انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6636      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان تعداد بازدید : 2904

اخبار

چرا ایالت‌ها باید مجوز تجویز دارو را به روانشناسان بدهند؟
ارائه مجوز برای تجویز دارو توسط روانشناسان در ایالت‌هایی مانند آیووا و لوییزیانا ثابت کرده است که می‌تواند باعث کاهش آمار خودکشی شود.

ارائه مجوز برای تجویز دارو توسط روانشناسان در ایالت‌هایی مانند آیووا و لوییزیانا ثابت کرده است که می‌تواند باعث کاهش آمار خودکشی شود.


خودکشی دهمین علت مرگ در ایالات متحده است و جان 47511 نفر را در سال 2019 گرفته است. از زمانی‌که ویروس کرونا کسب و کارها را تعطیل کرده، دانش آموزان دیگر به مدرسه نمی‌روند و بیثباتی مالی برای میلیونها خانوار آسیب جدی به بار آورده است، روند خودکشی بخصوص در قشر آسیب پذیر و حاشیه نشین جامعه رو به افزایش بوده است.


کمبود روانپزشک در سراسر کشور، به‌خصوص در جوامع روستایی و کم درآمد، باعث می‌شود افرادی که در پی درمان سلامت روانی خود هستند، شش هفته یا بیشتر منتظر بمانند. انجمن روانشناسی امریکا، برای رسیدگی به این مشکل، از ارائه امتیاز تجویز دارو به روانشناسانی که تحت آموزش‌های تکمیلی در زمینه‌ داروشناسی قرار می‌گیرند حمایت کرده است. این حرکت رو به جلو برای اعطای اختیار تجویز دارو به روانشناسان، جنبش RxP نامیده می‌شود.

تحقیقات جدید من در کنار مدارک بدست آمده از چندین ایالت، نشان می‌دهد که این جنبش تا چه حد می‌تواند قدرتمند باشد.


در سال 2002 ایالت نیومکزیکو، اولین ایالتی بود که به روانشناسان اجازه تجویز دارو را داد. بیماران روانشناسانِ واجد شرایط که در برهه‌های تجربه سلامتی قرار داشتند، می‌توانستند هفته‌ها و یا ماهها زودتر از قبل، مراقبتهای جامع و داروهای نجات دهنده زندگی دریافت کنند.

 


ایالت لوییزیانا، که نرخ خودکشی آن کمی بالاتر از میانگین کشوری بود، یکی از اولین ایالت‌هایی بود که به این جنبش پیوست. در حالیکه از سال 2005 نرخ خودکشی سایر ایالت‌های جنوبی افزایش چشمگیری داشت، نرخ خودکشی در لوییزیانا در مقایسه با سایر ایالت‌ها نرخ صعودی کمتری داشت. این مداخله در جوامع محروم و طوفان خی، که در آنها اثرات وخیم تغییرات آب و هوایی روی معیشت افراد تاثیرگذار است و تلفات روانی زیادی برجای می گذارد، بسیار ضروری است.


از 63 شهرستان آیووا که در آنها برای هر 100،000 نفر کمتر از 1 روانپزشک وجود دارد، 20 شهرستان به روانشناس دسترسی دارند. اینکه به این روانشناسان مجوز تجویز دارو داده شود، چیزی از جایگاه روانپزشک کم نمی‌کند یا جای او را نمی‌گیرد، بلکه فقط دسترسی به داروهای سلامت روانی و رفتاری را برای افرادی که به روانپزشک نیاز دارند را فراهم می‌کند.


ایلینوی در سال 2014 یک تغییر مشی ساده را پیاده کرد. این ایالت لایحه 2187 سنا را تصویب کرد و راه را برای روانشناسان باز کرد تا بعد از دوسال آموزش و کسب تجربه در زمینه آموزش تکمیلی داروشناسی بتوانند دارو تجویز کنند. شاید این مطلب تغییر بزرگی به نظر نرسد ولی برای ساکنین بیش از 50 شهرستان ایلینوی که هیچگونه خدمات روانپزشکی برای بستری شدن بیمارانی که دوره‌های بازگشت به سلامتی ضعیفی را تجربه می‌کنند در اختیار ندارند، به معنای دستیابی به مراقبت درون جوامع خود است.


آیداهو، آخرین ایالتی که دامنه فعالیت روانشناسان را گسترش داد، این کار را درست به‌موقع انجام داد. این ایالت شاهد بیشترین کاهش خودکشی در زمان همه گیری آن در ایالت‌های دیگر بود- کاهش 3.5 نفر به ازای هر 100000 نفر در سال 2020.


حتی قابل توجه تر از آن تحقیقات مرکز رشد و فرصت در دانشگاه ایالت یوتا بود، که در آن من و اگنیترا چودروی متوجه شدیم ایالتهایی که جعبه ابزار روانشناسان را بزرگتر کرده‌اند، مرگ و میر ناشی از خودکشی در آنها 5 تا 7 درصد کاهش داشته است.


این نشان می‌دهد که زندگی هزاران آمریکایی‌تبار را می‌توان با یک تغییر رویه معقول و ساده نجات داد. برای کسی که دچار بحران است، اینکه هفته‌ها منتظر ملاقات با روانپزشک بشود تا از او نسخه دریافت کند، بسیار دیر خواهد بود.


در طول دوران همه گیری کرونا، 2/5 % جمعیت بزرگسال در طول یکسال گذشته زندگیشان، بیماری روانی جدی را تجربه کرده بودند. از این بین 12 میلیون آنها بطور جدی افکار خودکشی داشتند، و این نرخ در بین جوانان و گروههای اقلیت بیشتر بود. و تنها 5/65 % بزرگسالانی که بیماری روانی وخیمی را تجربه می‌کنند، خدمات سلامت روانی مربوط به بیماری خود را دریافت می‌کنند. اجازه دادن به روانشناسان به منظور مداخله زودتر ازطریق درمان‌های مبتنی بر گفتگو و داروهای روانپزشکی، باعث می‌شود به افراد در زمانهایی که بیشترین میزان آسیب‌پذیری را دارند کمک شود. این کار باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود.


درحالیکه نزدیک به دوازده ایالت دیگر افزایش اختیارات تجویز داروی روانشناسان را مدنظر قرار داده‌اند، از سال 2017 به بعد هیچگونه تغییرات قانونی صورت نگرفته است. با اینحال در طول همه گیری ویروس کرونا، نزدیک به 30 ایالت محدودیتها را تعلیق کردند یا مسئولیتها و وظایف پرستاران، دستیاران پزشکان، کارکنان سلامت از راه دور، و بسیاری از ارائه دهندگان مراقبتهای اولیه را افزایش دادند. این تغییرات به رسیدگی به نیازهای فوری افراد مبتلا به ویروس کرونا کمک کرد ولی به روند بهبود سلامت روان در درازمدت توجه کمی صورت گرفت.


اینکه به روانشناسان اجازه داده شود از آموزش و تحصیلات خود بشکل گسترده‌تری استفاده کنند، می‌تواند در اوقات پیش‌بینی نشده، ثبات بوجود بیاورد. این تغییر رویه نباید سالها زمان ببرد تا روانشناس تحصیلات خود را در زمینه داروسازی بالینی کامل کند و آموزش ببیند و امتحان دهد، بتاخیر بیفتد. هر چه ایالات در این زمینه سریعتر اقدام کنند، جان افراد بیشتری نجات پیدا می‌کند.


آلیشیا پلمونز، استادیار و مدیر برنامه اقتصاد در دانشگاه ادواردزویل ایلینوی جنوبی و محقق مرکز رشد و فرصت در دانشگاه ایالت یوتا است.


لینک خبر:
https://www.usnews.com/news/best-states/articles/2021-09-22/allowing-psychologists-to-prescribe-medication-reduces-suicide