انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6619      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۱ مرداد تعداد بازدید : 1930

اخبار

انگیزه بستگی به نحوه پردازش خستگی توسط مغز دارد.
چگونه تصمیم می‌گیریم که کاری را که باید انجام دهیم"ارزش تلاش کردن را دارد یا خیر؟"پژوهشگران نشان داده‌اند که میزان تمایل به انجام کار، ثابت نیست و به نوسانات ریتم خستگی بستگی دارد.


چگونه تصمیم می‌گیریم که کاری را که باید انجام دهیم"ارزش تلاش کردن را دارد یا خیر؟" محققان دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه آکسفورد نشان داده اند که تمایل به کار ثابت نیست و به نوسان‌های ریتم خستگی بستگی دارد
خستگی که عبارت است از فرسودگی ناشی از فعالیت‌های پر‌تلاش چیزی است که همه ما آن را روزانه تجربه می‌کنیم. این احساس باعث می‌شود تا ما انگیزه‌مان را از دست بدهیم و دوست داشته باشیم تا وقفه‌ای در کارمان ایجاد کنیم. اگرچه دانشمندان درک دقیقی از مکانیسم‌هایی را که مغز برای تصمیم‌گیری در مورد ارزش انجام یک کار از آن مکانیزم‌ها استفاده می‌کند دارند، اما تأثیر خستگی بر این فرایند هنوز به خوبی مشخص نشده است.


این تیم تحقیقاتی، پژوهشی را به منظور بررسی تأثیر خستگی بر تصمیم فرد برای تلاش‌کردن، انجام دادند. آنها دریافتند افراد در صورت خستگی کمتر کار و تلاش می‌کنند - حتی اگر در اثر انجام این کار و تلاش پاداشی نیز نصیبشان شود.  نتایج این پژوهش در Nature Communications منتشر شده است.


نکته بسیار جالب این بود که محققان دریافتند دو نوع خستگی وجود دارد که هر کدام در قسمت‌های مختلفی از مغز شناسایی شدند. در نوع اول، خستگی به صورت یک احساس کوتاه مدت تجربه می‌شود که پس از یک استراحت کوتاه مدت می‌توان برآن غلبه کرد. اما با گذشت زمان ،خستگی نوع دوم که احساسی طولانی مدت است، شکل می‌گیرد و باعث کاهش تمایل افراد به کار به می‌شود که حتی با استراحت‌های کوتاه  نیز از بین نمی‌رود.


تانجا مولر، نویسنده اصلی این مطالعه‌، مستقر در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: "ما متوجه شدیم که تمایل افراد برای اعمال تلاش، لحظه به لحظه تغییر می‌کند، اما با تکرار یک کار در طول زمان به تدریج کاهش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد چنین تغییراتی در انگیزه کارکردن، با خستگی مرتبط است  و گاهی‌اوقات باعث می‌شود که تصمیم بگیریم تا پافشاری بیشتری نکنیم."


این تیم پژوهشی، به 36 فرد جوان و سالم تکلیفی دادکه در آن با کامیپوتر و برمبنای میزان تلاش فیزیکی‌ای که انجام می‌دهند، پاداش‌های پولی متفاوتی دریافت کنند. شرکت کنندگان در آزمایش، بیش از 200 آزمایش را پشت سر گذاشتند و در هر آزمایش، از آنها پرسیده شد که آیا ترجیح می‌دهند که ادامه دهند - که برای این کار باید دستگاهی را فشار می‌دادند- و در این صورت پاداش‌های بیشتری دریافت کنند یا استراحت کنند و تنها پاداش ناچیزی دریافت کنند.

 


این تیم ، یک مدل ریاضی برای پیش بینی میزان خستگی فرد در هر مرحله از آزمایش و  اینکه این خستگی چقدر بر تصمیمات آنها در مورد کار یا استراحت تأثیر می گذارد ایجاد کرد.


در حین انجام آزمایش، شرکت کنندگان همچنین تحت اسکن MRI قرار گرفتند ، که به محققان این امکان را می داد تا به دنبال فعالیتی در مغز باشند که با پیش بینی های مدل مطابقت داشته باشد. 


پژوهشگران دریافتند قسمت‌هایی از ناحیه قدامی کورتکس مغز، دارای فعالیتی است که بر طبق پیش‌بینی‌ها نوسان می‌کند، در حالی که ناحیه‌ای از مغز به نام جسم مخطط علائمی مبنی بر اینکه چقدر خستگی بر انگیزه افراد برای ادامه کار تأثیر می‌گذارد، صادر می‌کند.


دکتر متیو اپس‌، نویسنده ارشد این مطالعه، مستقر در مرکزسلامت مغز دانشگاه بیرمنگام، می‌گوید: "این تحقیق، روش‌های جدیدی برای مطالعه و درک خستگی، تأثیر‌های آن بر مغز و اینکه چرا خستگی می‌تواند انگیزه برخی افراد را بیش از دیگران تغییر دهد‌، ارائه می‌کند. این مطلب کمک می‌کند تا به موضوعی بپردازیم که زندگی بسیاری از بیمارها و همچنین افراد در محل کار، مدرسه و حتی ورزشکارهای حرفه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


مرکز سلامت مغز انسان دانشگاه بیرمنگام ، موسسه سلامت روان و دانشکده روانشناسی‌، همگی در این پروژه تحقیقاتی مشارکت داشته‌اند.

 


لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210728105627.htm
رفرنس خبر:
Tanja Müller, Miriam C. Klein-Flügge, Sanjay G. Manohar, Masud Husain, Matthew A. J. Apps. Neural and computational mechanisms of momentary fatigue and persistence in effort-based choice. Nature Communications, 2021; 12 (1) DOI: 10.1038/s41467-021-24927-7