انتخاب بهتر - تئوری انتخاب (دکتر علی صاحبی)
کد : 6621-6682      تاریخ انتشار : ۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير تعداد بازدید : 2441

اخبار

دستورالعمل‎های صریح فواید چشمگیری را در یادگیری خواندن فراهم می‎کنند
توانایی خواندن نقشی اصلی و بنیادین در تحصیل دارد، اما تعطیلی طولانی مدت مدارس و آموزش از راه دور با توجه به همه‌گیری، چالش‎های منحصر به فردی را بر تدریس بسیاری از مهارت‎های اساسی اعمال کرده است.

توانایی خواندن نقشی اصلی و بنیادین در تحصیل دارد، اما تعطیلی طولانی مدت مدارس و آموزش از راه دور با توجه  به همه‌گیری، چالش‎های منحصر به فردی را بر تدریس بسیاری از مهارت‎های اساسی اعمال کرده است. زمانی که کلاس‎های حضوری متوقف می‌شوند؛ ممکن است بسیاری از دانش آموزان نیاز به زمانی برای یادگیری جبرانی داشته باشند، به‌خصوص کسانی که در مهارت‎های ابتدایی خواندن عقب افتاده‎اند.


تحقیقات جدید منتشر شده در psychological science نشان می‎دهد کسانی که خواندن را با دریافت دستورالعمل‎های صریح درباره رابطه بین آوا و املا یاد گرفته‎اند؛پیشرفت چشمگیری نسبت به کسانی که این رابطه را به طور طبیعی در خلال خواندن متوجه شده‌اند، تجربه کرده‎اند. نتایج این پژوهش بر بحث ادامه‌دار درباره بهترین روش تدریس خواندن به دانش آموزان اثر می‎گزارد.


گروهی از پژوهشگران از Royal Holloway، دانشگاه لندن، هر دو روش را روی گروهی 48 نفری متشکل از بزرگسالان در بازه فشرده زمانی دو هفته‎ای به منظور خواندن زبانی جدید،که علائم نوشتاری کاملا ناآشنایی داشت، آزمایش کردند.

 

 


نیمی از شرکت‌کننده‌ها قاعده تبدیل املا به صدا و املا به مفهوم را منحصرا از طریق تجربه خواندن کلمات جدید و غیر‌آشنا در طی آموزش یاد گرفتند. نیمی دیگر جلسه کوتاهی در مورد دستورالعمل‌هایی صریح درباره این قواعد قبل از شروع تمرین دریافت کردند. در پایان بازه دو هفته‎ای، هر دو گروه درباره خواندن و میزان یادگیری زبان جدید مورد ارزیابی قرار گرفتند.


کتلین راستل، پژوهشگری در Royal Holloway و نویسنده اصلی این مقاله گفت:"نتایج بسیار قابل توجه بودند. در پایان دو هفته، تقریبا تمام شرکت‌کننده‌هایی که توضیحات صریح دریافت کرده بودند توانایی خواندن نماد‎های غیر‌آشنای چاچ شده را داشتند."


در مقابل، با وجود تجربه کردن 18 ساعته زبان جدید کمتر از 25 درصد شرکت‌کننده‌هایی که خودشان قواعد را کشف کرده بودند به استاندارد مشابهی دست پیدا کردند و بعضی یادگیری بسیار ضعیفی را نمایش دادند.


راستل گفت:"خواندن پایه و اساس یادگیری در دوره تحصیل دانش آموزان است؛ به همین دلیل کاهش یادگیری‌ای که مشاهده می‎کنیم بسیار نگران کننده است و احتمال به جای گذاشتن پیامد‌های طولانی مدتی را دارد. این پژوهش اهمیت توضیحات واضح را به منظور تضمین برخورداری تمام دانش‎آموزان از فرصت پرورش دادن مهارت‎های مناسبی در خواندن، برجسته می‎کند."

 


لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/releases/2021-feb-explicit-instruction.html
مرجع خبر:
Reference: Rastle, K., Lally, C., Davis, M., & Taylor, J. S. H. (2021). The Dramatic Impact of Explicit Instruction on Learning to Read in a New Writing System. Psychological Science. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0956797620968790