انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6591      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۴ ارديبهشت تعداد بازدید : 2809

اخبار

افسردگی و استرس می‌تواند اثر واکسن های COVID-19 را کاهش دهد
رفتارهای سالم و فشارهای عاطفی می‌توانند توانایی بدن در ایجاد پاسخ ایمنی به واکسن‌ها، از جمله - به طور بالقوه – واکسن‌های جدید COVID-19 را تغییر دهند. مداخلات ساده مثل ورزش و خواب خوب در 24 ساعت قبل از واکسیناسیون، ممکن است اثر اولیه واکسن را به حداکثر برساند.

رفتارهای سالم و فشارهای عاطفی می‌توانند توانایی بدن در ایجاد پاسخ ایمنی به واکسن‌ها، از جمله - به طور بالقوه – واکسن‌های جدید  COVID-19 را تغییر دهند. مداخلات ساده مثل ورزش و خواب خوب در 24 ساعت قبل از واکسیناسیون، ممکن است اثر اولیه واکسن را به حداکثر برساند.

چندین دهه تحقیق نشان می‌دهد که افسردگی، استرس، تنهایی و عدم انجام رفتارهای سالم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده، اثر بخشی واکسن‌ها را کاهش دهد. مقاله‌ی جدیدی که برای چاپ در چشم انداز علوم روانشناسی پذیرفته شده است نشان می‌دهد که ممکن است همین امر در مورد واکسن‌های جدید COVID-19 که در حال تولید و مراحل اولیه توزیع جهانی هستند نیز صادق باشد. خوشبختانه،  ممکن است با اقدامات ساده‌ای مانند ورزش و خواب این اثرهای منفی کاهش یابند.


واکسن ها از ایمن‌ترین و موثرترین پیشرفت‌های تاریخ پزشکی هستند که جامعه را از طیف وسیعی از بیماری‌های ویرانگر از جمله آبله و فلج اطفال محافظت می‌کنند. با این وجود، رمز موفقیت آنها اطمینان از واکسینه شدن موثر درصد بسیار زیادی از جمعیت برای دستیابی به مصونیت به اصطلاح گله‌ای است. 


با وجود اینکه آزمایش‌های بسیار دقیق نشان داده‌اند که واکسن‌های COVID-19 که برای توزیع در ایالات متحده تأیید شده‌اند، در ایجاد پاسخ ایمنی قوی بسیار موثر هستند، اما همه افرادی که واکسینه شده‌اند بلافاصله از مزایای آن بهره نخواهند برد. عوامل محیطی و همچنین مسائل ژنتیکی و سلامت جسمی و روانی فرد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و سرعت پاسخ به واکسن را کاهش دهد.


این مسئله خصوصا زمانی بیشتر مشکل‌ساز می‌شود که داستان کرونا ویروس در سراسر جهان همچنان ادامه دارد و همین مطلب چاشنی بحران‌های روحی مختلفی از جمله انزوا، مشکل‌های اقتصادی و بلاتکلیفی نسبت به آینده می‌شود که انسان‌ها با آن تعامل می‌کنند.این چالش‌ها همان عواملی هستند که قبلاً مشخص شده بود اثر واکسن را به ویژه در میان افراد مسن، کاهش می‌دهد.


بر طبق گفته آنلیس مدیسون ، محقق دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده اصلی مقاله: " علاوه بر عوارض جسمی COVID-19، همه‌گیری کرونا مشکل‌های روانی هم‌ارز با مشکل‌های جسمانی نیز به همراه دارد، که علی‌رغم وجود تمام مشکل‌های دیگر می‌تواند باعث بروز اضطراب و افسردگی شود .عوامل فشار‌زای عاطفی اینچنین می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن فرد تأثیر بگذارد و باعث کاهش توانایی فرد برای دفع عفونت‌ها شود. مطالعه ما ابعاد جدیدی از اثر واکسن و اینکه چگونه رفتارهای سالم و فشارهای عاطفی می‌توانند توانایی بدن در ایجاد پاسخ ایمنی را تغییر دهند، مشخص می‌کند. مشکل این است که همه‌گیری به خودی خود می‌تواند این عوامل خطر را تقویت کند."


واکسن‌ها با به چالش کشیدن سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند. در طی چند ساعت پس از واکسیناسیون‌، هنگامی که بدن شروع به شناسایی یک تهدید بالقوه بیولوژیکی می‌کند، یک واکنش ایمنی ذاتی و عمومی در سطح سلولی به وجود می‌آید. این پاسخ اولیه توسط سیستم ایمنی بدن در نهایت با تولید آنتی بادی‌ها، پاتوژن‌های خاص را هدف قرار می‌دهد. این تولید مداوم آنتی بادی است که به میزان اثر‌بخشی واکسن در ایجاد محافظت طولانی مدت ، کمک می‌کند.

 


مدیر انستیتوی تحقیقات پزشکی رفتاری در دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده ارشد این مقاله جانیس کیکلت گلاسر ادامه داد: در تحقیقاتمان، بیشترین تمرکز برروی پاسخ آنتی بادی است، گرچه که این تنها یک جنبه از پاسخ سیستم ایمنی انطباقی است."


به گفته محققان‌، خبر خوب این است که واکسن‌های COVID-19 که در حال حاضر در بازار هستند‌، تقریباً 95٪ اثر‌بخشی دارند. حتی در این صورت نیز، عوامل روانشناختی و رفتاری می‌توانند مدت زمان لازم برای ایجاد ایمنی ‌را طولانی و دوره‌ی مصونیت را کوتاه کنند.


کیکلت-گلاسر گفت: "مطلب بسیار جالب برای من این است که برخی از این عوامل قابل تعدیل و اصلاح هستند. با انجام کارهای بسیار ساده‌ای می‌توان اثر‌بخشی واکسن را به حداکثر رساند".


بر اساس تحقیقات قبلی‌، یکی از راهکارهای پیشنهادی  توسط محققان این است که در 24 ساعت قبل از واکسیناسیون ورزش کنید و خوب بخوابید تا سیستم ایمنی بدن شما در بالاترین سطح عملکرد قرار بگیرد. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین و قوی‌ترین پاسخ ایمنی در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد بشود.


مدیسون می‌افزاید که: "تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که مداخلات روانشناختی و رفتاری می‌توانند پاسخ‌گویی به واکسن را بهبود دهند. حتی مداخلات کوتاه مدت نیز می‌توانند موثر باشند. بنابراین، شاید در حال حاضر وقت آن است که افراد در معرض خطری که  پاسخ ایمنی ضعیف دارند را شناسایی کنیم و در این عوامل خطر مداخله کنیم."


لینک خبر
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2021-jan-depression-covid-vaccines.html