• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن
تعداد بازدید : 1659

چرایی علم در مورد اینکه تصاویر و دیدن، باعث افزایش توجه می‌شود

در مقاله‌ای که در تاریح 17 دسامبر در مجله Science Advances منتشر شد، نویسنده‌های آن از مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو گزارش دادند که نوراپیرنفرین، یکی از مواد شیمیایی بسیار حیاتی و ضروری مغز، در قسمت‌هایی از مغز که به قشر دیداری معروف است، تنظیم می‌شود.
مترجم: فرهاد معمارصادقی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

در مقاله‌ای که در تاریح 17 دسامبر در مجله Science Advances منتشر شد، نویسنده‌های آن از مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو گزارش دادند که نوراپیرنفرین، یکی از مواد شیمیایی بسیار حیاتی و ضروری مغز، در قسمت‌هایی از مغز که به قشر دیداری معروف است، تنظیم می‌شود.


مارتین پوکرت، نویسنده ارشد این مقاله و استادیار فیزیولوژی سلولی و یکپارچه در مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو می‌گوید: " قبل از این مطالعه، پژوهش‌ها امکان تنظیم آزادسازی نوراپینفرین به صورت موضعی را مطرح می‌کردند، ولی به صورت واضح و مستقیم این مطلب مشخص نشده بود." 


نوراپینفرین ماده‌ شیمیایی است که در توجه کردن دخالت دارد. در این رابطه دکتر پاکرت می‌گوید: " برای دستیابی به حالت بهینه مغز و توانایی توجه کردن، مقدار مشخصی از این ماده باید ترشح شود. بنابراین ترشح شدن این ماده به صورت بیش از اندازه و یا کمتر از حد، بر چگونگی پردازش اطلاعات تاثیر می‌گذارد."

 


بیماری‌ها و اختلال‌هایی که در آنها مقدار نوراپینفرین تاثیر‌گذار و عامل تعیین‌کننده‌ای است عبارتند از: سوء مصرف مواد، آلزایمر، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و کمبود توجه و یا بیش‌فعالی (ADHD). در برخی اختلال‌ها مانند سوء مصرف برخی از مواد، آلزایمر و ADHD میزان ترشح نوراپینفرین کاهش پیدا می‌کند، و همین مطلب باعث کاهش توجه می‌شود. اما در برخی دیگر از انواع سوء مصرف مواد و PTSD میزان نوراپینفرین بیش از اندازه‌ای است که باید باشد.


یافته‌های تیم پژوهشی همچنین به سلول‌هایی به نام  آستروسیت‌ها نیز ارتباط پیدا کرد. سلولهایی که کار آنها کمک کردن به مغز و سیستم عصبی مرکزی است. 


دکتر پاکرت می‌گوید: " زمانی که فردی حرکتی می‌کند، مثل اینکه بچه‌ای سرش را به سمت والدینش بر می‌گرداند تا به حرف آنها گوش دهد، و این برگرداندن سر با محرک‌های دیداری، یعنی دیدن پدر و مادر ترکیب می‌شود، نوراپی‌نفرین بیشتری در زمانیکه اطلاعات از نظر دیداری هم پردازش می‌شوند، ترشح می‌شود. یافته دیگری که در این پژوهش داشتیم که اهمیت زیادی دارد این است که آستروسیت‌ها می‌توانند به شکل قابل اطمینانی میزان وجود و ترشح نوراپی‌نفرین را تشخیص دهند."


به عبارتی می‌توان گفت که آستروسیت‌ها به میزان ترشح نوراپی‌نفرین حساس هستند و میزان فعالیت خودشان و به تبع آن میزان بازدهی مغز را با توجه به میزان ترشح نوراپی‌نفرین تغییر می‌دهند.


به گفته دکتر پاکرت:" درک ترشح نوراپی‌نفرین، تنظیم موضعی و منطقه‌ای آن و چگونگی پاسخ دادن آستروسیت‌ها به میزان ترشح نوراپی‌نفرین ممکن است نشان دهنده سازوکاری باشد که یک فرد می‌تواند با آن سازوکار میزان توجه متمرکز بر حواس خود را تقویت کند." 


تحقیقات آینده در این جهت ادامه خواهد داشت.

 


لینک خبر:
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/12/211217151933.htm
منبع خبر:
Shawn R. Gray, Liang Ye, Jing Yong Ye, Martin Paukert. Noradrenergic terminal short-term potentiation enables modality-selective integration of sensory input and vigilance state. Science Advances, 2021; 7 (51) DOI: 10.1126/sciadv.abk1378

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...