• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تعداد بازدید : 2643

دلایلی برای اینکه ممکن است باعث سخت عبور کردن از شکست در روابط شود

اگر شکست عشقی را پشت سر گذاشته‌اید و هنوز تلاش می‌کنید تا بتوانید از آن عبور کنید، ولی نمی‌توانید، احتمالا بر تمام زندگی‌ روزمره‌تان اثر گذاشته است. ممکن است به صورت دائمی به یاد شریک عاطفی سابقتان بیافتید و به نظر برسد هرگز نمی‌توانید از این شکست عبور کنید و انگار این قصه هیچ وقت برایتان تمام نمی‌شود.
نویسنده: رکسی زارابی
مترجم: فرهاد معمارصادقی


اگر شکست عشقی را پشت سر گذاشته‌اید و هنوز تلاش می‌کنید تا بتوانید از آن عبور کنید، ولی نمی‌توانید، احتمالا بر تمام زندگی‌ روزمره‌تان اثر گذاشته است. ممکن است به صورت دائمی به یاد شریک عاطفی سابقتان بیافتید و به نظر برسد هرگز نمی‌توانید از این شکست عبور کنید و انگار این قصه هیچ وقت برایتان تمام نمی‌شود.

 


اصلا چهارچوب زمانی مشخصی برای عبور کردن از یک شکست عشقی یا درمان شدن که گاهی می‌تواند سخت‌ترین قسمت آن باشد، وجود ندارد. گذر زمان قطعا کمک‌کننده است، ولی گذر زمان معمولا دارویی نیست که بتوانیم از آن استفاده کنیم. برای برخی، زمان کمک می‌کند، ولی برای برخی دیگر ممکن است این زمان ماه‌ها یا حتی سالها طول بکشد تا بتواند از یک شکست عشقی عبور کند. اگر شما هم درگیر چنین مطلبی هستید، مواردی که در ادامه مطرح شده است را بررسی کنید و ببینید آیا جزء دلایلی برای ادامه‌دار شدن و طول کشیدن عدم توانایی عبورتان هست یا خیر:

  1. هنوز امید دارید که بتوانید رابطه را مجددا برقرار کنید. اگر در قسمتی از وجودتان هنوز امیدوار باشید که به سمت همدیگر باز خواهید گشت و دوباره رابطه‌تان برقرار می‌شود، طبیعی است که گذر کردن از رابطه با شریک عاطفی سابقتان برایتان مشکل‌ساز خواهد بود.
  2. آنطور که فکرش را می‌کردید یا انتظار داشتید رابطه تمام نمی‌شود. اگر رابطه به شکلی ناگهانی تمام شود، گذر کردن از رابطه و پشت سر گذاشتن آن به شدت سخت و دشوار خواهد بود. معمولا وقتی افراد دلیل تمام شدن رابطه را نمی‌دانند یا شانس گفتگو کردن در مورد رابطه با شریک عاطفی سابقشان را پیدا نمی‌کنند، ممکن درگیر نشخوار فکری در مورد اینکه چه کار اشتباهی انجام دادند شوند و همین مطلب باعث می‌شود تا عبور کردن از رابطه سخت شود. بر عکس باور عموم برای تمام کردن رابطه اصلا نیازی نیست به دیگری تکیه کنید و یا منتظر باشید تا دیگری تکلیف رابطه برای تمام کردن را مشخص کند. شما می‌توانید نامه‌ خداحافظی‌ای برای شریک عاطفی سابقتان بنویسید و آنرا دور بیاندازید، یا می‌توانید از تکنیک صندلی خالی استفاده کنید و وانمود کنید شریک عاطفی سابقتان روی آن نشسته است و تمام آنچه می‌خواهید را به او بگویید.
  3. ادراک و تفسیر تحریف شده‌ای در مورد شریک عاطفی سابقتان دارید. وقتی کسی نمی‌تواند از رابطه سابقش عبور کند، اصلا عجیب و غریب نیست که در مورد روزهای خوشی که در رابطه همراه او داشته است فانتزی پردازی کند. تلاش کنید تا لیستی از دلیل‌هایی که نمی‌توانستید با هم بمانید تهیه کنید و این لیست را معمولا مرور کنید.
  4. شریک عاطفی سابقتان برایتان اولین فرد مشخص و منحصر به فرد بوده است. شاید شریک عاطفی سابقتان اولین نفری بوده است که عاشقش شده‌اید یا اولین شریک جنسی‌تان بوده است. پشت سر گذاشتن یک رابطه مهم فارغ از هر شرایطی باز هم سخت و دشوار است، ولی اگر این شریک عاطفی برایتان معنای خاصی داشته باشد یا نماینده پدیده مهمی برایتان باشد، سختی‌اش دو چندان خواهد شد.
  5. به خودتان اجازه سوگواری نداده‌اید. سوگواری برای یک رابطه باعث آسان‌تر سپری کردن شکست و از بین رفتن رابطه و بازگشت به زندگی می‌شود در حالیکه بسیاری برعکس فکر می‌کنند اجتناب کردن از احساس‌های دردناک باعث رهایی‌شان از درد احساس‌های ناخوشایند می‌شود – در حالیکه دقیقا برعکس است و همین مطلب باعث طولانی‌تر شدن فرایند درمان می‌شود. هر وقت آماده بودید، تلاش کنید تا برای رابطه‌ای که تمام شده است به هر شکلی که بیشتر راحت هستید، سوگواری کنید. صحبت کردن با یک دوست عزیز، درمانگر یا دفترچه خاطرات نوشتن.
  6. به دیگران شانسی برای برقراری رابطه نمی‌دهید. اگر مدت زمان زیادی هست که رابطه‌تان تمام شده است و فرد جدیدی را ندیده‌اید، می‌تواند عبور کردن از رابطه تمام شده را برایتان سخت کند. شاید با افرادی  قرار ملاقات گذاشته‌اید ولی دل به اینکار نداده‌اید چون  آماده نبودید. شاید هنوز امیدوار بوده‌اید که رابطه‌تان با شریک عاطفی سابقتان دوباره  برقرار شود یا دیگران را با شریک عاطفی سابقتان مقایسه می‌کنید. اگر برای ایجاد یک رابطه جدید گشوده نباشید، برایتان سخت خواهد بود که بخواهید رابطه‌ای اصیل و مناسب ایجاد کنید.
  7. آینده‌ای طولانی با شریک عاطفی‌تان در نظر داشته‌اید. اگر واقعا عاشق طرف مقابلتان بوده‌اید و آینده‌ای طولانی با شریک عاطفی سابقتان در ذهن داشته‌اید، روی این رابطه سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اید. در نتیجه، با وجود چنین شرایطی وقتی این رابطه تمام می‌شود، نه فقط برای تمام شدن این رابطه سوگواری می‌کنید، بلکه تمام امید‌ها و رویاهایتان در آینده نیز از بین می‌رود و برای آنها نیز باید سوگواری کنید. اگر در بیشتر مواقع روی آنچه می‌توانست در این رابطه اتفاق بیافتد تمرکز کنید برایتان تمرکز کردن روی زمان حال و ایجاد فضایی برای رویاها و فرصتهای تازه سخت و دشوار خواهد بود.
  8. هنوز با شریک عاطفی سابقتان در تماس هستید و / یا در شبکه‌های اجتماعی او را دنبال می‌کنید. اگر همچنان با شریک عاطفی سابقتان تعامل دارید و / یا او را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، این مطلب که زمانی رابطه‌ای داشتید و الان تمام شده است برایتان یادآوری دردناک خواهد بود و از طرف دیگر نیز این امید را حفظ می‌کنید که زمانی ممکن است دوباره این رابطه از سر گرفته شود. در نهایت حفظ رابطه با شریک عاطفی سابق و / یا دنبال کردن او در شبکه‌های اجتماعبی مثل پاشیدن نمک روی زخم است و می‌تواند فرایند درمان و گذار از شکست عشقی را طولانی کند.
  9. هویتتان را در رابطه گم کرده‌اید. اگر تجربه گم کردن هویت در رابطه را داشته باشید، یا از حمایت شبکه‌ حمایتی‌تان در حین رابطه دور افتاده باشید، گذر کردن از شکست عشقی برایتان بسیار سخت خواهد شد چون نمی‌دانید بیرون از این رابطه آیا کسی منتظر شما هست یا نه. 

 

لینک مقاله:
10 Reasons It's So Hard to Move On from Some Breakups | Psychology Today

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...