انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6622-6596      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ يکشنبه ۲ خرداد تعداد بازدید : 2314

مقالات موسسه بین المللی

چهار راه برای نزدیک شدن به یکدیگر،وقتی به تازگی صاحب فرزند شده اید.
اینکه بگوییم نوزاد نوع رابطه را تغییر می دهد، کم لطفی و دست‌کم‌‌گرفتن موضوع است. افزایش تعداد افراد خانواده از دو نفر به سه نفر (یا بیشتر) باعث تغییر پویایی روابط خانوادگی و گونگی تعامل شما با یکدیگر است.

بعد از تولد فرزند جدید، به ارتباط برقرار کردن با همسرتان ادامه دهید.


اینکه بگوییم نوزاد نوع رابطه را تغییر می دهد، کم لطفی و دست‌کم‌‌گرفتن موضوع است. افزایش تعداد افراد خانواده از دو نفر به سه نفر (یا بیشتر) باعث تغییر پویایی روابط خانوادگی و گونگی تعامل شما با یکدیگر است. پس از تولد بچه، حالا شما (به عنوان زوج) وظیفه مشترکی دارید و آن این است که از یک انسان با ارزش که وقت و توجه بسیار زیادی از طرف شما نیاز دارد، مراقبت کنید. علی‌الخصوص اگر یکی از والدین به تنهایی وظیفه پرستاری از کودک در ماه‌های اولیه را برعهده بگیرد به انرژی ظاهرا نا‌محدودی برای تحمل این میزان کم‌خوابی نیاز دارد. بسیار ساده است، اگر نگاهی به پوشکهای کثیف و پارچه های آروغی نوزاد خود بیاندازید آنگاه متوجه خواهید شد که چرا به سختی یکدیگر را می‌توانید تشخیص دهید. 


کاملا طبیعی است که بیشتر زمانتان در این شرایط به شکلی غبار‌آلود و پر‌ابهام طی شود درحالیکه از سمت دیگر می‌بایست وظایف روزانه خود را نیز انجام دهید. اما با این وجود، هنوز می‌توانید در نحوه صحبت با یکدیگر تغییرات جزئی بوجود بیاورید که به تقویت رابطه‌ی شما کمک می‌کند.

 


در اینجا به چهار روش که با کمک آن می‌توانید بعد از تولد نوزاد خود به سمت هم نزدیک شوید اشاره می‌شود:

 

با آرامش با هم صحبت کنید


وقتی همسرتان فراموش کرد سطل پوشک را همانطور که قول داده، خالی کند، به جواب  خود دقت کنید. اگر به شکلی خشن با این موضوع برخورد کنید، مثلا: " میتوانی به من کمک کنی یا مجبورم تمام کارها را تنها انجام دهم؟" همسرتان احساس می‌کند به او حمله شده و احتمال بسیار زیادی دارد که درصدد دفاع کردن از خود بر بیاید. اما اگر شروعی آرام در گفتگویتان داشته باشید، همسرتان راحت‌تر به درخواست شما عمل می‌کند. (برای مثال: "عزیزم هر وقت که زمان خالی داشتی، با خالی کردن سطل پوشک کمک بزرگی به من خواهی کرد"). یادتان باشد که هر دوی شما در حال سازگار شدن با عادتهای جدید هستید و این موضوع برای همسرتان هم سخت است. یک برخورد مهربانانه و توام با آرامش به هر دوی شما کمک می‌کند به جای دور شدن از هم به یکدیگر نزدیک شود.


وقتی همسرتان کار درستی انجام می‌دهد این موضوع را به او بگویید


زندگی در کنار کودک می‌تواند روز را به یک لیست از کارهای تمام‌نشدنی تبدیل کند زیرا مسئولیت‌های امور خانه جایگزینی جدید برای برنامه های روزمره‌ی شما هستند. هر دو می‌توانید برای هر کاری که انجام می‌دهید به یکدیگر دلگرمی بدهید و مشوق هم باشید حتی اگر آن کار خیلی پیش پا افتاده و کوچک است. به طرف مقابل بگویید چقدر از اینکه شام آماده کرده قدردان او هستید. بابت زمانبندی پرداخت صورت حساب بیمارستان تشکر کنید. آیا همسرتان پس از یک روز طولانی کودکتان را خواباند؟ پس بزن قدش! این حرکاتی که از روی علاقه و تحسین نسبت به همسرتان انجام می‌دهید  به او نشان می‌دهد که شما زحمات او را می‌بینید.


به پیشنهادات آنها گوش دهید


گاتمن‌ها این کار را تاثیر‌پذیدی می‌نامند. مانند هر مسئله دیگری در روابطتان، موضوع فرزندپروری هم دیدگاه‌های منحصر به فرد شما را بیش از هر زمانی فاش می‌کند.گاهی ناخواسته این اشتباه پیش می‌آید که فکر کنید" یکی از شما در این کار بهتر از دیگری‌ است". این موضوع می‌تواند باعث شود یکی از والدین احساس کند حرفش شنیده نمی‌شود و در زندگی اهمیتی ندارد (لازم به ذکر نیست، که طرف مقابل تمام بار تصمیم‌گیری را به دوش می‌کشد). با گوش‌دادن به یکدیگر، نگرانی‌های خود را برطرف کنید. اگر روش شما در آرام‌کردن کودک در آن لحظه کارساز نیست، راهی را که همسرتان پیشنهاد می‌دهد امتحان کنید. بگذارید آنها روش متفاوتی را به شما ارائه دهند. وقتی اثرگذاری طرف مقابل را بپذیرید، به هر دوی شما یاد‌آوری می‌شود که با یک هدف مشترک هر دو در یک تیم هستید و می‌توانید این کار را با هم انجام دهید.

 

وقتی همسرتان خسته و پریشان است به او  زمانی برای استراحت بدهید

 

به عنوان والدینی که تازه صاحب فرزند شده‌اید احتمالا بسیار خسته هستید، آن هم از چیزهایی که هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردید که از آن چیزها خسته شوید و همین مطلب بر چگونگی ارتباطتتان با تاثیر می‌گذارد. مشاجرات جزئی می‌توانند به یک درگیری بزرگ تبدیل شوند و می‌تواند جرقه‌ای برای"جنگ یا گریز" باشد. این "طغیان" فیزیولوژیکی به این معنی است که شما در یک مکالمه حداکثر توان خود را گذاشته‌اید و بهتر است این کار را متوقف کنید. آگاهی از علائم هشدار دهنده‌ی خودتان(به عنوان مثال، افزایش ضربان قلب، گونه‌های برافروخته و غیره) مهم است، اما نکته دیگری که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که نشانه‌های پریشانی همسرتان به چه شکل است. آیا دوست دارد صدایش را بالا ببرد؟ آیا پره‌های بینی‌اش باز می‌شود؟ یا برای ایجاد فاصله چند قدم دور می‌شود؟ به حالت صحبت و حرکات همسرتان وقتی می‌گوید" دیگر کافیست" توجه کنید و یک زمان استراحت برای مکالمه در نظر بگیرید. هر دوی شما به یک وقفه نیاز دارید.


خودِ قبلی؛ قاعده‌ی جدید

 

به یاد داشته باشید که این فرد هنوز همان کسی است که عاشقش شده بودید و آن عشق باعث ایجاد این زندگی جدید شده است. تا زمانی که قدم‌هایی به سمت یکدیگر بر می‌دارید و به سمت هم حرکت می‌کنید با هم می‌توانید به عنوان یک تیم، با لذت‌ها و چالش‌های والدینی کنار بیایید‌.

 

لینک خبر:
https://www.gottman.com/blog/4-ways-to-turn-towards-each-other-as-new-parents/
 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]