انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6646      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۲۷ آذر تعداد بازدید : 1994

اخبار

در خلال جدایی مردها درد عاطفی و احساسی بیشتری را تجربه می‌کنند
تحقیقات جدید انجام شده بر روی روابط آنلاین، نشان می‌دهد که زمانیکه یک رابطه به سمت بدتر شدن پیش می‌رود، مردها نسبت به زنان درد عاطفی و احساسی بیشتری را متحمل می‌شوند.

تحقیقات جدید انجام شده بر روی روابط آنلاین، نشان می‌دهد که زمانیکه یک رابطه به سمت بدتر شدن پیش می‌رود، مردها نسبت به زنان درد عاطفی و احساسی بیشتری را متحمل می‌شوند.


یک تیم بین‌المللی از روانشناسان که توسط محققین دانشگاه لنکستر هدایت می‌شدند، اولین تحلیل مربوط به مشکلات رابطه‌ای را بر مبنای " اطلاعات وسیع" ترتیب دادند. این پژوهش با ایده تلاش برای ایجاد نقشه راهی از مشکلات رایج موجود در روابط خارج از بسترهای کلینیکی و مشاوره‌ای، ایجاد شد.


شارلوت انتویستل، نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: " بیشتر آنچه ما از مشکلات موجود در رابطه‌ها می‌دانیم، مربوط به پژوهش‌هایی است که از زوج‌درمانی‌ها – که مربوط به قشر خاصی از مردم است – افرادی که زمان، پول، و انگیزه کار کردن بر روی مشکلات درون روابطشان را داشته‌اند، به دست آورده‌ایم. هدف ما در این پژوهش این بود که نه تنها به مشکلات رایج رابطه‌ها در بین عموم مردم پی ببریم، بلکه متوجه این موضوع شویم که چه کسانی، چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند."


با استفاده از شیوه تحلیل زبان طبیعی، تیم پژوهشی اطلاعات آماری و خصوصیت‌های روانشناختی ارسالی از طرف 184،000 نفر از افراد مختلف که مشکلاتشان را به یک ایمیل ناشناس ارسال کرده بودند را تحلیل کردند. پس از این تحلیل محققین به صورت آماری زمینه اصلی و رایج موجود در مشکلاتی را که هر نفر ارسال کرده بود، استخراج کردند و به این وسیله نقشه راهی از مشکلات رایج در بین مردم عادی به دست آوردند.


نتایج این پژوهش نشان داد که رایج‌ترین مشکل در بین مردم مشکلات ارتباطی بود که از بین هر 5 نفر تقریبا 1 نفر آن را در قالب دشواری در بحث کردن و صحبت کردن تجربه کرده بود و از بین هر 8 نفر تقریبا 1 نفر نیز با مشکل اعتماد در رابطه دست و پنجه نرم می‌کرد. 


در این میان یک الگوی عجیب و غیر‌منتظره در اطلاعات به دست آمده از این پژوهش کشف شد، که عبارت بود از تفاوت اساسی جنسیتی در مشکلات تجربه شده. 

 


محقق اصلی این پژوهش دکتر رایان بوید عنوان می‌کند که: " همینطور که ما مشغول انجام پژوهش بودیم، متوجه شدیم که فرصت بسیار مناسبی برای بررسی رابطه بین مشکلات عنوان شده و جنسیت کسانی که مشکل را مطرح کرده‌اند، انجام دهیم. به عنوان مثال، صحت این مطلب را بررسی کنیم که آیا مردان واقعا نسبت به زنان از نظر احساسی و عاطفی کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا آیا مردان واقعا کمتر از احساس‌هایشان در رابطه صحبت می‌کنند؟"

تحلیل‌های انجام شده نشان داد که بیشترین زمینه مشکلاتی که عنوان شده بود بیش از آنکه مربوط به خودِ مشکلات موجود در رابطه باشد مربوط به درد‌های احساسی و عاطفی ناشی از مشکلات رابطه‌ای بود. رایج‌ترین زمینه و تم مربوط به " شکستن قلب " بود که در قالب کلماتی مثل، پشیمانی، جدایی، گریه عنوان شده بود.


نکته جالب این بود که برخلاف انتظار، یافته‌های محققین نشان می‌داد که مرداها بیش از زنان در خصوص شکستن قلبشان صحبت کرده‌ بودند. این یافته‌های نشان می‌دهد که چنین کلیشه ذهنی که مرد‌ها کمتر از زنان در رابطه از نظر احساسی و عاطفی سرمایه‌گذاری می‌کند، مطلب درست و دقیقی نیست.


شارلوت انتویستل می‌گوید:" توجه به این حقیقت که مرد‌ها بیش از زن‌ها از شکستن قلبشان در این پژوهش صحبت کرده‌اند، تاکید می‌کند که مرد‌ها حداقل به اندازه زن‌ها از نظر احساسی و عاطفی تحت تاثیر مشکلات رابطه‌ای قرار می‌گیرند."


علاوه بر این، پژوهشگران متوجه شدند که احتمال اینکه مرد‌ها در بسترهای آنلاین به دنبال کمکی برای رابطه بگردند نسبت به زن‌ها بیشتر است.


دکتر برایان بوید می‌گوید: " به طور سنتی، در شناسایی مشکلات رابطه‌ای زن‌ها پیش‌قدم در نظر گرفته می‌شوند و این کار را بهتر انجام می‌دهند، و به تبع همین مطلب درمان را در نظر می‌گیرند و به دنبال درمانگر می‌گردند. ولی زمانی که برچسب‌های جامعه سنتی در رابطه با مرد‌ها در خصوص به اشتراک گذاشتن احساس‌ها و جستجوی کمک را کنار می‌گذاریم، به نظر می‌رسد که آنها نیز به اندازه زنان در لحظات سخت و در تنگناها بر روی رابطه سرمایه‌گذاری می‌کنند."


این یافته‌ها هم در مورد جمعیت عمومی و مردم عادی و هم در بسترهای کلینیکی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. پژوهشگران اشاره می‌کنند که به دست آوردن تصویری دقیق از مشکلات رابطه‌ای به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از اینکه روابط چرا و در چه زمانی به مشکل بر می‌خورند و دچار انحراف می‌شوند داشته باشیم، و همین مطلب به خودی خود به زوجین کمک می‌کند تا از مسائل رایجی که باعث از بین رفتن شور و شوق در روابط می‌شود خودداری کنند. نویسندگان این پژوهش همچنین پیشنهاد می‌کنند که این یافته‌ها ممکن است به از بین بردن برچسب‌ها در رابطه با جستجوی کمک از طریق نمایش میزان رایج بودن مشکلاتی که در اکثر روابط هستند، و نشان دادن اینکه مردها نیز به اندازه زنان برای بهبود روابطشان به دنبال دریافت کمک هستند، کمک کند.


همچنین پژوهشگران به این موضوع اشاره می‌کنند که این تحقیق می‌تواند جهت آینده پژوهش‌های بیشتری در این خصوص را روشن کند. دکتر بوید اضافه می‌کند: " یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این رابطه می‌توانیم ببینیم این است که قادر هستیم تا تصویر بسیار دقیق و درستی از مشکلات موجود در روابط که مردم به صورت روزمره با انها دست به گریبان هستند، بر اساس گفته‌های خودشان در اختیار داشته باشیم. این مطلب به ما امید زیادی در این رابطه می‌دهد که می‌توانیم از رفتارهای جستجوی کمک برای درک بهتر تمام مشکلات اجتماعی و روانشناختی، استفاده کنیم، بدون اینکه از شیوه‌های سنتی تحقیق استفاده کنیم."


لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211101094832.htm
مرجع خبر:
Charlotte Entwistle, Andrea B. Horn, Tabea Meier, Ryan L. Boyd. Dirty laundry: The nature and substance of seeking relationship help from strangers online. Journal of Social and Personal Relationships, 2021; 026540752110466 DOI: 10.1177/02654075211046635