انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6630      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۱۷ مهر تعداد بازدید : 2673

اخبار

چهار روش برای بهبود کیفیت نزدیک‌ترین رابطه‌هایتان
همه ما می‌خواهیم روابط بهتری با افرادی که برایمان بسیار مهم هستند مثل همسر، شریک زندگی، والدین و همچنین دوست یا همکارانمان داشته باشیم. آیا می‌دانید؛ آخرین تحقیقات دربارۀ بهبود کیفیت رابطه با افراد نزدیک در زندگیمان چه می‌گوید؟ در ادامه به چهار یافته از آخرین تحقیقات روانشناسی که حاوی دیدگاه جدیدی برای پاسخ به سوال بالا است را بررسی می‌کنیم.

همه ما می‌خواهیم روابط بهتری با افرادی که برایمان بسیار مهم هستند مثل همسر، شریک زندگی، والدین و همچنین دوست یا همکارانمان داشته باشیم. آیا می‌دانید؛ آخرین تحقیقات دربارۀ بهبود کیفیت رابطه با افراد نزدیک در زندگیمان چه می‌گوید؟ در ادامه به چهار یافته از آخرین تحقیقات روانشناسی که حاوی دیدگاه جدیدی برای پاسخ به سوال بالا است را بررسی می‌کنیم.


1.    یک رابطه خوب با دیگران از یک رابطه سالم با خودمان شروع می‌شود


روان‌درمان‌گران اغلب عنوان می‌کنند که داشتن یک رابطه خوب با دیگران از داشتنِ رابطه خوب با خودمان شروع می‌شود - و افرادی با سبک دلبستگی‌ ناایمن، با اعتماد به نفس کم یا احساس ارزشمندی پایین یا افسردگی در داشتن رابطه‌ای قوی با دیگران دچار مشکل خواهند شد.


چگونه می‌توانید رابطه‌تان با خودتان را بهبود دهید؟ بر طبق یافته‌های تحقیقات جدید ژورنال روانشناسی مثبت، روش‌هایی که شامل تکنیک‌های مربوط به سبک زندگی و روانشناسی مثبت است می‌تواند مفید و کمک‌کننده باشند. یافته‌های مربوط به سبک زندگی توصیه می‌کنند که هرشب 8 ساعت را بدون وسایل الکترونیکی در رختخواب بگذرانیم. عباوه بر این، افزایش مصرف روزانه مواد غذایی که پایه گیاهی دارند و 30 دقیقه ورزش سبک یا هر روز 10 هزار قدم پیاده‌وری کردن نیز توصیه می‌شود.


یافته‌های مربوط به روانشناسی مثبت نیز پیشنهاد می‌کنند که شیوه‌های قدیمی خود را کنار بگذارید و هر روز از فردی به صورتی بسیار با اصلات تعریف کنید و خوبی‌های او را به خودش بگویید. همچنین محققان روانشناسی مثبت توصیه می‌کنند که هر روز 15 دقیقه در رابطه با اموری که به خوبی در زندگی پیش رفتند و بخشش دیگرانی که به شما آسیب رسانده‌اند، فکر کنید.


2.    هدف مشترک پیدا کنید.


همه‌گیری کرونا برقراری ارتباط‌های زناشویی و با هم مرتبط بودن در این رابطه‌ها را دچار مشکل کرد. اما سئوال اینجاست که زوج‌های موفق برای غلبه بر چالش‌های ناشی از کرونا چه کارهایی انجام دادند؟ بر طبق مطالعات اخیر محققان در شرکت مربیگری روابط، Relish، به این موضوع اشاره شد که زوج‌‌های موفق به احتمال بسیار بیشتری:

  • با یکدیگر زمان کیفی می‌گذرانند.
  • برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.
  • بر هدف‌هایشان تمرکز می‌کنند.

از طرف دیگر، زوج ‌هایی که بیشترین مشکلات در روابط را در زمان همه‌گیری کرونا گزارش کردند، کسانی بودند که بیشتر رفتارهایی از قبیل هیچ‌کاری نکردن، بیش از اندازه روی فرزندان خود تمرکز کردن، زمان زیادی از وقت خود را تنهایی گذراندن و برقراری ارتباط بسیار زیاد با دوستان قدیمی داشتن به حدی که به شکل جدی با زندگی خانوادگی‌شان تداخل ایجاد می‌کرد، انجام می‌دادند.

 


3.     پیدا کردن راه‌هایی برای بیان و تقویت تعهد و قدردانی:


تحقیق‌ که به تازگی بر روی بیش از 11000زوج رمانتیک انجام شد، نشان داد که اشخاصی که همسرانشان را به صورتی که (1) تعهد بالایی به روابط دارند، (2) از عشق همسرانشان قدردانی زیادی می‌کنند، درک می‌کنند به احتمال زیاد روابط طولانی مدت سالمی دارند. برای داشتنِ روابط عاشقانه با کیفیت، تعهد و قدردانی خیلی مهم‌تر از عوامل دیگر مثل اعتماد، حمایت، شور و شوق، تعداد رابطه جنسی و ابراز علاقه است.


4.    به تفاوت‌‌هایتان توجه کنید و به آنها احترام بگذارید:


تفاوت‌‌های شخصیتی بین زوجین می‌بایست مورد تقدیر قرار بگیرد نه اینکه دائما کوچک‌شمرده شوند. مطالعات اخیر منتشر شده در مجله Journal of Personality ، نشان می‌دهد که تفاوت‌‌های شخصیتی حداقل زمانی که پای جنسیت در میان است، بسیار گسترده و وسیع هستند. محققان با تجزیه و تحلیل بیشتر از 31000تست شخصیت، دریافتند که با دانستن نیم‌رخ‌های شخصیتی یک فرد می‌توانند جنسیت او را به احتمال 85% به درستی حدس بزنند.
سئوالی که مطرح است این است که کدام ویژگی‌ها بیشترین واگرایی را بین دو جنس ایجاد می‌کنند؟ محققان دریافتند زن‌ها نمره‌های بالاتری در ابعاد شخصیتی مثل حساسیت، اضطراب، دلهره، ملایمت، پیچیدگی و گشودگی نسبت به تغییر کسب کرده‌‌اند، در حالیکه مردها در زمینه‌های وظیفه‌شناسی، ثبات هیجانی و قاطعیت نمره بالاتری کسب کرده‌اند. بیشترین تفاوت در بعد حساسیت بود. زن‌ها همواره حساس‌تر، بیشتر به دنبال زیبایی، احساسی، شهودی و تاثیر‌پذیر‌تر هستند، در حالی که مردها بیشتر منافع‌نگر، عینی، بی‌احساس و مصمم‌تر بودند.


نتیجه‌گیری:


آموختن اینکه خودتان را دوست داشته باشید، پیدا‌کردن هدف‌های مشترک که با دیگران به آن‌ها برسید، ابراز قدردانی و تعهد و احترام گذاشتن به تفاوت‌هایتان همگی راه‌های مؤثری برای تقویت ارتباط ما با دیگران هستند.

 

لینک خبر:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-instincts/202106/4-ways-improve-your-closest-relationships