انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6598-6675      تاریخ انتشار : ۱۴۰۱ يکشنبه ۸ خرداد تعداد بازدید : 7681

مقالات

۷ نوع دوستی، و اینکه کدام یک از این نوع‌ها برای شادکامی‌مان ضروری هستند
دوستی‌های با میزان صمیمیت کمتر، ممکن است بیش از آنچه فکر می‌کنید، مهم باشند

دوستی‌های با میزان صمیمیت کمتر، ممکن است بیش از آنچه فکر می‌کنید، مهم باشند.


هیچ شکی وجود ندارد که ارتباط‌های اجتماعی برای شادکامی‌ ما نقش مهم و حیاتی بر عهده دارند. زمانیکه به دوستی‌های مهم‌تان فکر می‌کنید، کدام یک از رابطه‌هایتان اول به ذهنتان می‌رسد؟ بهترین دوستتان از دوران کودکی که سالهاست او را ندیده‌اید، ولی زمانیکه اسمش را می‌شنوید، برایتان یادآور خاطره‌هایی بسیار مشخص از خراب‌کاریها و احساس خوشایندی است که با هم داشته‌اید؟ یا " گروه برادری " یا " جمع دخترانه‌‌ای" که هم اکنون دارید که فاغ از اینکه چه اتفاقی می‌افتد، هوایتان را دارند؟ شاید هم مجموعه‌ به هم تنیده‌ای از همکار‌هایتان که بیش از نیمی از زمان‌هایی که در طول شبانه روز بیدار هستید را در 5 یا 6 روز از  هفته، با آنها می‌گذارنید؟ یا همسایه‌هایی که در حین تماشا کردن بازی بچه‌هایتان با آنها مصاحبت می‌کنید؟ یا شاید هم خوشبختانه و یا متاسفانه، بهترین دوستتان، همان شریک و همراه همیشگی زندگی‌تان باشد؟


همه این مدل دوستی‌ها مهم هستند. اطلاعات به دست آمده ناشی از بررسی برآورد شبکه‌های دوستی، نشان می‌دهد که برای همه ما، فارغ از سنمان، تنوع زیادی از رابطه‌های اجتماعی را به وجود آورده‌ایم. در ادامه می‌توانید انواع خاصی از دوستی‌هایی که مورد دسته‌بندی قرار گرفته‌اند ببینید:

 

  1. دوست‌های ابدی
  2. بهترین دوست‌ها
  3. دوست‌های صمیمی
  4. دوست‌های اجتماعی ( دوست‌هایی که با آنها اوقات اجتماعی می‌گذرانید ولی به طور مشخص صمیمی و نزدیک نیستند)
  5. دوست‌های فعالیتی ( دوست‌هایی که با هم فعالیت‌هایی خاصی را انجام می‌دهید، ممثلا دوست‌های هم باشگاهی، دوست‌های کتابخانه‌ای و ... )
  6. دوست‌های مزیتی (جمعیتی که با آنها وظایفی را تقسیم می‌کنید و می‌توانند اسباب راحتی شما را فراهم کنند)
  7. دوست‌های آشنا ( همکار‌ها، کسانی که هر روز در حین پیاده‌روی می‌بینید، کسانی که در نانوایی همیشه با هم صحبت می‌کنید ولی نه در مورد چیزهای خیلی شخصی)


آیا به هر کدام از این مدل دوستی‌ها نیاز دارید؟


برای پیشرفت در دنیایی که طور فزاینده‌ای باعث انزوایمان می‌شود، بسیار مفید است که رابطه‌هایی با دیگران داشته باشیم که از درجه متفاوتی از صمیمیت برخوردار باشند. در حقیقت، فارغ از سن، داشتن دوست‌هایی از هر نوع، رابطه‌ای مستقیم با میزان رضایت از زندگی دارد. رضایت از زندگی مقیاسی جهانی از نیک‌زیستی ادراک شده و شخصی است که معمولا برای ارزیابی شادکامی و کیفیت زندگی به کار می‌رود. رابطه بین درگیری اجتماعی و طول عمر، سلامتی فیزیکی و روانی، و رضایت کلی تحت بررسی تحقیق‌های زیادی قرار گرفته است. نه تنها این عامل‌ها، نقش مهمی در شادکامی‌مان دارند، بلکه پژوهش‌ها از تاثیر ویژه این عامل‌ها بر رضایت از زندگی حکایت می‌کنند. این یافته‌ها بر ارزشِ برخورداری از تعامل‌های گوناگون و متنوع اجتماعی در طول هفته، که باعث ایجاد فرصت‌هایی برای درگیر شدن در روابط مختلف با انسان‌های مختلف، و در نهایت به ارمغان آوردن نشاط و طراوت در زندگی می‌شوند، تاکید می‌کنند. فارغ از اینکه در زندگی کجا هستید، یا چند سالتان است و یا در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارید و یا کجا زندگی می‌کنید، مهم و ضروری است که شبکه چند وجهی از دوست‌ها را برای خودتان به وجود بیاورید. این کار پای انسان‌های مختلفی را به زندگی‌تان باز می‌کند که به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر پایتان را فراتر از منطقه امنتان بگذارید و تشویقتان می‌کند تا دیدگاه‌های دیگران را نیز بیاموزید و ببینید که دیگران چطور به زندگی نگاه می‌کنند و چطور زندگی می‌کنند.

 

 


چه تعدا دوست نیاز دارید؟ 


تمایلمان برای داشتن تعداد دوست‌های مختلف واقعا ربطی به سن و سال، وضعیت رابطه‌ای و یا اینکه تنها هستیم یا نه، ندارد. هیچ وقت آنقدر پیر نیستید که نتوانید دوستی‌ای که برای حفظ سلامت روانتان و نیک زیستی اجتماعی‌تان نیاز دارید را خلق کنید. تقریبا نیمی از افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند، احساس می‌کردند که دوستان صمیمی بسیار کمی داشتند، و نیمی دیگر احساس می‌کردند که تعداد دوستان صمیمی زیادی در اطراف خود داشتند و چند نفری هم چنین احساس می‌کردند که دوستان صمیمی خیلی زیادی داشتند.


یافته مهم دیگر این است که هر یک از ما نیازهای خاص و شخصی‌ای در رابطه با اینکه چه تعداد دوست برایمان مناسب و کافی است داریم. اگر باور داشته باشید که به اندازه کافی دوست ندارید، فکر می‌کنید، چه تعداد دوست باید داشته باشید تا برایتان کافی و مناسب باشد؟ در سرشماری انجام شده در بین کسانی که در حال حاضر فکر می‌کردند دوستان صمیمی بسیار کمی دارند، تعداد دوستانی که تمایل داشتند، تا داشته باشند، تفاوت زیادی داشت. برخی احساس می‌کردند که داشتن 2 یا 3 دوست برای آنها کاملا کافی است، ولی برخی دیگر داشتن 4 تا 6 دوست صمیمی را خوب و مناسب می‌دانستند، و تعداد کمی بر این باور بودند که داشتن بیش از 7 دوست صمیمی در  زندگی، عدد مناسبی است.


بنابراین، شاید سئوال بعدی که پیش می‌آمد این بود که افرادی که احساس می‌کردند به اندازه کافی دوست‌های صمیمی دارند، در واقع چه تعداد دوست صمیمی دارند؟ در گروهی که سرشماری انجام شد، حدود 10% فقط یک دوست صمیمی داشتند و فکر می‌کردند، همین تعداد کافی است. به طور تقریبی نیمی از این گروه 2 یا 3 دوست صمیمی داشتند و کاملا از این وضعیت ابراز رضایت می‌کردند. تقریبا یک سوم از گروه بین 4 تا 6 دوست داشتند و باقی افراد یعنی 10% از کل، 7 یا تعداد بیشتر از 7 دوست داشتند. در حالیکه همه به تعداد دوست‌های یکسانی نیاز نداریم، ولی همه به دوست‌هایی صمیمی برای دریافت حمایت احتیاج داریم.


چه دوست‌هایی برای شادکامی‌مان ضروری هستند؟


شاید این یافته، جذاب‌ترین یافته مربوط به این سرشماری و تحقیق بود: در یک تحلیل همبستگی که برای ارزیابی این بود که کدام مدل از دوستی بیشترین پیش‌بینی کننده شادکامی است، مشخص شد که مهم‌ترین عامل، تعداد دوست‌های آشنایی است که یک فرد دارد. تعداد دوست‌هایمان از هر نوع و در هر دسته‌بندی از دوست‌ها، همبستگی مستقیم با میزان رضایت‌مان از زندگی دارد، ولی تعداد دوست‌های آشنایی که داریم، قوی‌ترین پیش‌بینی کننده رضایت‌مندی کلی از زندگی هستند.


آیا یک لبخند دوستانه و یا صحبت خوشایند، زندگی‌تان را تغییر می‌دهد؟


اینکه خودمان را در شبکه‌ای از رابطه‌ها با دیگران در جامعه بپیچیم، بسیار ارزشمند است. اطرافی‌های هر فردی، فارغ از نقشی که بازی می‌کنند، دارای ارزش ذاتی هستند. این یافته‌های جدید از منافع و مزایای درآمیختگی با همه انسان‌هایی که در طول هفته در مسیر زندگی‌مان قرار دارند، دفاع می‌کنند. نتیجه‌های بسیار خوشایند و مفیدی از یک حال و احوال‌پرسی دوستانه و یا یک گفتگوی کوتاه با نامه‌رسان و یا پیک دیجی‌کالا، و یا کسی که هر شب در پیاده‌روی در پارک می‌بینید، یا صندوق‌دار داروخانه، یا شخص‌هایی که هر روز در اتوبوس و یا مترو می‌بینید، و یا حتی بچه شیطانی که هر روز روی سر شما در آپارتمان می‌دود، حاصل می‌شود. درآمیختگی با دیگران و ایجاد رابطه، هر چقدر هم که ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، تفاوت مثبت و زیادی در نیک‌زیستی کلی‌مان ایجاد می‌کند. بیشتر لبخند بزنید، بیشتر با دیگران بیامیزید، و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید.

 


منابع:
Degges-White, S. (in process). The Effects of the Pandemic on Social Relationships. Ongoing study related to the ways in which the pandemic affected social and romantic relationships

Buchanan, K. E., & Bardi, A. (2010). Acts of Kindness and Acts of Novelty Affect Life Satisfaction. The Journal of Social Psychology, 150, 235-237, DOI: 10.1080/00224540903365554
لینک مقاله:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/lifetime-connections/202111/the-7-types-friends-and-which-is-most-essential-our-happiness?collection=1172667