• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ مرداد
تعداد بازدید : 754

ایجاد و حفظ فرهنگ قدردانی در شرایط سخت

پادزهر تحقیر نسبت به همسرتان این است که فرهنگی بر مبنای قدردانی ایجاد کنید. ایجاد این فرهنگ کمکتان می‌کند تا نگرش مثبتی نسبت به زندگی و همسرتان داشته باشید. چنین فرهنگی می‌تواند به عنوان سپری برای محافظت از زندگی‌تان در شرایط سخت زندگی مانند، از دست دادن شغل، بیماری، مرگ یکی از اعضای خانواده، و یا عقب‌گردهای اقتصادی، عمل کند.
نویسنده: تری گاسپارد
مترجم: فرهاد معمارصادقی

 

چگونگی قدردانی‌کردنتان از یکدیگر سپر نجاتتان در مقابل تنش‌های زندگی است
 

اولین بار امیر و مینا را در شرف طلاق برای زوج درمانی در دفترم دیدم. تقریبا 50 ساله بودند و 19 سال بود که با ازدواج کرده بودند. مینا شکایت می‌کرد: " خیلی در این ازدواج احساس تنهایی می‌کنم، احساس می‌کنم اصلا قدرم دانسته نمی‌شود. یادم نمیاد آخرین باری رو که بدون بچه‌ها جایی رفته باشیم و همیشه در حال جرو بحث کردن هستیم."


امیر می‌گفت: " مینا خیلی انتقاد می‌کنه و بلافاصله ایرادهایم را میگیرد. اصلا فرصت نفس کشیدن به من نمی‌دهد. قبل از اینکه از کار بیکار شوم، اوضاع بهتر بود، ولی الان هر دویمان از زندگی خیلی ناراضی هستیم."


بسیاری از زوجین مانند مینا و امیر، وقتی اوضاع زندگی پر تنش می‌شود، در حفظ و نگهداری فرهنگ قدردانی نسبت به هم مشکل دارند. به جای اینکه به هم محبت کنند و نسبت به هم با احترام برخورد کنند، یکدیگر را به دلیل وجود مشکلات سرزنش می‌کنند، همدیگر را تحقیر و از هم انتقاد می‌کنند.. مینا وقتی که چشم‌هایش را بر می‌گرداند و می‌گوید: " دوباره کلید‌هات رو گم کردی؟ تو آخه چته؟" امیر را تحقیر می‌کند.

 


ایجاد فرهنگ قدردانی

پادزهر تحقیر نسبت به همسرتان این است که فرهنگی بر مبنای قدردانی ایجاد کنید. ایجاد این فرهنگ کمکتان می‌کند تا نگرش مثبتی نسبت به زندگی و همسرتان داشته باشید. چنین فرهنگی می‌تواند به عنوان سپری برای محافظت از زندگی‌تان در شرایط سخت زندگی مانند، از دست دادن شغل، بیماری، مرگ یکی از اعضای خانواده، و یا عقب‌گردهای اقتصادی، عمل کند.


چگونه زوج‌ها قدردانی را پرورش می‌دهند؟ اولین قدم صحبت کردن در مورد ارزشها و انتظارها است. یک رابطه موفق، رابطه‌ای نیست که زوجین فقط در لحظه‌های خوب و بد، مریضی و سلامتی کنار هم بمانند. بلکه یک رابطه خوب علاوه بر اینها شامل ساختن، غنی کردن و تعمیر و بازسازی نحوه ارتباط زوجین با هم نیز هست. 


بسیار مهم است که زوجین از رابطه و از یکدیگر انتظارهای واقع‌بینانه داشته باشند. هیچ کسی بی‌نقص نیست. و پذیرش همین مطلب اساسی یکی از جنبه‌های اصلی عشقی عمیق و بنیادین است. 


قدردادنی کردن سنگ ‌بنای ایجاد فرهنگ احترام در رابطه‌تان است .

 

 


قدردادنی خالصانه و مثبت

دکتر جان گاتمن در کتاب " چرا ازدواج‌ها موفق می‌شوند و یا به شکست می‌انجامند" می‌نویسد: " با مقداری تلاش و همدلی، می‌توانید شکایت‌ها و انتقاد‌های نسنجیده را به پیشنهادهایی کاربردی و فکر شده تبدیل کنید."
رشد شخصی و عشق زمانی شکوفا می‌شود که کاملا بدون قضاوت نسبت به همدیگر برخورد کنید و مهربانی خودتان را با کلمه‌ها، تن صدا، حالت چهره، و یا اعمالتان ابراز کنید. با تمرکز کردن به آنچه فکر می‌کنید همسرتان بیش از همه می‌خواهد و لیاقتش را دارد تا از شما بشنود، می‌توانید از او به جای انتقاد تشکر کنید. 


قدردانی کردن می‌تواند شامل گفتن چیزهایی باشد که در مورد همسرتان دوست دارید. از خودتان بپرسید: " از چه چیزی در وجود همسرم خوشم می‌آید؟" چه کیفیت و خصوصیت ویژه‌ و خارق‌العاده‌ای در او وجود دارد؟" و پاسختان به این سئوالها را به او بگویید. در دوران سخت زندگی، زمانی که درگیر تنش‌های آن هستید، می‌توانید از این صندوق سرمایه‌‌گذاری قدردانی‌تان برداشت کنید. در صورتی که اینکار را انجام دهید، در لحظات سخت و پرتنش زندگی کمتر دفاعی رفتار می‌کنید و همسرتان را سرزنش می‌کنید.


4 روشی که می‌توانید قدرانی خودتان را به همسرتان نشان دهید.  

 

  • به همسرتان بگویید که در مورد چه چیزی قدردانش هستید. می‌تواند شامل شخصیت و یا عملی که انجام می‌دهد باشد. حتی اگر با دیدگاه و نظرش موافق نیستید، بابت شیوه‌ای که با چالش و یا اتفاق‌های تازه در زندگی تعامل می‌کند، تشویقش کنید. مطمئن شوید که کلمه‌هایتان کاملا مشخص و با جزییات بیان شوند. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید، " عاشق شیوه‌ای هستم که از خانواده‌‌ات مراقبت می‌کنی. خیلی با ملاحظه‌ای."
  •  
  • قدردانی خودتان را با انجام برخی کارهای کوچک نشان دهید. از درخواست‌های توجه‌هایی که همسرتان از شما دارد، نهایت استفاده را ببرید. این درخواست‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشند، از چیزی شبیه به این گرفته که " به من گوش می‌کنی؟"، تا نظرهایی مثل " خیلی روز سختی بود"، یا حتی نفسی عیمق کشیدن. به عنوان مثالهایی از پاسخ به درخواست توجه نیز می‌توان به حالت‌ چهره لبخند‌گونه یا فرستادن یک بوسه یا ابراز احساس‌های مثبت مثل: " خیلی خوشحالم می‌بینمت." اشاره کرد. 
  •  
  • ایجاد یک عادت هفتگی در مورد تصدیق و تایید احساس‌های همسرتان. به آنچه همسرتان در مورد مشکلش می‌گوید و یا زمانی که ناراحت است به خوبی گوش کنید. احساس‌هایش را با گفتن چیزی شبیه به " خیلی احساس بدی داشته ... " و " خیلی متاسفام که باید با آن سر کنی" تایید کنید.
  •  
  • هر شب قبل از خوابیدن با همسرتان قرار بگذارید که هر کدامتان دو چیزی که در مورد طرف مقابلتان قدردانش هستیدرا به دیگری بگویید و با این کار رسم و رسوم قدردانی در زندگی‌تان ایجاد کنید. هدف اصلی این رسم، خودداری از منفی‌گرایی و تمرکز کردن بر چیزی است که در مورد همسرتان دوست دارید. 


هر چه بیشتر قدردانی‌تان را نشان دهید، انجام این کار برایتان آسان‌تر می‌شود. نشان دادن قدردانی‌ای خالصانه به همسرتان باعث بهبود احساس عشق و تعلق‌خاطرتان نسبت به هم خواهد شد. این کار برایتان هویتی مثبت به عنوان زوج ایجاد می‌کند که شامل گذشته و حال است و چشم‌اندازی برای حرکت به سمت آینده زندگی زناشویی‌تان خواهد بود.

 

https://www.gottman.com/blog/creating-and-sustaining-a-culture-of-appreciation-in-difficult-times/

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...