• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۱ شنبه ۴ تير
تعداد بازدید : 1683

علائق ما، كشف كردنی هستند يا پرورش دادنی؟

اين پژوهش بر مطالعات ارزشمند دوئك در زمينه ذهنيت پویا در آموزش استوار است. دانشجويان داراي ذهنيت پویا باور داشتن به تغییر مهارت و هوش افراد در طول زمان مزیت‌هایی از لحاظ انگيزه و موفقيت داشتند.
مترجم: شکرانه رهبری
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

مفهوم جستجوی ندای درونی  را می توان به پیدا كردن الماسی در ساحل تشبیه كرد. اما آیا به کار بردن باغ برای این مفهوم استعاره مناسب‌تری نیست؟ 

 

پائول اكیف از دانشگاه ییل به همراه كارول دوئك و گرگوری والتون از دانشگاه استنفورد، اثر تفاوت ذهنیت در انسان‌های مختلف بر چگونگی دنبال كردن علاقه‌هایشان، در انتخاب شغل و رضایت از آن و حتی فعالیت های شخصی‌شان، را بررسی كردند. یافته‌های آنان در psychological science  منتشر شد.

 

این پژوهش بر مطالعات ارزشمند دوئك در زمینه ذهنیت پویا در آموزش استوار است. دانشجویان دارای ذهنیت پویا باور داشتن به تغییر مهارت  و هوش افراد در طول زمان مزیت‌هایی از لحاظ انگیزه و موفقیت داشتند. آنها اشتباهاتشان را فرصتی برای یادگیری میدانند. در حالیكه ذهنیت ثابت، با انگیزه پایین و گرایش به در نظر گرفتن اشتباه‌ها به عنوان شكست محض همراه است.

 

شعار مشهور "علاقه‌ات را كشف كن" كه در ستون‌های راهنمایی شغلی‌، كتاب‌های خودیاری و سخنرانی‌های فارغ‌التحصیلی دانشگاه رخنه كرده است؛ می‌تواند منجر به شكل‌گیری "دیدگاه ثابت" نسبت به علاقه‌ها شود باور به اینكه علاقه‌ها انعطاف‌ناپذیر و ماندگار هستند. اگر دانشجویان از قبل علاقه یا هدفی جدی داشته باشند، این باور می‌تواند آن‌ها را از دنبال‌كردن علاقه‌های جدید دلسرد کند و باعث می‌شود تا از انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که منجر به دنبال کردن علاقه فعلی‌شان نمی‌شود، خودداری کنند. اما در طرف دیگر، افراد دارای ذهنیت پویا، به دنبال علاقه‌های گوناگون می‌روند و با چالش‌ها و شكست‌ها مبارزه می‌كنند و همین موضوع به آن‌ها كمك می‌كند تا عاشق کاری باشند که انجام می‌دهند.

 

 

 

محققان پنج آزمایش انجام دادند. در دو آزمایش اول، از دانشجویان پرسیده  شد؛ آیا معتقدند علاقه‌ها ثابت هستند یا می‌توانند تغییر کنند. سپس همه دانشجویان دو مقاله، یكی با موضوع تكنولوژی و دیگری با موضوع هنر و علوم انسانی مطالعه کردند. در مقایسه با کسانی که معتقد بودند علاقه‌ها می توانند تغییر کنند، آنهایی كه به ثابت بودن علاقه‌ها باور داشتند تمایلشان به مقاله ای كه خارج از حیطه علاقمندی‌شان بود به میزان بیشتری كاهش یافت. 

 

آزمایش سوم برای بررسی امكان تغییر ذهنیت ها طراحی شد. نیمی از شرکت‌کننده‌ها، مقاله‌ای در مورد اینکه علاقه‌ها عمدتاً در طول عمر ثابت هستند خواندند و نیمی مقاله‌ای در مورد تغییر علاقه‌ها می‌خواندند. سپس همه دانشجوها، مقاله های مشابه آزمایش اول و دوم كه متمركز بر علوم طبیعی و یا هنر و علوم انسانی بود را خواندند و  میزان علاقه خود به هر دو مقاله را ارزیابی کردند. خواندن مقاله‌ای درباره علاقه‌های شخصی، رویکردشان در مورد مطالب خارج از حیطه معمول علاقه‌شان را تغییر داد. (مثلاً، فردی با علاقه شدید به علوم طبیعی، پس از خواندن مقاله‌ای در مورد منعطف بودن علاقه‌ها، علاقه زیادی به خواندن مقاله ای در مورد هنر نشان داد). این نشان داد که باورها در واقع همان اثراتی را ایجاد می‌کنند که در دو مطالعه اول مشاهده شد. 

 

در آزمایش‌های چهارم و پنجم ، محقق‌ها امیدوار بودند که انگیزه ها و موانع افراد در جستجوی علاقه‌هایشان را بررسی كنند. محققان ابتدا ذهنیت های ثابت و پویا را در میان تعداد جدیدی از دانشجویان مورد بررسی قرار دادند، سپس چند هفته بعد از همان پاسخ‌دهندگان سئوال‌هایی بازپاسخ درباره پیگیری علاقه‌هایشان پرسیدند. سئوال‌هایی از قبیل: «پس از كشف علاقه، چه اتفاقی برای انگیزه  افراد می افتد؟ آیا انگیزه  ای نامحدود خواهند داشت؟ آیا از اهمال كاری دست بر می دارند؟»

 

پاسخ‌دهنده‌های معتقد به ثابت بودن علاقه‌ها، در مقایسه با کسانی که معتقد بودند علاقه‌ها در طول زمان رشد و تغییر می‌کنند، به میزان بیشتری باور داشتند علاقه،  باعث ایجاد انگیزه نامحدود و کمترین میزان موانع می شود. 

 

آزمایش نهایی اكیف و همکارانش، به بررسی مجدد چالش‌های جستجوی علاقه در مقیاسی کوچک پرداخت. مشارکت‌کننده‌ها در این پژوهش ابتدا یکی از این دو مقاله را مطالعه کردند: مقاله‌ای در مورد عمدتا ثابت بودن علاقه‌ها و مقاله‌ای در مورد انعطاف‌پذیر بودن و قابل پرورش دادن علاقه‌ها. سپس شرکت‌کننده‌ها ویدئویی قابل فهم و جذاب در مورد نظریه‌های استیون هاوکینگ درباره سیاه‌چاله‌ها دیدند. سپس از شرکت‌کننده‌هایی که علاقه‌ زیادی به مبحث سیاه‌چاله ها نشان دادند، خواسته شد تا مقاله‌ای عمیق تر و دشوارتر درباره همین موضوع بخوانند. پس از خواندن مقاله دشوار، شرکت‌کننده‌های معقتد به "دیدگاه ثابت"، در مقایسه با شرکت‌کننده‌های معتقد به "دیدگاه پویا"، تمایل بیشتری به كاهش سطح علاقه خود به مبحث سیاه چاله ها نشان دادند. بالاترین میزان این تفاوت، در بین كسانی بود كه مقاله را دشوار می دانستند.

 

هنوز مشخص نیست که آیا تغییر ذهنیت، منجر به اثرات دائمی و طولانی مدت می‌شود یا خیر. با این حال، اگر تحقیقات آینده تغییر‌پذیر بودن علاقه‌ها را نشان دهند و یافته‌های این پژوهش را تایید کنند، سخنران‌ها باید به زودی به دنبال عبارت‌های جدیدی به جای "علاقه خود را كشف كنید"، باشند.      

 


لينك خبر:
https://www.psychologicalscience.org/news/minds-business/do-you-discover-your-passion-or-cultivate-it.html
مرجع خبر:
O’Keefe, P. A., Dweck, C. S., Walton, G. M., (2018). Implicit theories of interest: Finding your passion or developing it? Psychological Science.
Dweck, C (2015). Carol Dweck revisits the ‘growth mindset’. Education Week, 35(5) 20-24. https://www.edweek.org/ew/articles/2015/09/23/carol-dweck-revisits-the-growth-mindset.html

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...