست انجامیدن روابط، پایین‌تر از 5 به 1 بودن این نسبت است.


مثالهایی از برخی تعاملات که ممکن است به حالت‌های احساسی منفی ختم شوند عبارتند از:

 

  • استفاده از این چهار سوارکار: رفتار تدافعی، انتقاد، تحقیر و دیوارکشی
  • پریدن و پرخاش به همسر به صورت کلامی، به جای سکوت کردن، زمانی که تحت تاثیر شدید احساسات هست.
  • بالابردن صدا در خلال تعارض
  • نادیده‌گرفتن کاری که به شریک زندگی خود وعده انجام آن را داده بودید
  • بی‌اعتبار‌سازی
  • رد‌کردن پیشنهادهایی که برای رابطه‌برقرار ساختن ارائه می‌شود
  • استفاده کردن از شروع‌های خشن 
  • قبول نکردن تلاش های جبرانی شریک زندگی‌تان 
  • گوش ندادن به شریک زندگی‌تان در زمانهای صحبت در مورد تعارض
  • فراموش کردن رویدادهایی که برای شریک زندگی‌تان دارای اهمیت است

به طور کلی برای هریک از موارد بالا لازم است تا 5 یا تعداد بیشتری تعامل مثبت داشته باشید، تااین نسبت را به تعادل برسانید .

 


از شما دعوت می‌کنم تا در مورد روابط  خود تحقیق کوتاهی انجام دهید. یک دفترچه یادداشت بردارید یا راهی پیدا کنید که درگوشی موبایلتان یادداشت‌برداری کنید. حداقل ۳روز در طول هفته را انتخاب کرده وبه تعاملاتی که با شریک زندگی خود دارید دقت کنید. در صورت وجود هر گونه تعارضی به دقت به رابطه  و تعامللاتی که در طی آن دارید توجه کنید. آیا کاملا این تعاملات منفی بودند؟ یا گاهی شما احساس کردید که از جانب همسرتان شنیده و درک شدید. درآخر هفته، جمع بندی کنید نسبت شما چگونه به نظر می‌رسد. اگر پس از بررسی فکرمی‌کنید که از با نسبت جادویی فاصله دارید ویا دوست دارید که این نسبت را بالا نگه دارید به پیشنهادهایی که در ادامه برای شما قرارداده‌ایم تا روابط مثبت‌تری داشته باشید، توجه کنید.


از همدیگر قدردانی کنید - روزانه به شریک زندگی‌تان سه تا از چیزهایی که با بت آنها تحسینش می‌کنید را با او در میان بگذارید.
غالبا احساساتتان را نشان دهید – نشان دادن احساسات هم می‌تواند به صورت جسمی و هم به صورت زبانی مثل گفتن دوستت دارم وگرفتن دست‌ها باشد.


شنونده فعال باشید – از اینکه فقط به حرفه‌های طرف مقابلتان گوش می‌دهید نه اینکه خود را آماده پاسخگویی کنید اطمینان یابید. سئوال بپرسید، خلاصه‌سازی کنید و ارتباط چشمی‌تان را حفظ کنید.
کمک‌رسان باشید – برای همسر خود کاری انجام دهید که استرس او را کم کند مثل کارهای خانه ویا مسئولیتی که به صورت طبیعی بر عهده اوست.


به همسرتان نشان دهید که به او فکر می‌کنید -  برای اوهدیه‌های مورد علاقه‌ا‌ش رو خریده ویا به یاد داشته باشید در مورد جلسه‌های مهم کاری که قبلا به شما در مورد انها گفته، پرس وجو کنید.
اعتبار‌بخشی را فراموش نکنید - عبارت هایی مثل " منطقی به نظر میرسه " یا " میتونم بفهمم چرا این احساس رو داری " می‌تواند تفاوت‌های فاحشی ایجاد کند، حتی اگه شما با نظر شریک زندگی‌تان موافق نیستید.


باهم خوش بگذرانید – شب‌هایی در هفته را قرار گذشاته و به طور منظم مراسمی برای قوی‌تر شدن رابطه‌تان خلق کنید مثل خوردن قهوه یا پیاده روی کردن.
به پیشنهاد‌های او برای رابطه به شکلی مثبت جواب دهید – از زمان‌هایی که شریک شما قصد ایجاد رابطه دارد، آگاه باشید. به عنوان مثال، زمانی که می‌پرسد که روز شما چطور بود فقط به گفتن "خوب" بسنده نکنید وبا جزئیات پاسخ دهید و بعد هم راجع به روز او بپرسید.


همدلی کردن را تمرین کنید - خصوصا در خلال تعارض، بسیار مهم است که تلاش کنید تا درک درستی از طرف مقابل خود داشته و در احساسات او شریک شوید.
پس از آنکه تعاملات مثبت بیشتری را در رابطه به وجود آوردید که باعث حفظ را‌بطه‌تان در وضعیت احساسی مثبت شد، مجددا دفترتان را مرور کرده و آن را بررسی کنید، هر روز مقدار کمی از این کارها (آنچه که گاتمن به آن "چیزهای کوچک همیشگی" می‌گوید) می‌تواند شما را تا حد بسیار زیادی به نسبت جادویی۵به ۱نزدیک‌تر کرده و باعث تفاوت چشمگیری در احساس رضایت از رابطه شما شود.


لینک مقاله: 
https://www.gottman.com/blog/the-magic-ratio-the-key-to-relationship-satisfaction/

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]