• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان
تعداد بازدید : 590

بهبود توانایی سرزندگی احتمال افزایش رضایت از زندگی را در بر دارد.

بر اساس یافته‌ پژوهشی جدید، انجام فعالیت‌های ساده‌ می تواند به افراد کمک کند تا سرزندگی خود را افزایش دهند که همین امر به آنها کمک می‌کند تا از زندگی خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند.
نویسنده: جنیس وود
مترجم: مریم فلاحی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

بر اساس یافته‌ پژوهشی جدید، انجام فعالیت‌های ساده‌ می تواند به افراد کمک کند تا سرزندگی خود را افزایش دهند که همین امر به آنها کمک می‌کند تا از زندگی خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند.


این پژوهش جدید که توسط روانشناسان  دانشگاه مارتین لوتر -هالی ویتن برگ (‬ MLU) ‬آلمان انجام شده است، نشان داد که انجام دادن یک هفته‌ای برخی تمرینات می تواند میزان سرزندگی افراد را افزایش داده و از این طریق  به بهبود خلق آنها کمک کند.‬‬


به گفته پژوهشگران، سرزندگی، یک ویژگی شخصیتی است که به شکل‌های مختلفی در افراد بروز پیدا می‌کند. 

پروفسور رنه پرویر روانشاس دانشگاه  MLU این طور توضیح می‌دهد: افراد سرزنده به سختی بی حوصلگی را تحمل می‌کنند؛ این افراد به طور کلی به گونه‌ای زندگی می‌کنند که تمامی موقعیت‌های روزانه را برای خودشان به تجربه‌ای لذت‌بخش و جذاب تبدیل می‌کنند.


او ادامه داد:‌ به عنوان مثال آنها از حل کردن جدول یا بازی‌های ذهنی لذت می‌برند ، افراد کنجکاوی هستند  و در کل بازی کردن را دوست دارند. 


اما به گفته پرویر ،این خصوصیت بدین معنی نیست که این افراد احمق یا سبک مغز هستندبلکه برعکس نتایج پژوهشی قدیمی که در همین راستا در دانشگاه ام. ال. یو انجام شده بود، نشان داد که افراد بالغ می توانند از این تمایل به سرزندگی را در خیلی از موقعیت ها به‌کار ببرند. این گونه افراد به جزئیات توجه زیادی دارند و به سادگی می‌توانند نگرشی جدید نسبت به یک موضوع به دست بیاورند و حتی قادر هستند که یک فعالیت یکنواخت خسته کننده را به یک فعالیت جالب برای خود تبدیل کنند.


پژوهشگران می‌گویند: هنوز معلوم نیست که آیا افراد قابلیت یادگیری سرزندگی و افزایش آن را دارند یا خیر. از طرف دیگر پاسخ این سئوال که یادگیری این موضوع نیز چه تاثیر احتمالی در زندگی افراد بر جا خواهد گذاشت نیز مشخص نیست.

 


این سئوالات باعث شد  تا پژوهشگران دانشگاه MLU  به همراه پژوهشگران دانشگاه زوریخ در سوییس و دانشگاه ایالتی پنسیوانیا پژوهشی را بر روی ۵۳۳ نفر انجام بدهند.شرکت کنندگان در این پژوهش به طور تصادفی به سه گروه : آزمایش، کنترل  و پلاسیبو یا دارونما تقسیم شدند.


افرادی که در گروه آزمایش بودند یکی از سه تمرین مشخص شده را برای مدت ۷ روز انجام دادند. تمرینات به گونه‌ای طراحی شده بودند که میزان سرزندگی آنها را افزایش دهد.
به عنوان مثال، از یک گروه از این افراد خواسته شده بود تا قبل از خواب، سه موقعیتی را که در طول روز در آن موقعیت‌ها به شیوه ای سرزنده رفتار کرده بوند را یادداشت کنند.


از گروه دیگر خواسته شد که  از تمایل خود برای سرزندگی، در موقعیتی که تا به حال در آن موقعیت از آن استفاده نکرده‌اند مانند زندگی حرفه‌ای استفاده کنند و سپس تجربه خود را در این رابطه بنویسند.
از گروه سوم نیز خواسته شد که به طور وسیع‌تری در مورد رفتار ‌های مربوط به این ویژگی شخصیتی (سرزندگی) در طول روز  تامل کنند.


در طرف مقابل، به افرادی که در گروه دارونما قرار داشتند تمرینی داده شده بود که هیچ تاثیری بر روی آزمایش نداشت.
یکی از پژوهشگران در این گروه اضافه می‌کند: "فعالیت‌هایی که در این پژوهش به کار رفت، همگی جزء فعالیت‌های مداخلاتی روانشناسی مثبت نگر بوده‌اند."


پرسشنامه هایی به همه شرکت کنندگان داده شده بود تا قبل از شروع آزمایش و بلافاصله بعد از اتمام هفته های اول، دوم چهارم و دوازهم پاسخ دهند تا به این وسیله پژوهشگران بتوانند خصوصیات شخصیتی مختلف ر ا در آنها انداز ‌ه‌گیری کنند.


خانم پرویر گفت: "فرض ما بر این بود که این تمرینات باعث می‌شوند تا افراد به شکل آگاهانه‌ای تمامی تمرکز خود را بر روی سرزندگی و استفاده هر چه بیشتر از آن قرار دهند. که این امر می‌توانست به بروز عواطف مثبت منجر شده که به تبع آن بر روی بهزیستی فردی تاثیر ویژه‌ای دارد."
و نکته جالب این بود که بنا بر نتایج به دست آمده از  پژوهش، انجام دادن این تمرینات میزان سرزندگی را در  افراد افزایش داد.


علاوه بر این نتایج پژوهش بهبود موقتی و با شدتی متوسط را در میزان بهزیستی شرکت کنندگان نشان دادند.


به گفته پرویر:" پژوهش ما اولین مداخله بر روی افراد بالغ است که نشان می‌دهد که سرزندگی را می‌توان در افراد به وجود آورد و حضور سرزندگی در زندگی افراد اثرات مثبتی بر زندگی آنان دارد."
بر طبق نظر پژوهشگران نتایج این پژوهش نقطه شروعی است برای سئوالات جدید پژوهشی و کاربردهای عملی این سوالات.


پرویر می‌گوید: " من اطمینان دارم که ما  می‌توانیم با استفاده از این دانش در زندگی روزانه افراد جنبه‌های مختلفی را بهبود ببخشیم."
به عنوان مثال مداخلات خاص مبتنی بر این مطلب در محیط کار می‌توانند منجر به جذابیت بیشتر کارکردن برای افراد شود که خود این امر به صورت بالقوه باعث بروز خلاقیت بیشتر خواهد بود. و یا استفاده از این مداخلات در روابط عاطفی می‌تواند منجر به افزایش رضایت آنها از رابطه شان شود.


پرویر اینگونه نتیجه گیری می‌کند که: " این گفته به این معنی نیست که همه سازمان‌ها نیازمند یک میز پینگ پونگ یا یک سرسره هستند. ولی اینکه به کارمندان اجازه دهیم تا آگاهانه سرزندگی را به شکلی یکپارچه وارد کار روزمره خود کنند و خودمان نیز به عنوان سرپرست الگویی برای چنین رفتاری باشیم، ایده‌ی بسیار خوبی است."

 

این پژوهش در مجله روانشناسی  کاربردی:‌سلامت و نیک زیستی چاپ شده است.
منبع: دانشگاه مرتین اوتر هاله ویتن برگ
https://psychcentral.com/news/2020/08/29/boosting-ability-to-be-playful-may-enhance-satisfaction-with-life/159166.html

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...