• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
تعداد بازدید : 124

۵ روش برای انطباق بهتر با احساس بی‌معنایی در زندگی

دلیل اینکه زندگی برایتان به نظر بی‌معنا می‌رسد برای هر فردی می‌تواند نسبت به فرد دیگر تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که زندگی برای فرد معنای خاصی ندارد شرایط سلامت روان فرد است. فردی که درگیر افسردگی و یا دیگر اختلال‌های خلقی است، تقریبا همیشه درگیر احساس درماندگی و غم است .
نویسنده: سارا بارکلی/ کری بیرد
مترجم: فرهاد معمارصادقی


اگر احساس می‌کنید زندگی برایتان بی‌معنی است، اصلا لازم نیست نگران باشید، چون تنها نیستید. راهنمایی‌هایی مثل گسترش روابط سالم و جستجوی چیزهایی که برایتان لذت‌بخش هستند، ممکن است کمکتان کند تا بتوانید هدف زندگی‌تان را پیدا کنید و در راستای رسیدن به آن قدم‌های موفقیت‌آمیزی برداری.

زندگی زیباست ولی گاهی اوقات ممکن است اینطور به نظر برسد که درگیر یک چرخه بی‌فایده و تکراری شده‌اید و هر روز و هر روز فرایندی تکراری و روزمره را در زندگی تکرار می‌کنید یا زندگی‌ برایتان معنای خاصی ندارد. 


دلیل اینکه زندگی برایتان به نظر بی‌معنا می‌رسد برای هر فردی می‌تواند نسبت به فرد دیگر تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که زندگی برای فرد معنای خاصی ندارد شرایط سلامت روان فرد است. فردی که درگیر افسردگی و یا دیگر اختلال‌های خلقی است، تقریبا همیشه درگیر احساس درماندگی و غم  است و همین مطلب باعث می‌شود تا علاقه او به انجام فعالیت‌هایی که قبلا برایش لذت‌بخش بوده است کاهش پیدا کند.


دلیل دیگری که می‌تواند منجر به جستجوی معناهای عمیق‌تری در زندگی توسط فرد شود، عدم موفقیت در کار، خانه و شرایط اجتماعی باشد. ولی به هر دلیلی هم که معنای زندگی‌تان را از دست داده باشید، باز هم می‌توانید به خودتان کمک کنید تا رضایت از زندگی و هدفتان را مجددا پیدا کنید. 

 


در ادامه برخی از روشهایی که می‌توانید با احساس بی‌معنایی در زندگی بهتر کنار بیایید را با هم مرور خواهیم کرد:

۱.    زندگی با هدف 

زمانی که به صورتی آگاهانه هدفمند زندگی می‌کنید، می‌توانید دلیل کارهایی که در زندگی می‌کنید را تشخیص دهید. تمام حوزه‌های زندگی‌تان را به منظور همسو بودن با اهداف و چشم‌اندازتان در زندگی بررسی می‌کنید. زندگی کردن با قصد و هدف در حقیقت تمرین ساختاردهی به زندگی روزمره بر اساس باورها و ارزشهای واقعی‌تان است.


سفر زندگی هدفمند به محض شروع برای تعریف کردن ارزشها و باورهای فردی‌تان می‌تواند  سفری مخاطره‌آمیز است.  به همین دلیل تمرین ایجاد گفتگوهای درونی مثبت و مدیریت کردن حواس‌پرتی‌های مختلف در زندگی مثل شبکه‌های اجتماعی در این مواقع می‌تواند بسیار مفید و کمک‌کننده باشد.


احساس‌های خودتان را در مورد آنچه بیش از هر چیز می‌خواهید یا نیاز دارید، برای داشتن زندگی هدفمند زیر نظر بگیرید. سوالهای زیر می‌تواند در این رابطه کمکتان کند:

  • چه چیزی برایم لذت‌بخش است؟
  • به چه چیزهایی بیشتر علاقه و اشتیاق دارم که می‌خواهم در مورد آنها اطلاعات بیشتری  به دست بیاورم؟
  • چه چیزی به من انگیزه حرکت و موفقیت می‌دهد؟
  • موفقیت برایم چه معنایی دارد؟

 

۲.    تمرین قدردانی

پژوهش‌های مختلف در سال 2017 نشان می‌دهند نشان دادن قدردانی و احساس قدرشناسی برای آنچه در زندگی‌تان دارید، روشی برای دیدن و به جا آوردن تمام چیزهای خوبی است که در زندگی دارید. همین شناسایی خوبی‌ها در زندگی کمک‌تان می‌کند تا به سمت آرزوهایتان در زندگی حرکت کنید و معنایی برای زندگی روزمره‌تان بسازید.


پژوهش‌های سال 2022 نشان می‌دهد نوشتن قدردانی به انسان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند شرایطشان را به صورتی مثبت بازپردازی کنند، تنش و استرس را کاهش می‌دهد و وضعیت خلق فرد را بهتر خواهد کرد.


قدردانی را می‌توانید به روشهای زیر وارد زندگی روزمره‌تان کنید:

  • نامه‌ای برای کسی بنویسید که اثر مثبتی در زندگی رویتان داشته است.
  • لیستی از چیزهایی که قدردانش هستید، درست کنید.
  • زمانیکه نسبت به چیزی احساس قدرشناسی می‌کنید، لحظه‌ای برای خودتان زمان بخرید و آن را تجربه کنید. 
  • در حین مناجات قدردانی کنید.

 

۳.    چیزهایی که به زندگی‌تان معنا می‌دهند را کشف کنید.

مشاهده چیزهایی که در زندگی برایتان معنادار هستند، کمک‌تان می‌کند تا جنبه‌های مثبت زندگی را ببینید. گاهی اوقات، چیزهایی که به نظر پیش‌پا افتاده می‌رسند، بیشترین معنا را دارند، مثلا، وقتی لطفی که انتظارش را نداشته‌اید، دریافت می‌کنید، ممکن است به نظرتان پیش پا افتاده به نظر برسد، ولی شاید بیشترین معنا را در زندگی داشته باشد.


دکتر نوئل نلسون نویسنده و روانشناسی بالینی اینطور عنوان می‌‌کند، " لازمه معنادار بودن کاری در زندگی، خاص بودن و ارزشمند بودن آن کار است." 


نلسون برای پیدا کردن معنا در زندگی روزمره مثالهای زیر را ارائه می‌کند:

  • صبح‌ها ساعتتان را روی زمانی کوک کنید که زمان کافی برای آماده شدن بدون  عجله داشته باشید.
  • شریک زندگی‌تان را نه به عنوان یک عادت روزمره، بلکه به عنوان نشانی از میزان قدردانی‌تان از حضورش در زندگی‌تان، در آغوش بگیرید.

 

ممکن است دوست داشته باشید تمرین " نوشیدن قهوه ذهن‌آگاهانه" را برای توجه به ۵ حستان، در حالیکه نوشیدنی مورد علاقه‌تان را می‌نوشید انجام دهید.

 

۴.    روی روابط مثبت تمرکز کنید. 

زمان صرف کردن با افراد مثبت، روش مطمئنی برای پیدا کردن معنا در زندگی است. بهترین روابطی که در زندگی می‌توان وارد آن روابط شد، روابط با کسانی است که شما را در سفر معنایابی زندگی‌تان تشویق می‌کنند و به شکلی مثبت حمایتتان می‌کنند. 
ممکن است بخواهید زمانی برای مرور خاطرات گذشته با اعضای خانواده و دوستان در نظر بگیرید، به موسیقی‌ای که یادآور لحظه‌های خوشایندی است گوش کنید، یا آلبومی از لحظه‌های مهم زندگی‌تان تهیه کنید. 


بر اساس پژوهش‌های سال 2022، سپری کردن زمان در خاطره‌های خوب می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا معنای زندگی‌شان را پیدا کنند، آن معنا را حفظ کنند و به زندگی‌شان برگردانند. 
پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند خاطره‌ها می‌تواند حتی در زمانیکه با چالش‌های اساسی در زندگی روبرو هستید، احساس پذیرش و تعلق خاطرتان را افزایش دهد. 


باید توجه داشته باشیم که همه انسان‌ها گذشته مثبت و خوبی ندارند که بخواهند به آنها فکر کنند. اگر شما هم اینطور هستید، می‌توانید فردی یا تجربه‌ای را به خاطر بیاورید که خاطره‌های مثبت‌تر و خوشایند‌تری با او دارید.

 

۵.    کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

سفر معنایابی زندگی می‌تواند سفری سخت و پرچالش باشد، ولی اصلا لازم نیست این سفر را به تنهایی طی کنید. به همین دلیل می‌تواند برای بهتر طی کردن این سفر در نظر بگیرید با یک روانشناسی با درمانگر صحبت کنید تا راحت‌تر بتوانید معنای زندگی‌تان را پیدا کنید. 


اگر درگیر مشکلات سلامت روان هستید، چنین افرادی می‌توانند کمکتان کنند تا اختلالی که منجر به ایجاد احساس بی معنایی در زندگی شده است را درمان کنید.

 

لینک مقاله: 
https://psychcentral.com/health/life-feels-meaningless#seek-support

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...