انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6663      تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ شنبه ۳۰ بهمن تعداد بازدید : 1195

اخبار

بر طبق پژوهش‌ها زن‌ها و مردها نقاط قوت و توانمندی‌های متفاوتی دارند
پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که خرد یک صفت و خصوصیت شخصیتی است که بنیان و شالوده سلامت روان و نیک‌زیستی است. اخیرا، پژوهشگران مدرسه پزشکی سن دیگو، دانشگاه کالیفرنیا به تفاوت‌های جنسیتی مربوط به خرد، با استفاده از دو مقیاس معتبر نگاهی انداخته‌اند.

پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که خرد یک صفت و خصوصیت شخصیتی است که بنیان و شالوده سلامت روان و نیک‌زیستی است. اخیرا، پژوهشگران مدرسه پزشکی سن دیگو، دانشگاه کالیفرنیا به تفاوت‌های جنسیتی مربوط به خرد، با استفاده از دو مقیاس معتبر نگاهی انداخته‌اند.


این پژوهش که در تاریخ 2 نوریه 2022 در نسخه آنلاین Frontiers in Psychology به چاپ رسید، تفاوت‌های جنسیتی در خرد و سازه‌های مربوط به آن از جمله افسردگی، تنهایی، نیک‌زیستی، خوش‌بینی و تاب‌آوری را بررسی و ارزیابی کرده است.


659 شرکت‌کننده در این پژوهش که بین سنین 27 تا 103 سال بودند، هر دو مقیاس خرد سن دیگو ( SD-WISE) و مقیاس سه بعدی خرد ( 3D-WS) را انجام دادند. 


مقیاس خرد سن دیگو ( SD-WISE) شامل 24 گزاره مربوط به 6 جزء تشکیل‌دهنده خرد است که عبارتند از: رفتارهای جامعه‌پسند و اجتماعی، تنظیم هیجان، خود‌اندیشی، پذیرش عدم قطعیت و تفاوت در نگرش، قاطعیت و مشاوره اجتماعی. مقیاس سه بعدی خرد ( 3D-WS) شامل 39 گزاره است که 3 بعد خرد را پوشش می‌دهد: شناختی، عاطفی یا شفقت و تاملی.


پژوهشگران دریافتند، به طور کلی، زن‌ها نمر‌ه‌های بالاتری در گزاره‌های مربوط به شفقت و خود‌اندیشی کسب می‌کنند، در حالیکه مرد‌ها نمره‌های بالاتری در موارد مربوط به شناخت و تنظیم هیجان کسب می‌کنند. از طرف دیگر به طور کلی، نمره‌های زنان در مقیاس سه بعدی خرد ( 3D-WS) بالاتر از مرد‌ها بود، ولی در نمره کلی مقیاس خرد سن دیگو ( SD-WISE) تفاوتی در بین دو جنس وجود نداشت.


در هر دو جنس، خرد با وضعیت بهتر سلامت روانی، خوش‌بینی، و تاب‌آوری و سطح پایین‌تر افسردگی و تنهایی رابطه داشت.

 


دیلیپ وی جست، استاد ممتاز روانپزشکی و علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: " آنچه می‌خواستیم این بود که اطلاعاتی در خصوص تفاوت‌های بالوقه خرد در بین زن‌ها و مرد‌ها که می‌تواند بر روی نیک‌زیستی آنها تاثیر بگذارد، به دت بیاوریم. آنچه به آن دست یافتیم این بود که مرد‌ها و زن‌ها توانمندی‌های نسبی متفاوتی در خرد دارند، که این تفاوت‌ها می‌تواند به واسطه جایگاه اجتماعی – فرهنگی متفاوت و عوامل زیستی متفاوت آنها باشد." 


امیلی تریچلر، نویسنده اصلی این پژوهش و استادیار دپارتمان روانپزشکی مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا می‌افزاید: " یافته‌های نهایی ما، فقط قسمتی از پازل نهایی و کلی است. برای دستیابی به یک زندگی خردمندانه، راه‌های متفاوتی وجود دارد. رویکرد انسان‌ها نسبه به خرد متفاوت است و نگاه کردن به تفاوت جنسیتی یکی از روشهای ارزیابی این تفاوت‌های بالقوه است."


او اضافه می‌کند: " داشتن درک درستی از خرد و یافتن راه‌های برای پرورش و بهبود آن تاثیر به سزایی بر روی سلامت فرد و جامعه دارد و این بسیار ارزشمند است. پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند که سطح برخی از این اجزاء تشکیل دهنده خرد مانند همدلی/ شفقت و تنظیم هیجان می‌تواند با مداخله‌های مناسب روانی-اجتماعی و رفتاری، افزایش پیدا کند. پژوهش‌هایی مانند آنچه انجام دادیم، می‌تواند مداخله‌های مربوط به خرد را بهبود بخشد تا بر مبنای خصوصیت‌های فردی هر شخصی بتوانیم آنها را به صورت کاربردی استفاده کنیم."


پژوهشگران بر روی محدودیت‌های موجود در این پژوهش تاکید داشتند که عبارت بود از: این پژوهش، پژوهشی مقطعی و نه طولی بوده است. و محدودیت دیگر این پژوهش این بوده است که بر روی افرادی که جنسیت مشخص نداشتند نیز صورت نگرفته است، که در گام‌های بعدی نیز می‌بایست لحاظ شود.


جست می‌گوید: " کارهای زیاد دیگری باقی مانده است که باید انجام شود، ولی می‌توانیم از آنچه آموخته‌ایم برای پژوهش‌های آینده استفاده کنیم تا این نتایج را به صورتی کاربردی برای گروه‌های مختلف، با هدف نهایی ایجاد زندگی‌هایی سالم‌تر، به کار ببریم." 

 

لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2022/02/220203083610.htm
مرجع خبر:
Emily B. H. Treichler, Barton W. Palmer, Tsung-Chin Wu, Michael L. Thomas, Xin M. Tu, Rebecca Daly, Ellen E. Lee, Dilip V. Jeste. Women and Men Differ in Relative Strengths in Wisdom Profiles: A Study of 659 Adults Across the Lifespan. Frontiers in Psychology, 2022; 12 DOI: 10.3389/fpsyg.2021.769294