انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6593      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت تعداد بازدید : 2254

اخبار

احتمال تلاش میانسالان برای کمک به دیگران بیشتر است
آیا افزایش سن برتمایل ما به کمک رساندن به دیگران تأثیری دارد، یا اینکه بالاتر بودن سن به معنای برخورداری از منابع بیشتر و در نتیجه ظرفیت بیشتر برای کمک‌رسانی به دیگران در صورت نیاز است؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در شرایط یکسان، میانسالان بیشترازجوان‌ترها به دیگران کمک می‌کنند.

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Psychological Science ، میانسالان بیشتر از جوان‌ترها تمایل دارند که به دیگران کمک کنند.


این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد با افزایش سن، رفتارهای اجتماعی خیرخواهانه (رفتاری که به نفع دیگران است) افراد نیز تغییر می‌کنند. این تحقیق بیشتر متمرکز بر تمایل افراد به انجام کمک‌های فیزیکی و نه تمایل آنها برای هزینه کردن پول یا وقت بود، چرا که در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که تمایل افراد برای هزینه کردن و یا کمک‌های مالی با افزایش سن، افزایش پیدا می‌کند.


بنا بر گفته متیو اپس محقق دانگشاه بیرمنگام و نویسنده اصلی این مقاله: " تحقیق‌های گذشته نشان داده بودند که افراد مسن نسبت به  جوان‌ترها رفتارهای خیرخواهانه بیشتری انجام می‌دهند چرا که آنها پول بیشتری به خیریه‌ها می‌دهند. اما نکته مهم اینجاست که افراد با افزایش سن، وضع مالی مناسب‌تری خواهند داشت، بنابراین افراد مسن ممکن است فقط خیرخواه‌تر به نظر برسند. در این تحقیق ما می‌خواستیم فقط برتمایل افراد برای تلاش به کمک به دیگران تمرکز کنیم، زیرا این موضوع به میزان ثروت یا زمان خالی شما بستگی ندارد”.

 


طبق گفته اپس و همكارانش، شركت‌كنندگان با سن بیشتر در مطالعه اخیر احتمالاً برای دیگران سخت‌تر كار می‌كردند حتی اگر هیچ پاداش مالی قابل توجهی برای خودشان به دست نمی‌آوردند.


در دو آزمایش، محققان یک گروه ۹۵ نفری از افراد 18 تا 36 ساله و یک گروه 92 نفری از افراد 55 تا 85 ساله را انتخاب کردند. هر شرکت‌کننده 150  انتخاب در گرفتن دینامومتر دستی با شش سطح از قدرت داشتند - دینامومتردستی وسیله ای برای اندازه‌گیری قدرت یا نیروی بدنی است - قبل از هر دو آزمایش، محققان حداکثر نیروی هر شرکت‌کننده را اندازه‌گیری کردند تا اطمینان حاصل کنند که نتایج از نظر توانایی بدنی مغرضانه اندازه گیری نشود.


برای هر آزمایش، به شرکت‌کنندگان گفته می‌شد که آنها برای بدست آوردن پول  برای خود و یا برای شخص دیگری تلاش خواهند کرد.  ابتدا از آنها پرسیده شد که آیا مایل به تلاش برای بدست آوردن پول هستند یا خیر. در صورتی که پاسخشان مثبت بود، باید به اندازه کافی دسته را محکم می‌گرفتند تا پول بیشتری به دست بیاورند.


نتایج نشان داد که وقتی  کار آسان بود، مسن ترها و جوانان به یک اندازه مایل بودند برای دیگری کار کنند، اما وقتی کار به تلاش بیشتری نیازداشت، افراد مسن تمایل بیشتری برای کمک به دیگران داشتند. در مقابل، جوانترها خودخواه بودند و زمانی تلاش بیشتری می‌کردند که منافعی برای خودشان داشته باشد. 


این تیم همچنین متوجه همبستگی بین تمایل به تلاش برای انجام فعالیت‌هایی به نفع دیگران  و احساسات مثبت نسبت به دیگران شدند. اما این احساس در جوان‌تر‌ها فقط وقتی در حال انجام فعالیت‌ها به نفع خودشان بودند وجود داشت.


پاتریشیا لاک وود، یکی دیگراز محققان دانشگاه بیرمنگام و یکی دیگر از نویسندگان اصلی مقاله، می‌گوید: "بسیاری از تحقیقات، تمرکزشان برروی تغییرات منفی افزایش سن است. ما نشان می‌دهیم که افزایش سن فواید مثبتی نیز دارد. به طور خاص، به نظر می‌رسد افراد مسن تمایل بیشتری برای کمک به دیگران دارند. این "رفتارهای خیرخواهانه" برای همبستگی اجتماعی بسیار مهم هستند. درک اینکه چگونه رفتارهای خیرخواهانه با افزایش سن تغییر می‌کند در پیش‌بینی تاثیر سالخوردگی بر جامعه بسیار مهم است.


بودجه این تحقیق توسط شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم زیستی و شورای تحقیقات پزشکی، که هر دو بخشی از تحقیقات و نوآوری انگلستان بود.


 لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/uncategorized/2021-april-prosocial-effort.html