انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6598-6681      تاریخ انتشار : ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۹ تير تعداد بازدید : 3324

مقالات

5 قانون زندگی داروینی - آیا می‌خواهید زندگی خوبی داشته باشید؟ به داروین گوش دهید
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد، مضطرب باشید؟ و یا نسبت به اطرافیانتان احساس سرخوردگی و نا‌امیدی داشته باشید؟ و یا حتی نسبت به خودتان احساس نا‌امیدی کنید؟ یا از خودتان بپرسید، اصلا که چی؟ هدف این زندگی چیست؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد، مضطرب باشید؟ و یا نسبت به اطرافیانتان احساس سرخوردگی و نا‌امیدی داشته باشید؟ و یا حتی نسبت به خودتان احساس نا‌امیدی کنید؟ یا از خودتان بپرسید، اصلا که چی؟ هدف این زندگی چیست؟


اینها فقط یک سری سئوال‌هایی هستند که ناشی از تجربه زندگی کردن بشر است. این سئوال‌ها، سئوال‌های زندگی بشری است که برای همه ما پیش می‌آید. اگر می‌خواهید که درک بهتری از طبیعت زندگی داشته باشید، باید قدمی به عقب بردارید و ممنون این ایده داروین باشید که مربوط به تجربه‌هایی است که زندگی ما را احاطه کرده است.


تا اندازه‌ای می‌توان ایده داروین در خصوص انتخاب طبیعی را، ایده‌ای بسیار ساده دانست. همانطور که دیوید اسون ویلسون می‌گوید، انتخاب طبیعی معمولا به عنوان مفهوم اصلی و اساسی‌ای که داروین مطرح کرد در نظر گرفته می‌شود، عبارتست از این ایده که خصوصیت‌هایی که در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، بقا پیدا می‌کنند و بازتکرار می‌شوند، از تکرار مشخصه‌ها و سایر خصوصیت‌های جایگزین جلوگیری می‌کند. ایده اصلی از این قرار است که: انسان بخشی از زندگی زیستی تحول‌یافته است. به همین دلیل، داشتن درک درستی از اصول تکامل که طبیعت زندگی را هدایت می‌کند، می‌تواند تا حدود زیادی روشنگر تجربه‌های روزمره زندگی ما نیز باشد. به صورت خلاصه: ایده داروین می‌توان به ما کمک کند تا زندگی‌های روزمره خودمان را بهتر درک کنیم.


با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه به 5 قانونی که عمیقا در ایده‌های داروین وجود دارند و پژوهش‌هایی بر مبنای این ایده‌ها برای نیک‌زیستی در طی قرن گذشته انجام شده است، خواهیم پرداخت. با در نظر داشتن این نکته که دنبال کردن این قوانین همیشه در زندگی کار ساده‌ای نیست، باید به صورت کلی عنوان کنیم که برای دنبال کردن راهنمایی‌هایی که در نظریه داروین وجود دارد، کافیست اصول خودِ زندگی را دنبال کنیم.


1.    خودتان و دیگران را ببخشید

اینکه بگوییم بی‌نقص بودن دست نیافتنی است، به صورت خلاصه و مفید، کاملا درست و دقیق است. زندگی، به هر شکلی که به آن نگاه کنید، سرشار از همه جور نقص است. اگر شما ظرفیت بخشش نقص در وجود دیگران را ندارید، خودتان را آماده شکست در رابطه با تمامی انسان‌های اطرافتان کرده‌اید. و از طرف دیگر اگر نمی‌توانید نقص‌های وجود خودتان را ببخشید، احتمالا خودتان را باید برای تمامی درد‌ها، رنج‌ها و تردید‌ها آماده کنید.
زندگی در ذات خودش، ناقص است، و ما هم به عنوان جزئی از آن همینطور هستیم. بخشش به عنوان ی فرایند حیاتی برای هدایت ما در دنیای پیچیده - علی‌الخصوص دنیای پیچیده اجتماعی – به این شکل که بتوانیم خودمان و دیگران را همانطور که هستیم بپذیریم، تحول و تکامل یافته است. از دیدگاه روانشناسی تکاملی، نمایش بخشش در زندگی برای داشتن زندگی‌ای خوب ضروری و حیاتی است. 


2.    دهنده باشید

از دیدگاه روانشناسی تکاملی، اساسی‌ترین تعارضی که بشر با آن روبروست بین عمل کردن برای منافع خود به قیمت منافع دیگران در مقابل عمل کردن برای منافع دیگران به قیمت منافع خودش است. انسان برای زندگی در گروه‌های اجتماعی کوچک و پایدار تکامل پیدا کرده است. در چنین شرایطی، تمامی اعمال خودخواهانه‌ای که انجام می‌دهد برایش به قیمتی تمام می‌شود و از طرف دیگران به صورت کورکورانه دست به اعمالی که فقط منافع دیگران در آن لحاظ شده است نیز بر خلاف ذات تاریخ تکامل است. از دیگاه روانشناسی تکاملی، در گونه‌هایی مانند انسان، کاملا منطقی است که به همان اندازه که منافع دیگران را در نظر می‌گیریم، بیش از اندازه نیز این کار را نکنیم تا به قول معروف لطفهایمان به وظیفه دائمی تبدیل نشده و به این صورت دیده نشود. حفظ این تعادل در زندگی، کلید داشتن زندگی‌ای خوب خواهد بود.


3.    خلاق باشید

انسان به گونه‌ای تکامل پیدا کرده است که درگیر انواع و اقسام فعالیت‌های خلاقانه می‌شود، که از آن میان می‌توان به شعر، نقاشی، رقص، نوسندگی، بذله‌گویی، تولید موسیقی، و بسیار چیزهای دیگر اشاره کرد. همه‌گیری و در دسترس بودن ذات خلاقیت انسان به شدت به این موضوع اشاره می‌کند که خلاقیت به عنوان بخشی از میراث تکامل برایمان به یادگار مانده است. خلق کردن و خلاقیت چیزی است که ما را به دیگران مرتبط می‌کند. خلاقیت به ما کمک می‌کند تا مسائلمان را حل کنیم. به ما کمک می‌کند تا دوستان و شریک‌های عاطفی‌ای که دوستشان داریم را به سمت خودمان جذب کنیم. زمان گذاشتن برای خلق کردن و به اشتراک گذاشتن این خلاقیت به صورت منظم، بدون شک کلید داشتن یک زندگی خوب است.


بر اساس این گفته، پیشنهاد می‌کنم به این دو سئوال فکر کنید: 

  1. چه فعالیت‌های خلاقانه‌ای با مهارت‌ها و علاقه‌های شما سازگار است؟
  2. در دنیای خودتان، تمایل دارید به چه کسی در ارتباط باشید؟


پاسخ دادن به این دو سئوال کمکتان خواهد کرد تا طبیعت اعمال خلاقه‌تان را به سمتی هدایت کنید که تا روابطی داشته باشید که در آن روابط حمایت لازم برای راهبری زندگی را در دست داشته باشید.

 

 


4.    رابطه را بر هر چیز دیگری مقدم بدانید

انسان‌ها بدون شک به گونه‌ای تکامل پیدا کرده‌اند که روابط پایداری با دیگران داشته باشند. در چنین بستری، ایجاد و رشد و پرورش روابطی حمایت‌کننده و قوی با دیگران، کلیدی اصلی و اساسی برای به دست آوردن موفقیت است.
در دنیای مدرن امروزی، چیزهای زیادی وجود دارد که حواسمان را از روابطی که پایه و اساسی و شالوده زندگی‌هایمان هستند، پرت می‌کند. وظایف شغلی، عادت‌ها‌یی که بر پایه روابط نیستند، سفرهای دور و دراز، اپلیکیشن‌های مختلف و بسیاری چیزهای دیگر. دنیای امروزی شامل چیزهای زیادی است که ذهنو قلبمان را از روابط با کسانی که برایمان بیشترین اهمیت در دنیا دارند را دور می‌کند. انسان به صورتی ذاتی موجودی اجتماعی است. نادیده‌گرفتن روابط مهم با دیگران چیزی است که به طور قطع به بدتر شدن زندگی‌مان ختم خواهد شد.


5.    عشق بورزید

زمانی که جان لنون و مک‌کارتی اثر کلاسیک خودشان را به نام " تمام آنچه به آن نیاز داری، عشق است" را نوشتند، ترانه‌ای ساده و سطحی به نظر می‌رسید. به نوعی هم همینطور است. ولی این ترانه به شکلی اساسی به هسته اصلی تجربه‌های تکاملی زندگی بشری اشاره می‌کند. عشق بدون تردید، بخشی عمیق از روانشناسی تکامل‌یافته ماست. در فرهنگ‌های متنوع و مختلفی این مطلب به ثبت رسیده است و تقریبا در فعالیت مغزی انسان نیز این موضوع یافته شده است. عشق واقعی و حقیقی است، و هسته اصلی زندگی سالم روانشناختی است.


با در نظر گرفتن این موضوع، برای عشق ورزیدن، عجله نکنید، بلکه زمان بگذارید و آن را پیدا کنید و زمانی که آن را یافتید، مانند ارزشمندترین گلی که ممکن است در باغی بروید، قدردان آن باشید و آن را پرورش دهید.


اگر زمانی قرار بود بین پول و عشق یکی را انتخاب کنید، آنگاه به شما خواهم گفت که پژوهش‌های انجام شده بر روی اهمیت عشق، تقریبا واضح و گویای همه چیز هستند: عشق را انتخاب کنید، و همیشه همین کار را انجام دهید.


جمع‌بندی

به طور قطع زندگی سخت است، ولی ایده‌های داروین در رابطه با تجربه انسان می‌تواند کمک کند تا زندگی‌ای غنی‌تر و معنادارتر داشته باشیم. به هر حال، انسان‌، بخشی از دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم و این به خودی خود چیز زیبایی است.


به تمامی دلائلی که به ایده‌های اساسی داروین مربوط است، از این موضوع که می‌بخشید، دهنده هستید، خلق می‌کنید، مهربان و مشق هستید و عشق می‌ورزید برای هدایت چیزهای ناخوشایندی که زندگی جاری می‌کند، اطمینان پیدا کنید. این قوانین ساده، که در بطن اصول داروینی - قوی‌ترین ایده‌هایی که تا کنون در خصوص ذات زندگی وجود داشته‌اند – قرار دارند، چنین ظرفیتی را دارند تا به شما کمک کنند تا زندگی‌ای غنی‌تر و معنادارتر را امروز تجربه کنید.

 

لینک مقاله:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/darwins-subterranean-world/202201/5-darwinian-infused-life-rules
دکتر گلن گِهِر، دکترای روانشناسی دانشگاه ایالتی نیویورک در نیو‌پالتز است. او مدیرِ موسس پردیس برنامه مطالعه‌های تکاملی (EvoS) است. برای آشنایی بیشتر با نویسنده می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.psychologytoday.com/us/contributors/glenn-geher-phd

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]