• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ شنبه ۱۳ آبان
تعداد بازدید : 408

راهنمایی‌هایی برای پیدا کردن هدف زندگی

پیدا کردن هدف در زندگی، مفهومی بسیار فراتر از یک شعار ساده است: آموختن چگونگی داشتن زندگی‌ای هدفمند می‌تواند به داشتن احساس کنترل بیشتر و افزایش سطح رضایت کلی در زندگی بیانجامد. داشتن چنین احساسی که در زندگی کاری که می‌کنید ارزشمند و خوب است، یکی از عوامل اصلی برای داشتن زندگی‌ای شادمان است.
نویسنده: ایمی مورین
مترجم: فرهاد معمارصادقی

 

چیز‌هایی که برایتان رضایت‌آور است را کشف کنید.
 

پیدا کردن هدف در زندگی، مفهومی بسیار فراتر از یک شعار ساده است: آموختن چگونگی داشتن زندگی‌ای هدفمند می‌تواند به داشتن احساس کنترل بیشتر و افزایش سطح رضایت کلی در زندگی بیانجامد. داشتن چنین احساسی که در زندگی کاری که می‌کنید ارزشمند و خوب است، یکی از عوامل اصلی برای داشتن زندگی‌ای شادمان است. ولی نکته اینجاست که ارزشمندی برای انسان‌های مختلف دارای معناهای مختلفی است، و این موضوع برای هر فردی فرق می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به راهبردهای مفیدی بپردازیم تا بتوانید سکان کشتی زندگی‌تان را پیدا کرده و بهتر آن را در تلاطم‌های دریای اتفاقهای روزمره هدایت کنید. 


چرا به حس هدفمندی در زندگی نیازمندیم

در پژوهشی که در سال 2010 منتشر شد، مشخص شد، افرادی که از سطوح بالایی از نیک‌زیستی – حس هدفمندی و داشتن کنترل و داشتن چنین احساسی که کاری که می‌کنید ارزشمند است - برخوردار هستند، طول عمر بالاتری دارند. پژوهش‌ دیگری در زمینه نیک‌زیستی نشان می‌دهد، نیک‌زیستی نقشی محافظت‌کننده بر سلامت انسان دارد. در این پژوهش افرادی که سطح بالایی از نیک‌زیستی را تجربه می‌کردند، هشت سال و نیم پس از انجام پژوهش، 30%  احتمال مرگ کمتری داشتند. 


همچنین پژوهش‌های دیگری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند احساس‌هایی مانند داشتنِ حس هدفمندی در زندگی با وضعیت سلامتی بهتر، مانند حملات قلبی کمتر، کیفیت خواب بالاتر، و احتمال خطر کمتر ابتلا به فراموشی و ناتوانی‌های عقلی، ارتباط دارد. در پژوهشی که در مجله Journal of Research and Personality در سال 2016 چاپ شده است، نشان می‌دهد که افرادی که حس هدفمندی در زندگی داشته‌اند پول بیشتری نسبت به کسانی که انجام دادن کارهایشان برایشان هیچ معنایی نداشته است، در‌آورده‌اند. 


بنابراین خبر خوب این است که اصلا نیازی نیست بین داشتن پول بیشتر و زندگی‌ای معنادار، یکی را انتخاب کنید. بلکه به نظر می‌رسد اتفاقا این دو در یک جهت هستند به این صورت که ممکن است اگر احساس هدفمندی بیشتری در زندگی داشته باشید، پول بیشتری نیز به دست بیاورید.


با تمام این مزیت‌هایی که عنوان شد، اصلا عجیب نیست که چرا  پیدا کردن هدف و معنا در زندگی نقشی مرکزی و اساسی در رضایت از زندگی دارد. ولی نکته مهم این است که برای دست پیدا کردن به چنین مفهومی نیازمند صرف زمان است و باید صبور باشید.
رسیدن به چنین مفهومی نیامند مقدار زیادی تفکر و درونگری، گوش دادن و مشورت کردن با دیگران، و یافتن حیطه‌هایی است که برایتان هیجان‌انگیز و شورانگیز است.

 

راهبردهایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، می‌توانند کمکتان کنند تا هدفتان در زندگی را کشف کنید و زندگی‌ای معنادارتر برای خودتان به وجود بیاورید.

1)    از زمان، پول و یا استعدادتان به دیگران ببخشید

اگر از بین راهبردهایی که در ادامه آورده شده است، قرار باشد فقط یکی را برای جستجوی هدف در زندگی انتخاب کنید، کمک‌ کردن به دیگران قطعا همان مورد است. 
رفتارهای نوع‌دوستانه می‌تواند شامل انجام کارهای داوطلبانه برای سازمان‌های غیر‌انتفاعی، یا پول دادن در جهتی که برایتان مهم است، یا حتی انجام کمک‌های ساده به کسانی است که به صورت روزمره اطرافتان هستند. 


2)    به بازخوردها گوش دهید  

گاهی اوقات تشخیص دادن چیزهایی که برایتان شورانگیز و هیجان‌آور هستند، سخت است. به هر حال واقعیت این است که شما احتمالا فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهید و کارهایی که دوست دارید انجام دهید آنقدر با زندگیتان در هم‌تنیده هستند که متوجه نمی‌شوید چقدر انجام این فعالیت‌ها برایتان مهم است. 


نقش بازخورد دیگران دقیقا در همین نقطه مشخص می‌شود، چون آنها می‌توانند در این رابطه به شما بینش مناسب و درستی دهند. معمولا انسان‌ها شور و اشتیاق و چیزهایی که برایشان معنادار است را به کسانی که در اطرافشان هستند، بدون اینکه حتی خودشان متوجه شوند، به خوبی نشان می‌دهند. 


به همین دلیل ممکن است دوست داشته باشید به سراغ کسانی که با آنها رابطه دارید بروید و از آنها بپرسید که وقتی شما را می‌بینند یاد چه چیزی می‌افتندیا اینکه شما  چه چیزی را برایشان تداعی می‌کنید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که وقتی کسی از شما تعریف می‌کند و یا چیزی در موردتان می‌گوید، آنرا یادداشت کنید. یادداشت کردن مشاهده‌های دیگران و جستجو برای پیدا کردن الگوهای مشترک روش مناسبی برای پیدا کردن هدف و معنای زندگی خودتان می‌تواند باشد.


چه دیگران شما را به عنوان " سرگرم‌کننده‌ای فوق‌العاده" بشناسند یا، بگویند: " تو برای کمک کردن به دیگران شوق و اشتیاق زیادی داری"،  شنیدن چنین جمله‌هایی از زبان دیگران در مورد خودتان، می‌تواند برخی از فعالیت‌هایی که خودتان دوست دارید و انجام می‌دهید و برای انجام دادنشان شور و اشتیاق دارید را تقویت کند. 

 

 


3)    با تعداد زیادی از انسان‌های مثبت رابطه برقرار کنید 

ضرب‌المثل معروفی وجود دارد که می‌گوید: " کمال همنشین در من اثر کرد" . شما با کسانی که انتخاب می‌کنید با آنها رابطه داشته باشید، چه نقطه مشترکی دارید؟


وقتی می‌خواهید به این سوال پاسخ دهید، به همکار و یا اعضای خانواده که احساس نوعی اجبار برای رابطه با آنها دارید فکر نکنید. به کسانی فکر کنید که خارج از روابط کاری و سیستم خانوادگی زمانتان را با آنها سپری می‌کنید و دوست دارید با او وقت بگذارید.

 
وقتی اطرافیانتان در مورد شما صحبت می‌کنند، اگر افرادی باشند که تغییر‌های مثبتی در زندگی‌شان اعمال می‌کنند، آنگاه ممکن است شما نیز از آنها و تغییرهایی که در زندگی می‌کنند الهام بگیرید. از طرف دیگر نیز ممکن است کسانی که در اطرافتان هستند، افراد منفی‌نگری باشند که باعث افت و پایین کشیدن شما شوند، و به همین سبب شما نیز تغییراتی را را در زندگی ایجاد کنید. به طور کلی داشتن احساس شور و شوق، اشتیاق و هدفمندی وقتی که دور و برتان پر از افرادی است که مشارکت مثبتی در زندگی ندارد و دیدگاه مثبت و سرزنده‌ای نسبت به زندگی ندارند، کار بسیار سخت و دشواری است. 


4)    با افراد جدید صحبت کنید

امروزه راحت‌ترین کار ممکن این است که وقتی در مترو منتظر رسیدن قطار هستید و یا بر روی صندلی اتوبوس و یا تاکسی نشسته‌اید، وارد شبکه‌های اجتماعی شوید و اوقات خودتان را آنجا بگذرانید . در مقابل این تمایل مقاومت کنید و به جای آن مقداری زمان بگذارید و با شخصی که اطرافتان است، صحبت کنید.


از آنها سئوال بپرسید شغلشان چیست و یا از انجام چه کاری لذت می‌برند. اگر دوست داشتند با شما صحبت کنند از سازمان و یا شرکتی که در آن کار می‌کنند سئوال کنید. به هر حال سر صحبت را باز کنید.


گرچه باز کردن سر صحبت با فردی غریبه ممکن است در ابتدا عجیب و غریب به نظر برسد، ولی صحبت کردن با افرادی که خارج از دایره اجتماعی در دسترستان هستند می‌تواند باعث آگاهی‌تان از فعالیت‌ها، امور و موقعیت‌های شغلی و کاری‌ شود که هرگز نمی‌دانستید حتی وجود خارجی دارند. 


در این گفتگو‌ها ممکن است با فعالیت‌های جدیدی آشنا شوید که دوست داشته باشید انجام دهید و یا با مکان‌های جدید و تازه‌ای آشنا شوید که دوست داشته باشید به آنجا سری بزنید و این فعالیت‌ها و یا مکان‌ها ممکن است عاملی برای کمک به شما برای پیدا کردن هدف زندگی‌تان باشد.


5)    علاقه‌هایتان را بررسی کنید.

آیا موضوع خاصی وجود دارد که به صورت مرتب در مورد آن در صفحه‌های اجتماعی‌تان صحبت کنید؟ آیا تصاویر و یا ویدئوهای خاصی در اینستاگرام وجود دارند که بارها و بارها درگیر آن می‌شوید، موضوع‌های مثل گل و باغبانی ، یا دابسمش یا ...؟
مکالمه‌ای که بیش از همه دوست داشتید درمورد آن موضوع همچنان با فردی ادامه دهید را در نظر بگیرید. آیا موضوع گفتگویتان تاریخ بود؟ یا شاید در مورد شیوه‌های پس انداز کردنتان با او صحبت می‌کردید؟ 


چیزهایی که دوست دارید در مورد آنها صحبت کنید و چیزهایی که دوست دارید با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، ممکن است همان چیزهایی باشند که به شما حس هدفمندی در زندگی می‌دهند.


6)    چیزی که از نظرتان بی‌انصافی و ظلم است که اذیتتان می‌کند را در نظر بگیرید.

بسیاری از انسا‌نها برنامه‌های لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی دارند که آن فعالیت و حیطه پر از ظلم و بی‌انصافی است. آیا چیزی وجود دارد که وقتی به آن فکر می‌کنید، عمیقا ناراحتتان کند؟


مثلا ممکن است چیزی که وقتی به آن فکر می‌کنید عمیقتا آزارتان می‌دهد مسئله محیط زیست یا آسایش حیوان‌ها، موضوع خاصی از حقوق بشر و یا مسئله چاقی بیش از اندازه کودکان باشد. شاید مثلا مسئله اعتیاد مسئله‌ای باشد که شما را بیش از همه آزار می‌دهد، بسیار هم عالی، سازمان‌های بازپروی و توان‌بخشی‌ای هستند که نیاز به دریافت کمک‌ها شما دارند.


اصلا نیاز نیست که برای هدفی که در زندگی دارید کاری تمام وقت انجام دهید. ممکن است با توجه به درامد و شغلی که دارید بتوانید به سازمانی که در راستای هدفتان قدم بر می‌دارد، کمک کنید، یا شاید بتوانید زمانی برای آنها اختصاص دهید تا به کمک به بهبود چیزی که به نوعی باعث آزار و اذییتان می‌شود، کمک کنید. 


7)    کشف کنید که چه کاری دوست دارید انجام دهید

بر‌عکس راهبرد قبلی، به چیزهای فکر کنید که واقعا دوست دارید انجام دهید که به یافتن هدفتان در زندگی کمک کند. آیا تئاتر‌های موزیکال را دوست دارید؟ خوب می‌توانید به اجرای تئاترهای زنده‌ای برای کودکانی که می‌توانند از این اجرا‌های زنده بهره‌مند شوند، بپردازید. 


یا به عنوان مثالی دیگر ممکن است تحلیل داده‌ها کاری جذاب و جالب برایتان باشد؟ خوب در اینصورت هر مجموعه‌ای از اعداد می‌تواند محلی برای بروز مهارتتان باشد.


بررسی کنید چه مهارت‌هایی، استعداد‌هایی و فعالیت‌هایی در اختیار دارید. آنگاه به شیوه طوفان فکری بررسی کنید از بین چیزهایی که برایتان واقعا هیجان‌آور و جذاب هستند، کدام‌کی بیشتر معنادار هستند. 

 


https://www.verywellmind.com/tips-for-finding-your-purpose-in-life-4164689

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...