• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ شنبه ۲۲ مهر
تعداد بازدید : 1215

چیزهایی که نوجوان لازم است در مورد حد و مرز بداند - بخش اول

گرچه حد و مرزهای هر فردی با دیگران متفاوت است ولی وقتی حد و مرزها به درستی قرار داده می‌شوند، به نوجوان کمک می‌کند تا محدودیت‌هایی را برای دیگران قرار دهد تا بهتر بتواند از خودش محافظت کند. قرار دادن حد و مرز‌ها به نوجوان اجازه می‌دهد تا با دیگران در مورد اینکه چه چیزهایی خوب و قابل قبول است و چه چیزهایی قابل قبول نیست اطلاعات بدهد و این مطلب برای دوستی‌های دوران نوجوانی ضروری است.
نویسنده: شری گوردون
مترجم: فرهاد معمارصادقی

 

معمولا نوجوان‌ها برای اینکه بتوانند نیازهایشان را ارضا کنند و یا ارزشهایشان را به کسانی که با آنها تعامل می‌کنند در میان بگذارند، در موقعیت‌های سخت و چالش‌برانگیزی قرار می‌گیرند. حتی زمانیکه بر اساس حس شهودی خودشان احساس می‌کنند که طرف مقابل از خطوط قرمز آنها در حال عبور کردن است، باز هم برایشان سخت است که بگویند موقعیت برایشان ناراحت کننده است. به همین دلیل، لازم است تا والدین با نوجوان خودشان برای قرار‌دادن حد و مرزها با دیگران کمک کنند.


گرچه حد و مرزهای هر فردی با دیگران متفاوت است ولی وقتی حد و مرزها به درستی قرار داده می‌شوند، به نوجوان کمک می‌کند تا محدودیت‌هایی را برای دیگران قرار دهد تا بهتر بتواند از خودش محافظت کند. قرار دادن حد و مرز‌ها به نوجوان اجازه می‌دهد تا با دیگران در مورد اینکه چه چیزهایی خوب و قابل قبول است و چه چیزهایی قابل قبول نیست اطلاعات بدهد و این مطلب برای دوستی‌های دوران نوجوانی ضروری است. 


قرار دادن حد و مرز با برخی بزرگسال‌ها نیز ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه به برخی مواردی که می‌تواند به نوجوان کمک کند تا حد و مرزهایشان را بتواند وضع کند، اشاره شده است.

 


حد و مرزها چه هستند؟

حد و مرز‌ها محدودیت‌هایی هستند که نوجوان برای جلوگیری از آسیب‌هایی که به هر نحوی ممکن است ببیند برای خودش وضع می‌کند. به عنوان ابزاری برای ابراز ارزشمندی، حد و مرزها به دیگران اجازه می‌دهد تا بدانند که نوجوانتان برای چه چیزهایی ارزش قائل است و دوست دارد چگونه با او رفتار کنند. علاوه براین، حد و مرزها به نوجوان کمک می‌کند تا فضای لازمی که باید بین نوجوان و دیگران وجود داشته باشد را ایجاد کند. 
حد و مرزهای سالم برای موفقیت در روابط ضروری هستند. فرایند ایجاد حد و مرزها هم به نوجوان کمک می‌کند تا خودش دقیقا بداند چه احساسی و چه محدودیت‌هایی دارد و در مورد این احساس‌ها و محدودیت‌ها نیز به دیگران اطلاعات دهد.


چرا حد و مرزها مهم هستند؟

یاد گرفتن چگونگی وضع حد و مرزها – چه حد و مرزهای هیجانی و چه جسمی و فیزیکی – بخش مهمی از فرایند تحول است. از طرف دیگر وضع این حد و مرزها برای ایجاد و گسترش دوستی و روابط عاطفی محترمانه، و سالم نیز ضروری هستند.


متاسفانه، بسیاری از نوجوان‌ها در وضع حد و مرزهایشان با دوستانشان و در روابط عاطفی‌شان مشکل دارند؛ و وقتی حد و مرزهای مشخصی برای رابطه وضع نشده است، خطر از بین رفتن دوستی و قلدری کردن و یا سوء استفاده در روابط عاطفی به وجود می‌آید.


البته که باید به این نکته توجه داشت که وضع کردن حد و مرزها کار ساده‌ای نیست. وضع حد و مرز سخت است و باعث می‌شود تا نوجوان برای احقاق حقوق خودش بایستد و خطوطی را مشخص کند. علاوه بر این، گفتگو کردن در مورد حد و مرزها با دیگران می‌تواند گفتگوهایی سخت و دشوار باشد و شرایط ناخوشایندی را پیش بیاورد.


ولی با این وجود، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که نوجوان‌ها باید یاد بگیرند. وضع کردن حد و مرز با دیگران نه تنها کمک می‌کند تا نوجوان از امنیت و سلامت خود محافظت کند، بلکه از سلامت روان او نیز محافظت می‌کند. بودن در یک رابطه ناسالم و یا تجربه سوء استفاده در یک رابطه عاطفی پیامد‌های منفی بسیاری به همراه دارد.


اگر نوجوانتان در زندگی‌اش دوستانی دارد که وانمود به دوستی می‌کنند، یا رابطه عاطفی‌ای دارد که در آن طرف مقابل او را کنترل می‌کند، یا با بزرگسالی در ارتباط است که از ارتباط با او احساس ناراحتی می‌کند، بی‌احترامی می‌بیند، و یا احساس بی‌ارزشی می‌کند، لازم است تا در مورد برقرار کردن حد و مرزهایش با چنین افرادی تجدید نظر کند. اجازه دادن به دیگران برای اینکه هر گونه دلشان خواست رفتار کنند، نه تنها به رابطه‌ای ناسالم منتهی می‌شود، بلکه بر سلامت روحی و هیجانی نوجوان نیز تاثیر می‌گذارد. 


چگونگی حد و مرز گذاشتن

نوجوان نیز مانند بزرگسال با سوژه‌های مختلفی در روابطش روبرو است. ممکن است به دوستی بخواهد بگوید که از به اشتراک گذاشتن تکالیفش با او احساس راحتی نمی‌کند و به دوست دیگری بخواهد بگوید که دوست ندارد به شایعه‌هایی که در مورد دیگران وجود دارد گوش دهد. شاید دوست دیگری دارد که خیلی رییس‌مآبانه رفتار می‌کند و همیشه پول قرض می‌گیرد. سوژه‌های متفاوت و متنوعی وجود دارند که قرار دادن حد و مرزها می‌تواند کمک‌کننده باشد. 


شاید نوجوان در موقعیتی قرار بگیردکه لازم باشد در مورد نوشیدن مشروب و یا رابطه جنسی نظرش را به صورت مشخص و واضح اعلام کند.


نکته اصلی این است که بدانید نوجوانتان در شرایط متفاوتی در زندگی‌اش قرار خواهد گرفت که ارزشها و باورهایش را به چالش خواهند کشید و دانستن چگونگی قرار دادن حد و مرزها کمکشان می‌کند تا امنیت بیشتری داشته باشند و همان کسی باشند که دوست دارند باشند. در ادامه راهنمایی‌هایی برای کمک به نوجوان برای وضع حد و مرزها ارائه می‌شود (در قسمت دوم مقاله می‌توانید ادامه را ببینید)


لینک مقاله

https://www.verywellfamily.com/boundaries-what-every-teen-needs-to-know-5119428

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...