انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6649      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي تعداد بازدید : 1697

اخبار

آیا هفت سوال می‌تواند تعیین کند که چقدر شما خردمند هستید؟
پژوهش‌های انجام شده در دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که مقیاس ۷ سوالی خلاصه شده‌ای می‌تواند با دقت بسیار خوبی میزان خرد فرد را به عنوان یک صفت شخصیتی قابل تغییر که همبستگی بالایی با سطح نیک زیستی دارد،مشخص کند.

پژوهش‌های انجام شده در دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که مقیاس ۷ سوالی خلاصه شده‌ای می‌تواند با دقت بسیار خوبی میزان خرد فرد را به عنوان یک صفت شخصیتی قابل تغییر که همبستگی بالایی با سطح نیک زیستی دارد،مشخص کند.


محققین این پژوهش پیشتر مقیاس خرد سن دیگو را که شامل ۲۸ سوال بود تولید کرده بودند و از آن در سطح جهانی و ملی در مطالعات زیستی و بالینی برای ارزیابی خرد مورد استفاده قرار داده بودند.


ولی بر طبق پژوهشی که در  International Psychogeriatrics به چاپ رسیده است، مشخص شد که نسخه کوتاه شده هفت سئوالی آن میز با نسخه قبلی قابل مقایسه و قابل اتکاست.


نویسنده اصلی این مقاله دیلیپ جست استاد ممتاز روانپزشکی و علوم اعصاب در دانشکده پزشکی سن دیگو می‌گوید: " اندازه گیری خرد به عنوان عاملی تاثیرگذار در سلامت روان و سالخوردگی بهینه، عاملی است که به طور فزاینده‌ای مورد سنجش قرار می‌گیرد. در این پژوهش می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا با طرح فقط ۷ سوال می‌توانیم اطلاعات ارزشمندی برای بررسی خرد به دست بیاوریم."


پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهند که خرد از ۷ جزء تشکیل شده است: تفکر و تعمق در خود، رفتارهای خیر‌خواهانه بدون چشم‌داشت، تنظیم هیجانی، پذیرش نگرش‌های متنوع و متفاوت، قاطعیت، مشورت‌های اجتماعی (مانند دادن مشورت منطقی و مفید به دیگران برای کمک به آنها ) و معنویت.

 


در این پژوهش تعداد 2093 شرکت‌کننده بین 20 تا 82 سال مورد بررسی قرار گرفتند.


هفت گزاره از بین گزاره‌های فرم اصلی ۲۸ سوالی در رابطه با هفت جزء خرد انتخاب شدند و به آنها نمره‌هایی در مقیاس ۱ تا ۵ داده شد که یک نشان دهنده به شدت مخالف و ۵ نشان دهنده به شدت موافق بود. به عنوان مثال برخی از گزاره‌ها عبارت بودند از: "تحت فشار آرامش خودم را حفظ می‌کنم" ، یا از موقعیت‌هایی که فکر می‌کنم به کمک من نیاز دارند دوری می‌کنم."


بر طبق گفته جست" فرم کوتاه‌تر به معنی اعتبار کمتر نیست. ما سئوالهای مناسبی را برای به دست آوردن اطلاعات مهمی که نه تنها برای پیشبرد دانش کارایی داشتند، بلکه داده‌های قبلی‌مان از همبستگی بین خرد با سلامت و طول عمر را تایید می‌کردند، به کار بردیم." 


علاوه بر این مشخص شد که پرسشنامه ۷ سوالی SD-WISE-7، همبستگی مثبت و زیادی با تاب‌آوری ، شادکامی و نیک زیستی روانی داشت و از طرف دیگر همبستگی منفی و قویای با تنهایی، افسردگی، و اضطراب داشت.
بر طبق گفته جست: " مداخلات شواهد محور زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این مداخلات می‌توانند سطح خرد و عوامل تشکیل دهنده آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهند که همین مطلب می‌تواند کمک کند تا تنهایی کاهش پیدا کند و از طرف دیگر نیک زیستی کلی بهبود یابد."


او ادامه داد: " همانطور که واکسن مقابله با کرونا می‌تواند به ما کمک کند تا درگیر این ویروس نشویم، خرد نیز می‌تواند ما را از تنهایی نجات دهد بنابراین ، به طور بالقوه می‌توانیم رفتار های همه‌گیر مربوط به تنهایی، خود‌کشی، سوء مصرف مواد مخدر که در 20 سال اخیر بسیار رواج داشته است را پایان دهیم."


قدم بعدی از یکطرف شامل ارزیابی خرد در تعداد زیادی از افراد با زمینه های زیستی، فرهنگی، روانشناختی، و وراثتی متفاوت است و از طرف دیگر ارزیابی عوامل مربوط به سلامت روانی، شناختی، و جسمی انسان‌ها در طول دوران عمرشان است.


جست می‌افزاید: "برای نجات یافتن و رشد کردن در زندگی به خرد نیاز داریم. اکنون ، لیستی از سوالاتی در اختیار داریم که در کمتر از چند دقیقه جواب دادن به آنها می‌تواند برای کمک‌های بالینی به افراد بسیار مفید باشد."

 


لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/12/211203081529.htm
منبع خبر:
Michael L. Thomas, Barton W. Palmer, Ellen E. Lee, Jinyuan Liu, Rebecca Daly, Xin M. Tu, Dilip V. Jeste. Abbreviated San Diego Wisdom Scale (SD-WISE-7) and Jeste-Thomas Wisdom Index (JTWI). International Psychogeriatrics, 2021; 1 DOI: 10.1017/S1041610221002684