انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6676      تاریخ انتشار : ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ خرداد تعداد بازدید : 995

اخبار

رژیم غذایی نقش اساسی در نشانه‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی کودکان دارد
"داشتن رژیم غذایی سالم، شامل میوه‌ها و سبزی‌ها، ممکن است یکی از راه‌های کاهش علامت‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی باشد."

به عنوان بخشی از تحقیقی جامع، محقق‌ها از والدین 134 بچه‌‌ی دارای نشانه‌های اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، درخواست کردند پرسشنامه‌ای با جزییات فراوان از جمله میزان حجم غذا  را در خصوص رژیم غذایی بچه‌هایشان در دوره‌ای 90 روزه، تکمیل کنند.


در پرسشنامه دیگری از والدین خواسته شده بود، به نشانه‌های کمبود توجه در فرزندانشان– به عنوان اصلی‌ترین نشانه این اختلال – نمره دهند. نشانه‌هایی از جمله، اشکال در متمرکز باقی ماندن، پیروی نکردن از دستورالعمل، اشکال در به یاد آوردن چیزهای مختلف، و مشکل در تنظیم هیجان‌ها.


بنا بر گفته ایرن هاتسو دانشیار تغذیه انسانی در دانشگاه ایالتی اوهایو، نتیجه‌ها نشان داد؛ کودکانِ با میزان مصرف بالاتر سبزی‌ها و میوه‌ها، علامت‌های خفیف‌تری از کمبود توجه را نشان می‌دادند.


هاتسو می‌گوید: "داشتن رژیم غذایی سالم، شامل میوه‌ها و سبزی‌ها، ممکن است یکی از راه‌های کاهش علامت‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی باشد."


اطلاعات این تحقیق از تحقیقی جامع‌تر به نام ریزمغذی‌هایی برای کمبود توجه و بیش‌فعالی در نوجوانان (MADDY Micronutrients for ADHD in Youth) به دست آمد. در تحقیق MADDY، اثربخشی 36 ویتامین و مواد مکمل معدنی بر درمان اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی و کنترل هیجانی ضعیف در 134 کودک بین 6 تا 12 سال بررسی شده بود. 


مطالعه‌ای که به منظور ارزیابی اثر‌بخشی مکمل‌های غذایی انجام شد، نشان می‌دهد، بچه‌هایی که ریزمغذی‌ها را دریافت کرده بودند تا حدود تقریبا 3 برابر بهبود در نشانه‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی و نشانه‌های عدم تنظیم هیجانی را نسبت به بچه‌هایی که دارونما دریافت کرده بودند، نشان دادند.


در مطالعه‌ای دیگر بر روی همان بچه‌ها، که پیش از این همین امسال به چاپ رسیده بود، نشان داده شد، کودکانِ خانواده‌هایی با میزان بالایی از عدم امینت غذایی، احتمال بیشتری برای بروز و نشان دادن نشانه‌های حادتر عدم تنظیم هیجانی، مانند بی‌قراری مزمن، حالت‌های پرخاشگری در خشم، داشتند.

 

 


هر سه تحقیق، یک نتیجه را ارائه می‌کردند، هاتسو می‌گوید: " رژیم غذایی سالمی که شامل تمام مواد مغذی لازم برای کودکان است، می‌تواند به کاهش علامت‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی کمک کند."


" مطالعه‌های انجام شده، پیشنهاد می‌کنند در خصوص دسترسی کودکان به غذا و کیفیت رژیم غذایی آنها به منظور تشخیص میزان مشارکت نحوه تغذیه بر شدت علامت‌های اختلال، بررسی‌هایی انجام شود."


کودک‌های مطالعه MADDY همگی نشانه‌های مربوط به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی را داشتند و از سه منطقه: کلمبوس اوهایو؛ پورتلند، اورگون؛ و لثبریج در آلبرتا کانادا انتخاب شده بودند. این مطالعه در بین سالهای 2018 تا 2020 انجام گرفت و شرکت‌کننده‌ها یا دارویی دریافت نمی‌کردند، و یا اگر دارو مصرف می‌کردند، در این دوره مصرف دارویشان را قطع کردند.


مطالعه بر روی مصرف میوه و سبزیجات و نقش عدم محرومیت غذایی بر مبنایی اطلاعات جمع‌آوری شده در اولین ورود آنها به برنامه تحقیق بود، قبل از دریافت ریزمغذی‌ها و یا دارونما و یا مکمل‌های غذایی.


چرا رژیم در اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی بسیار مهم است؟

پژوهشگر‌ها اعتقاد دارند، اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی مربوط به کم بودن میزان برخی نوروترنسمیترها در مغز است. بنا بر گفته هاتسو ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش بسیار موثری به عنوان عوامل ثانویه‌ برای کمک به بدن به منظور ساختن نوروترنسمیترهای حیاتی مغز و به طور کلی کارکرد مغر بر عهده دارند. 


محرومیت غذایی نیز ممکن است نقش مضاعفی داشته باشد.


هاتسو می‌افزاید: " همه وقتی گشنه‌مان می شود، بی‌قرار می‌شویم. بچه‌های مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی هم از این قضیه مستثنا نیستند. اگر به اندازه کافی غذا به این بچه‌ها داده نشود، می‌تواند باعث بدتر شدن علائمشان شود."


از طرف دیگر تنش و استرس والدینی که به دلیل عدم تهیه غذای مناسب و در اندازه کافی برای بچه‌هایشان، ناراحت و غمگین هستند، می‌تواند تبدیل به تنشی خانوادگی شود و همین مطلب به خودی خود باعث بدتر شدن علامت‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی شود.


بنابر گفته هاتسو، مطالعه MADDY از اولین مطالعه‌های مربوط به بررسی رابطه بین رژیم غذایی و نشانه‌های اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی در کودک‌ها در ایالات متحده آمریکا و کانادا بود.


این پژوهش از این منظر مهم بود که رژیم غذایی مردم در آمریکا تقریبا هیچ شباهتی با بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله کشورهای مدیترانه‌ای که مبتنی بر مصرف میوه و سبزیجات است، ندارد.


او می‌گوید: " اعتقاد داریم بالینگرها و متخصصین روان می‌بایست وضعیت محرومیت غذایی کودک‌های با نشانه‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی را قبل از تجویز دارو و یا هرگونه مداخله دیگری، بررسی کنند."


" بنابر همین مطلب ممکن است نشانه‌های این اختلال قابلیت مدیریت بیشتری از طرف خانواده‌ها را به صورت تامین غذا و یا برخوردار بودن از رژیم غذایی مناسب‌تر و سالم‌تر، داشته باشد."

 


لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220519115333.htm
مرجع خبر:
Lisa M. Robinette, Irene E. Hatsu, Jeanette M. Johnstone, Gabriella Tost, Alisha M. Bruton, Brenda M. Y. Leung, James B. Odei, Tonya Orchard, Barbara L. Gracious, L. Eugene Arnold. Fruit and vegetable intake is inversely associated with severity of inattention in a pediatric population with ADHD symptoms: the MADDY Study. Nutritional Neuroscience, 2022; 1 DOI: 10.1080/1028415X.2022.2071805