• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۹ بهمن
تعداد بازدید : 779

برای تغییر تقلا می‌کنید؟

تغییر و تحول‌های زندگی پدیده‌ای همگانی و جهانی است که می‌تواند محدوده وسیعی از دائمی و بسیار ماندگار (از دست دادن عزیزان، ازدواج کردن، از خانه رفتن فرزندان) تا موقتی‌تر و گذرا ( قبول کردن یک پروژه کاری) باشد. همه این تغییر وتحول‌های زندگی به شکلی اساسی رویمان اثر می‌گذارند.
نویسنده: شوندا مورالیس
مترجم: فرهاد معمارصادقی

5 راهکار برای هدایت بهتر تغییر‌ و تحولات زندگی 


تغییر و تحول‌های زندگی پدیده‌ای همگانی و جهانی است که می‌تواند محدوده وسیعی از دائمی و بسیار ماندگار (از دست دادن عزیزان، ازدواج کردن، از خانه رفتن فرزندان) تا موقتی‌تر و گذرا ( قبول کردن یک پروژه کاری) باشد. همه این تغییر وتحول‌های زندگی به شکلی اساسی رویمان اثر می‌گذارند.


از آنجا که مغز انسان عاشق پیش‌بینی‌پذیری است، تغییر برایمان خوشایند نیست، حتی اگر تغییر به سمت بهتر شدن و بهبود شرایط باشد. تغییر و تحول می‌تواند باعث شود تا احساس ترس، اضطراب، و یا عدم اطمینان داشته باشیم.


در ادامه ۵ راهکار برای اینکه بهتر بتوانید مسیر زندگی‌تان را در تغییر و تحول‌های آن بهتر و ماهرانه‌تر مدیریت کنید، آورده‌ایم:

 

1.    نامگذاری کنید تا بهتر بتوانید مدیریت کنید

به راحتی ممکن است در زندگی درگیر انجام کارهایی شوید که بخواهید خودتان را با تغییر و تحول زندگی همگام و همسو کنید، بدون اینکه به هیجان‌های خودتان دقت کنید. ولی با اینحال کلید اینکار آگاهی است. 


زمانیکه هیجان‌هایمان را نامگذاری می‌کنیم – احساس غم دارم، احساس وحشت دارم – مقداری از نظر روانشناختی از هیجان‌هایمان فاصله می‌گیریم و بهتر می‌توانیم آنها را مشاهده کنیم. فقط با ایجاد همین فاصله است که می‌توانیم انتخاب کنیم چطور پاسخ درست و منطقی بدهیم و چطور فرایند انطباق با هیجان‌هایمان را شروع کنیم. 


2.    احساس کنید تا بتوانید آرام شوید.

انسان‌ها به صورت ذاتی دوست ندارند احساس‌های ناخوشایند را تجربه کنند و از آن دوری می‌کنند. برای هر انسانی تجربه کردن احساس‌های ناخوشایند می‌تواند ترسناک باشد. با این وجود، وقتی زمان کافی برای تجربه کردن احساس‌ها نمی‌گذاریم، هیجان‌ها به شکل‌های مختلفی می‌توانند رویمان تاثیر‌گذار باشند. از نظر فیزیکی ممکن است با سردرد و یا مشکلات گوارشی درگیر شویم. از نظر رفتاری ممکن است به شکلی بی‌توجه درگیر شبکه‌های اجتماعی و یا نوشیدن الکل شویم.


برای تجربه کردن هیجان‌ها می‌توانیم با توجه کردن به حس‌های بدنی‌‌مان همراه با کنجکاوی شروع کنیم. آیا احساس سنگینی در قفسه سینه دارید؟ گرفتکی در پشت یا گلویتان دارید؟ تا جایی که می‌توانید، به هر چه می‌بینید و در محدوده توجهتان قرار می‌گیرد، دقت کنید و آن را بپذیرید، به جای اینکه در برابرش مقاومت کنید و خودتان را ببندید. 


دستتان را روی قفسه سینه‌تان بگذارید و چندین نفس عمیق بکشید، تا پاسخ مبتنی بر تنش در بدنتان آرام شود و اکسی‌توسین (هورمون آرامش‌بخش و ارتباط‌ساز) در بدنتان ترشح شود. سپس برای خودتان به آرامی تکرار کنید - می‌توانم از پس این هیجان و شرایط بر بیایم، بالاخره یک کارش می‌کنم.

 

 


3.    به دنبال " و " باشید

به دنبال " و " بودن یعنی اینکه در وسط شرایط سخت به دنبال چیزهای خوبی باشید که در همان شرایط وجود دارند، چون دو هیجان کاملا متفاوت در یک زمان می‌تواند وجود داشته باشد. 


غمگینم از اینکه اینطوری شد و چقدر خوبه که دوستانی دارم که همه جوره حمایتم می‌کنند.

از اینکه مطمئن نیستم، نگرانم، و دائم به خودم یادآوری می‌کنم که انقدر قوی هستم که بتوانم راهی برای خروج از این شرایط پیدا کنم. 


4.    اقدام‌های سالم انجام دهید. 

چه چیزی از موقعیتی که درگیر آن هستید، تحت کنترلتان است؟ برداشتن کوچکترین قدم‌ها نیز می‌تواند جلوی اینکه احساس گیر افتادن داشته باشیم را بگیرد.

نسبت به عادت‌های مفید و کمک‌کننده خودتان را مقید و متعهد کنید. بدنتان را حرکت دهید. به دوستانتان پیغام دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید و از انزوا خودتان رو بیرون بیاورید.


اقدام کردن باعث می‌شود تا قدرتمند‌تر، با‌انگیزه‌تر باشیم و ابزارهای انطباقی بیشتری در اختیار داشته باشیم.


5.    صبور بودن را تمرین کنید

حرکت کردن در زمان‌هایی که درگیر تغییر و تحولی در زندگی هستیم، می‌تواند بسیار عجولانه باشد. ولی همیشه برای حرکت کردن در زندگی نیاز داریم تا برای خودمان زمان بخریم، فضایی برای فکر کردن،احساس کردن داشته باشیم و اقدام‌های مفیدی انجام دهیم. آنچه امروز ناخوشایند و طاقت‌فرساست می‌تواند به وضعیت طبیعی جدیدی برایمان تبدیل شود. تنها یک راه درست وجود ندارد، و فرایند گذار از تغییر و تحول‌های زندگی نیز فرایند خطی نیست. 


یادآوری این نکته که تغییر برایمان رشد به وجود می‌آورد، بسیار مفید است – چون امید به اینکه بتوانیم یاد بگیریم چگونه به دنبال فرصت‌های جدیدی در تغییر و تحول‌های باشیم و هرآنچه زندگی پیش رویمان می‌گذارد را در آغوش بگیریم، تنها چیزهایی هستند که زندگی می‌تواند برای رشد کردن در اختیارمان قرار دهد. 

 


لینک مقاله:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/breathe-mama-breathe/202401/wrestling-with-change

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...