• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان
تعداد بازدید : 10485

چگونه با سوال خوب، لاغر شویم؟

دانستن اینکه روزی خواهیم مرد، هم مایه رنجش و بد بختی و هم مایه خیر رو برکت است. ماگذر زمان را احساس می کنیم و از ته دل آرزومندیم که از یک زندگی همه همه جانبه و گسترده بهره مند شویم اما با این همه، بیشتر ما چگونه زندگی می کنیم؟ کالاهای زیادی می خریم تا احساس خوبی به ما دست ده د، ولی همچنان نسبت به آنچه داریم احساس رضایت نمی کنیم.
نویسنده: ژوزف سیاروچی، آن بیلی، راس هریس
مترجم: دکتر علی صاحبی، مهدی اسکندری
گزینش متن: فرهاد معمارصادقی

دانستن اینکه روزی خواهیم مرد، هم مایه رنجش و بد بختی و هم مایه خیر رو برکت است. ماگذر زمان را احساس می کنیم و از ته دل آرزومندیم که از یک زندگی همه همه جانبه و گسترده بهره مند شویم اما با این همه، بیشتر ما چگونه زندگی می کنیم؟ کالاهای زیادی می خریم تا احساس خوبی به ما دست ده د، ولی همچنان نسبت به آنچه داریم احساس رضایت نمی کنیم. با افراد بسیاری ( در اینترنت، خانه، محل کار) معاشرت داریم ولی احساس تنهایی می کنیم. به تمامیانواع لذتها ( خوراکی، نوشیدنی، فیلم، قمار، بازی، اینترنت و موسیقی) دسترسی داریم ولی هیچ یک از آنها برایمان کافی نیست. هیچ یک از آن خواسته های اصلی ما، یعنی برخورداری از یک زندگی معنا دار و هدفمند را ارضا نمی کند.


اگر یک نگاه کلی به زندگی خودمان بیاندازیم متوجه می شویم که ما با خریدن کالاهای بیشتر، معاشرت های بیشتر و مصرف گری بیشتر، دی پی خشنود ساختن خود هستیم. توجه نمی کنیم که این تلاش برای داشتن چیزهای بیشتر و بیشتر، تا کنون فقط باعث شده که ما احساس بدی پیدا کنیم. به نظر می رسد ما نیز ثمانند معتادان به مواد مخدر، نم یتوانیمجلوی خود را بگیریم. زماتن و انرژی خود را قربانی می کنیمتا خانه ای مناسب، قابلیت و شایستگی های مناسب، شغل مناسب، ماشین مناسب، لباسها و اشیای مناسب را بدست بیاوریم تا اینها نهایتا باعث شوند که ما احساس کفایت و خود بسندگی کنیم. برداشت و باورمان بر این است که نهایتا زمانی که به اندازه کافی از همه اینها داشته باشیم، می توانیم خشنود و خوشحال باشیم و به مقصد نهایی خود برسیم; ولی واقعا به کجا می رسیم؟

 


احساس می کنیم در بدن ما مشکلی وجود دارد و مدت زمان زیادی را صرف نگاه کردن به خودمان در آینه می کنیم تا نقصهای خود را بپوشانیم و آرزو می کنیم که ای کاش چنین وزن و اندازه ای نداشتیم. از رفتن به مکانهای عمومی مانند ساحل و استخرهای شنا خودداری می کنیم چون احساس می کنیم خیلی چاق هستیم. نومیدانه کتابی پس از کتاب دیگر و مقاله ای پس از مکقاله دیگر می خوانیم تا راز کاهش وزن را پیدا کنیم. گاهی از زاویه جدیدی به خود نگاه می کنیم و از خود می پرسیم " کلید معمای لاغری چیست؟" و " چرا این گزینهای متنوع لاغری در مورد من کاربرد ندارند؟!" 


دیگر چگونه به ما بگویند که مصرف میوه و سبزیجات خود را باید بالا ببریم، مصرف چربی و شکر خود را کم کنیم و بیشتر ورزش کنیم؟ ولی ما همچنان در پی کشف یک راز هستیم و همچنان امید داریم که یم راهکار سریع وجود داشته باشد; یک شیوه ساده و آسان برای کاهش وزن و حفظ آن. بسیاری از ما معتقدیم اگر فقط بتوانیم به اندازه کافی وزن کم کنیم تا به ظاهری که دوست داریم برسیم، حالمان به اندازه کافی خوب خواهد شد و پس از آن می توانیم شروع به زندگی کردن کنیم.
ولی واقعیت این است که زندگی هم اکنون در جریان است; درست هم اکنون و در همین جا که هستیم. ما اکنون این جا هستیم و هیچ یک از ما تا 90 سال دیگر روی این سیاره نخواهد بود. همه ما در سفریم اما چطور می خواهیم از این زمان سفر خود استفاده کنیم؟


همه ما باید به مجموعه ای از سوالات اساسی پاسخ دهیم:

  1. چگونه می توانیم عشق و دوستی ایجاد کنیم؟
  2. چگونه می توانیم اثر مثبتی از خودم در جهان به جای گذارم؟
  3. چگونه می توانم از زندگی لذت ببرم؟

هم ما با گذر سن متوجه خواهیم شد که با بالا رفتن سنو تغییراتی که در ما ایجاد می شود پاسخمان به این سوالات نیز تغییر خواهد کرد، ولی اصل این سوالات همواره باقی می مانند. برای انکه طراح و نویسنده بزرگ زندگی خود شوید نیازی نیست تا پاسخ صحیحی به این سئوالات بدهید. فقط کافیست این سوالات را دائم از خودتان بپرسید و همواره آنهار ار به یاد داشته باشید.


نکته مهم دیگری وجود دارد که به خاطر سپردن آن بسیار مهم است: صرف نظر از اداعاهای مجلات و کتابهای معروف، جستجوی پاسخ برای سه سوال بعدی، زندگی شما را غنی و هدفمند نمی کند:

  1. چگونه وزن کم کنم؟
  2. چگونه وزن کاهش یافته خود را حفظ کنم؟
  3. چگونه به ظاهری که دوست داریم برسم؟

 

 

از نظر ما کاهش وزن هرگز به خودی خود هدف غایی و نقطه پایان نیست. ما به دنبال یافتن راهبردی برای یک زندگی خوب و خوش هستیم که در آن کاهش وزنهم یک از شیوه هایی است که می تواند به ایجاد این زندگی مطلوب کمک کند. ما رژیم غذایی را برای رسیدن به هدف بزرگتری انجام می دهیم. کاهش وزن با بهبود سلامت جسمانی، روانی و عاطفی ما رابطه دارد. پس اجازه دهید سوالات خود را به این شک جمله بندی کنیم:

  1. چگونه بهبود وضعیت سلامتی ام با کاهش وزن ارتباط پیدا می کند؟
  2. چگونه بهبود وضعیت سلامتی ام به ایجاد عشق و دوستی کمک می کند؟
  3. چگونه بهبود وضعیت سلامتی ام به من کمک می کند تا اثر مثبتی از خودم در جهان به جای گذارم؟
  4. چگونه بهبود وضعیت سلامتی ام منجر به ایجاد خوشی و لذت در زندگی شغلی، اجتماعی و شخصی ام می شود؟

 

هنگامی که صادقانه به این سوالات پاسخ دهیم، انگیزه پیدا می کنیم تا وزن خود را کاهش داده و آن را حفظ کنیم و زندگی مان در مسیر یک هدف روشن و هدایتگر سرو سامان می یابد. کاهش وزن دیگر نقطه مرکزی دنیای ما نخواهد بود، بلکه دیگر فقط یک مساله فرعی می شود; موضوعی که همزمان با برخورداری از یک زندگی هدفمند به آن دست خواهیم یافت. پس از آن می توانیم به جحای تلاش نومیدانه، زندگی خود را بر مبنای یک موضوع بزرگ بنا کنیم.

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 
captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...