انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6622-6609      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۷ تير تعداد بازدید : 2350

مقالات موسسه بین المللی

تکلیف خانگی: مراقبت از خود (من کیستم؟)
جان گاتمن پیشنهاد می‌کند تا سئوال‌هایی را برای کمک به اینکه تا در مورد گذشته تامل کنید و مشتاقانه به آینده نگاه کنید، از خودتان بپرسید. فصل مشترک بسیاری از نتایج و راه‌حل‌ها مراقبت از خود است به این معنی که: داشتنِ تعهدی درونی برای صرف زمان و انرژی به منظور رشد و تحول فردی.

 

جان گاتمن پیشنهاد می‌کند تا سئوال‌هایی را برای کمک به اینکه تا در مورد گذشته تامل کنید و مشتاقانه به آینده نگاه کنید، از خودتان بپرسید.


فصل مشترک بسیاری از نتایج و راه‌حل‌ها مراقبت از خود است به این معنی که: داشتنِ تعهدی درونی برای صرف زمان و انرژی به منظور رشد و تحول فردی.


در ادامه این مقاله تمرینی از کتاب "درمانِ رابطه" را خواهید دید. زمانی مشخص به این تمرین اختصاص دهید و در مورد سئوال‌های مطرح شده در آن تامل کنید.


من کیستم؟
نوشته دکتر جان گاتمن

 

 

دستاورد‌ها و تلاش‌های من:

  1. برخی از لحظه‌هایی که در زندگی به خودم بسیار افتخار می‌کردم چه لحظاتی بوده‌اند؟ از چه تقلاها و تجربه‌های تنش‌زایی در زندگی نجات یافته‌اید که پس از آن احساس قدرت بیشتر، احساس پیروزی و توانمندی برای روبرویی با چالش‌ها را داشته‌اید؟
  2. این موفقیت‌ها چگونه به زندگی شما شکل‌ داده‌اند و یا شیوه‌ای که به خودتان نگاه می‌کنید، اهدافتان و یا آرزو‌هایتان را تغییر داده‌اند؟
  3. آیا والدینتان بابت دستاورد‌هایتان به شما نشان دادند که به شما افتخار می‌کنند؟ دیگر افراد مهم زندگی‌تان چطور؟ این تجربه‌ها چگونه تجربه شما از احساس افتخار نسبت به خودتان را تحت تاثیر قرار داده‌اند؟
  4. آیا عشق و تعلق خاطر را در خانواده خودتان نشان داده‌اید؟ اگر نه، این کار چگونه بر روابطتان به عنوان یک انسان بزرگسال تاثیر گذاشته است؟


زخم‌ها و مرهم‌های من:

  1. چه تجربه‌هایی در زندگی داشته‌اید که در خلال این تجربه‌ها عمیق‌ترین احساس یاس، غم، شک نسبت به خود، تنهایی و نا‌امیدی را داشتید؟
  2. چه نوع آسیب‌هایی را در زندگی تجربه کرده‌اید؟ چگونه از این آسیب‌ها نجات پیدا کرده‌اید؟ بعد از اینکه از این شرایط دشوار نجات یافتید، احساس کردید که چه تغییری کرده‌اید؟ 
  3. چگونه این تجربه‌ها شما را قدرتمند‌تر ساخت و خودتان را التیام دادید؟ چگونه از خودتان مراقبت کردید؟ آیا راهیبرای تکرار نشدن این تجربه‌ها در آینده پیدا کردید؟
  4. فکر می‌کنید که این تجربه‌ها چه تاثیری بر روابط شما داشت و روابط شما را چگونه تحت تاثیر قرار داد؟ رابطه شما را با شریک کنونی زندگی‌تان؟ از شریک زندگی‌تان می‌خواهید که چه چیزی را در خصوص زخم‌های گذشتتان درک کند؟

 

ماموریت و میراث من:

  1. احساس می‌کنید که هدف از زندگی شما چیست؟ معنای زندگی شما چیست؟ چه دستاوردی می‌خواهید داشته باشید؟ بزرگترین درگیری شما در زندگی چیست؟
  2. وقتی که از این دنیا رفتید، دوست دارید که چه میراثی از خود به جای بگذارید؟
  3. به طور مشخص چه هدفی هست که اگر به آن دست پیدا کنید، فکر می‌کنید که چنین احساسی خواهید داشت که زندگی غنی و کاملی داشته‌اید؟


چه کسی می‌خواهم بشوم؟

  1. شخصی که دوست دارید به آن شخص تبدیل شوید را توصیف کنید؟
  2. در تلاش برای تبدیل شدن به چنین فردی، با چه چالش‌هایی روبرو شده‌اید؟
  3. با چه موانع درونی و یا شیطان‌های درونی در حال مبارزه هستید؟ بر چه موانع درونی و یا شیطان‌های درونی‌ای غلبه کرده‌اید؟
  4. بیش از همه دوست دارید چه چیزی را در مورد خودتان تغییر دهید؟
  5. دوست دارید زندگی‌تان در 5 سال آینده چگونه و چه شکلی باشد؟

 


لینک مقاله:
https://www.gottman.com/blog/weekend-homework-assignment-self-care-who-am-i/
 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]