انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6622-6671      تاریخ انتشار : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۸ فروردين تعداد بازدید : 2128

مقالات موسسه بین المللی

چگونگی ایجاد معنای مشترک برای کسانی که تازه ازدواج و یا نامزد کرده‌اند
شگفتی‌های تعطیلات برای کسانی که تازه با هم ازدواج و یا نامزد کرده‌اند، احساس‌های خاص و منحصر به فردی را به همراه دارد. زوجین در این موقعیت از طرفی احساس شادمانی از اینکه در کنار هم هستند دارند و از طرف دیگر با توجه به اینکه دوست دارند این موقعیت را به موقعیت خاطره‌انگیزی برای هر دویشان تبدیل کنند تا بتوانند به شکل منحصر به فردی که ویژه زوجین است آن را جشن بگیرند، مضطرب و نگران هستند.

شگفتی‌های تعطیلات برای کسانی که تازه با هم ازدواج و یا نامزد کرده‌اند، احساس‌های خاص و منحصر به فردی را به همراه دارد. زوجین در این موقعیت از طرفی احساس شادمانی از اینکه در کنار هم هستند دارند و از طرف دیگر با توجه به اینکه دوست دارند این موقعیت را به موقعیت خاطره‌انگیزی برای هر دویشان تبدیل کنند تا بتوانند به شکل منحصر به فردی که ویژه زوجین است آن را جشن بگیرند، مضطرب و نگران هستند.


سنت‌ها: گذشته، حال و آینده

بسیاری از ما در حالی بزرگ شده‌ایم که تعطیلات را در کنار والدین و پدربزرگ و مادربزرگها جشن گرفته‌ایم. آنها در این موقع خاص از سال رفتارهای خاصی را در قالب مراسم ارتباطی در نظر گرفتند و آن را وضع کردند. سنت‌هایی از قبیل تزیین درخت کریسمس و یا قرار دادن جعبه شیرینی بیرون از خانه برای بابا‌نوئل. معمولا، این مراسم و سنت‌ها ریشه در ارزش‌های خانواده و باورهای آنها دارد و نمادی از آن چیزی است که آنها می‌خواهند، تعطیلات به وسیله آن شناخته شود.


امروز که شما با هم به تازگی ازدواج و یا نامزد کرده‌اید، شما و شریک زندگی‌تان خانواده‌ای را به انتخاب خودتان در برابر خانواده‌ای  که در آن به دنیا آمده‌اید و در آن نقشی نداشته‌اید، تشکیل داده‌اید. باید به این فکر کنید که چه سنت‌ها و مراسمی شما را به عنوان یک خانواده معرفی خواهد کرد و در مسیر رو جلویتان دوست دارید تا چه چیزی نماد شما باشد؟


گاهی اوقات زمانیکه زوجین فکر می‌کنند تحت فشار چیزهایی هستند که از آنها انتظار می‌رفته است در زمان مجردی انجام دهند، دچار اضطراب می‌شوند. افرادی که به تازگی با هم ازدواج و یا نامزد کرده‌اند باید به خودشان اجازه دهند تا در برخی از مراسم و سنت‌های خانواده‌های اصلی‌شان تغییراتی ایجاد کنند که فضا برای خلق کردن مراسم و سنت‌های جدیدی که مربوط به خانواده دو نفره خودشان است باز شود تا بتوانند معنای مشترکی در خصوص تعطیلات برای هم بیافرینند.


ایجاد کردن چنین تغییری در سنت‌های خانوادگی ممکن است برای والدین و یا خانواده‌های دو نفر ناراحتی‌هایی ایجاد کند، از این منظر که انتظارات آنها را در همراهی کردن با سنت‌های همیشگی‌شان برآورده نمی‌کنید و در کنارشان نیستید. ولی با این حال، زوجینی که رابطه سالمی دارند می‌توانند ناراحتی‌های خانواده‌های اصلی‌شان را تحمل کنند و به صورت جدی متعهد به برقرار کردن مرزهای لازم در اطراف نیازهای رابطه جدیدشان هستند. کارهایی که در زمان مجردی انجام دادید، و شیوه‌ای که در زمان مجردی تعطیلات را می‌گذراندید، ممکن است زمانی که به شخص دیگری متعهد می‌شوید، تغییر پیدا کنند و متفاوت باشند.

 

 


مصالحه و خلق رویه‌ای جدید

شما و شریک زندگی‌تان در مورد اینکه چه سنت‌هایی را در قالب خانواده جدیدِ دونفره‌تان می‌خواهید حفظ کنید و در آنها مشارکت داشته باشید، با هم به یک توافق برسید. مذاکره کردن در این خصوص شامل این است که هر کدام در مورد اینکه تعطیلات رویاییتان که در ذهن دارید به چه صورتی است و چنانچه این رویا برایتان محقق نشود، برایتان چه معنایی دارد، با هم صحبت کنید.


شیوه‌هایی برای مصالحه کردن با یکدیگر به این منظور که به همه نشان دهید که خانواده‌ جدیدتان تعطیلات را چگونه جشن می‌گیرد، پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از شما دوست دارد تا زمانی که سال نو فرا می‌رسد، در حال مدیتیشن در سکوت باشد و دیگری به این فکر می‌کند که تجربه هیجان‌انگیزی با برف داشته باشد، پس به دنبال پیدا کردن راهی باشید تا هر دوی این‌ها را با هم تلفیق کنید. مصالحه کردن در این رابطه می‌تواند شامل این باشد که کلبه‌ای اجاره کنیدکه در طول روز بتوانید برای اسکی به بیرون بروید. به عنوان مثالی دیگر، ممکن است شما دوست داشته باشید که هر سال یک درخت طبیعی در کریسمس داشته باشید، ولی دیگری عادت به استفاده از درخت‌های مصنوعی دارد. مصالحه می‌تواند به این صورت باشد که هر سال از یک مدل درخت استفاده کنید، یک سال درخت طبیعی و سال دیگر درخت مصنوعی – یا شاید دو درخت در خانه بگذارید.


نکته مهم در مصالحه این است که چیزی پیدا کنید که شخصیت‌ها و ارزشهای هر دوی شما در آن در نظر گرفته شود تا به این وسیله نماد جدیدی از تعطیلات را برای خودتان ایجاد کنید.


در نظر داشته باشید که انجام این کار به معنی زیر پا گذاشتن جشن‌های خانواده اصلی‌تان نیست. معرفی کردن جشن‌ها و سنت‌های خانواده اصلی‌تان به شریک زندگی‌تان قسمتی از چیزی است که آنرا نقشه عشق می‌دانیم، فقط باید این نکته را در نظر داشت که نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شریک تازه زندگی‌تان به صورت خودکار با آنچه سالها در خانواده اصلی‌تان انجام می‌داده‌اید، هم‌جهت و همسو شود.


تصدیق کردن تغییر‌ها در وضعیت خانواده به این معنی است که علاقه‌های هر دویتان در کنار هم به کار گرفته شود تا هر دو احساس راحتی و به جا آورده شدن داشته باشید. 

 


لینک مقاله:
https://www.gottman.com/blog/how-to-create-shared-meaning-as-newlyweds-or-newly-engaged/?utm_source=Blog&utm_medium=Email&utm_campaign=RSS

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]