• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۵ شهريور
تعداد بازدید : 927

۱۵ زنگ خطر در رفتارهای نوجوان - بخش دوم

در این مقاله به ۱۵ علامت خطر رایج در مشکلات مربوط به سلامت روان نوجوان اشاره می‌کنیم تا بدانیم به عنوان والدین برای محافظت کردن از نوجوان در مقابل آسیبها و اختلال‌های جدی، باید مواظب چه چیزهایی باشیم.
مترجم: فرهاد معمارصادقی


7#: تغییر در رفتار غذا خوردن، از دست دادن وزن، و یا نگرانی وسواسی نسبت به تصویر بدنی

بسیاری از نوجوان‌ها نسبت به وزنشان حساس می‌شوند و تصویر بدنی نامناسبی از خودشان در دوران نوجوانی دارند. تغییر در عادت‌های غذا خوردن می‌تواند نشانه‌ای از وجود اختلال‌های خوردن، که اختلال جدی‌ای در زمینه سلامت روانی نوجوان است و باید هر چه زودتر مورد توجه قرار بگیرد، باشد. اگر والدین متجه تغییرهایی در الگوی غذا خوردن نوجوان شدند و یا متوجه شدند که نوجوان وزن زیادی از دست داده است، سریعا باید به دنبال دریافت کمک از متخصص در این زمینه باشند.


8#: خشم و پرخاشگری

قبلا عنوان کردیم که نوجو‌ان می‌تواند تغییر خلق زیادی داشته باشد. ولی اگر نوجوان به شکلی پرخاشگرانه رفتار کرد و یا خشم‌های بسیار شدیدی از خودش نشان داد، می‌تواند علامتی باشد از اینکه موضوع چیز دیگری است. افزایش خشم و پرخاشگری علامت خطری است در رفتارهای نوجوان که باید جدی گرفته شود.


از عوامل رایجی که باعث برانگیختن خشم نوجوان می‌شوند به احساس بی‌احترامی، بی‌کفایتی و یا درک نشدن از سمت والدین اشاره کرد. ولی هرخشمی بخشی از طبیعت رشدو تحول نوجوان نیست و پرخاشگرانه ممکن است نشانه عزت نفس پایین، تنفر از خود، افسردگی و یا مشکلات دیگری در زمینه سلامت روان باشد.


9#: گوشه‌گیری و انزوا

انزوای بیش از اندازه علامت خطرناکی در رفتار نوجوان است. اگر نوجوان گوشه‌گیری می‌کند و یا خودش را منزوی می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی و یا وجود افکار خودکشی در او باشد. پیدا کردن متخصصی برای اطمینان پیدا کردن از این نشانه‌های بسیار مهم است. افسردگی و خطر خودکشی نگرانی‌های جدی‌ای در زمینه سلامت روان هستند که می‌توان آنها را با مداخله زود‌هنگام برطرف کرد.


علاوه براین، نوجوانی که از والدینش گوشه‌گیری می‌کند  و زمان زیادی را در اتاق خودش می‌گذراند ممکن است درگیر گروه همسالها و شبکه‌های مجازی باشد. گرچه این رابطه‌ها می‌تواند فواید زیادی به همراه داشته باشند، ولی اثرات منفی زیادی از جمله اعتیاد به تکنولوژی نیز می‌تواند به همراه داشته باشد. والدینی که متوجه چنین تغییر رفتاری در نوجوان می‌شوند لازم است تا اطلاعات کافی در مورد اینکه نوجوان به صورت آنلاین چه کارهایی انجام می‌دهد پیدا کنند و روش‌هایی برای اینکه نوجوان را درگیر فعالیت‌های خانوادگی کنند، بیابند.


10#: عزت نفس پایین

اگر نوجوانی نشانه‌های عزت نفس پایین را از خود نشان می‌دهد، می‌تواند نشانه این باشد که درگیر افسردگی شده استو پژوهش‌ها نشان می‌دهند، عزت نفس پایین بهترین پیش‌بینی‌کننده افسردگی در دوران نوجوانی است. عزت نفس پایین زمینه‌ساز بسیاری از اختلال‌های روانی است و همبود بسیاری از این اختلال‌ها مانند اختلال استرس پس از صانحه، اضطراب، سوء مصرف مواد، و اختلال‌های تغذیه نیز هست.


اگر نوجوانی نشانه‌های عزت نفس پایین را داشت، والدین باید با او در مورد صحبت کردن با متخصص صبحت کنند. والدین و مراقبین نیز می‌توانند دربهبود عزت نفس نوجوان کمک‌هایی بکنند. که در مقاله‌ای در همین رابطه آورده شده است.

 

 


11#: ابراز درماندگی و نا‌امیدی

ابراز احساس‌هایی مانند بی‌ارزشی و یا درماندگی می‌تواند نشانه خطری در مورد افسردگی شدید و یا احتمالا افکار خودکشی و خود آسیب‌رسان باشد. اگر نوجوانی احساس درماندگی و یا بی‌ارزشی می‌کند، خیلی آنرا جدی بگیرید و حتما در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.


12#: بدگمانی و مرموز بودن بیش از اندازه

مقداری مرموز رفتار کردن جزء ذات طبیعی رشد و تحول نوجوان برای رسیدن به استقلال و جدا شدن از والدین است. ولی، اگر نوجوانی خیلی بیش از اندازه پنهان‌کارباشد و فضای خلوت زیادی را همیشه درخواست کند. می‌تواند نشانه خطری در مورد اینکه مشکلی وجود دارد باشد. ممکن است مصرف مواد را مخفی می‌کند، و یا حتی ممکن است نشانه افسردگی خندان باشد.  نوعی از افسردگی که در آن فرد چهره مثبتی از خود نشان می‌دهد ولی از درون در حال عذاب کشیدن است.


بسیاری از نوجوان‌ها از ترس شدیدی رنج می‌برند که خودش را به صورت بدگمانی نشان می‌دهد. به دلیل اینکه نوجوان زمان زیادی را به اینکه دیگران در مورد او چه فکری می‌کنند، می‌کند، به همین دلیل در معرض بدگمانی زیادی قرار دارند. بدگمانی و سوء ذن در بزرگسالها با بسیاری از مشکلات روانی همبستگی دارد که برخی از آنها اضطراب، آسیب‌به خود، و یا اختلال استرس پس از صانحه است. سوء ذن شدید می‌تواند خودش نشانه‌ای از وجود اختلال‌های شدیدی مانند اسکیزوفرنی، و یا اختلال‌های روانپریشی باشد. 


13#: آسیب به خود

آسیب رساندن به خود در نوجوانی رفتاری است که باید به شدت مراقب آن بود. نوجوان از این رفتار‌ها مانند بریدن قسمت‌های مختلف بدن برای انطباق پیدا کردن با هیجان‌های مختلف و رهایی از درد، تنش، اضطراب استفاده می‌کنند. معمولا اختلال‌های روانشناختی در زیر این رفتارها وجود دارد. این مطلب حتما باید با یک متخصص بررسی و در موردش تصمیم‌گیری شود. 


برخی از نشانه‌ها عبارتند از:

  • جراحت‌هایی که دلیلی برای آنها وجود ندارد، خراش‌، کبودی، و زخم‌های بی‌دلیل معمولا در دور مچ دست، کمر و یا بالا‌تنه
  • پوشیدن لباسها‌یی که بدن را به طور کامل می‌پوشاند، لباس‌های آستین بلند حتی در هوای بسیار گرم
  • لکه‌های خون روی رخت‌خواب، لباس، حوله، و یا دستمال کاغذی
  • داشتن اشیاء تیز در وسایل شخصی مانند تیغ، سوزن، قیچی، چاقو، شیشه، و یا درب نوشابه
  • سپری کردن مدت زمان زیاد به صورت تنها، معمولا در اتاق خواب و یا حمام


14#: رها کردن دوستان

دقیقا مانند علامت خطری که در مورد نشان ندادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا از انجام آنها لذت می‌برده است، رها کردن دوستان نیز علامت خطر دیگری است که والدین می‌بایست به آن به دقت نگاه کنند. اگر نوجوان ناگهان دست از وقت گذراندن با دوستانش برداشت، می‌تواند نشانه‌ این باشد که از درون با چیزی درگیر است که نمی‌تواند در موردش صحبت کند. اگر واقعا احساس افسردگی، اضطراب داشته باشد، ممکن است از ترس طرد شدن و یا درک نشدن توسط دوستانش از آنها فاصله بگیرد. از طرف دیگر تشکیل روابط دوستانه ناگهانی با یک گروه نیز می‌تواند نشانه‌ای برای سوء مصرف مواد و یا انجام کارهای خطرناک باشد.


15#: اضطراب و نگرانی بیش از اندازه

همه گهگاهی نگران و مضطرب می‌شویم. ولی اگر نوجوانی به صورت همیشگی نگرانی و اضطراب بیش از اندازه‌ای که هیچ تناسبی با موقعیت ندارد از خود نشان دهد، والدین باید آنرا جدی بگیرند. اضطراب می‌تواند بسیار نا‌توان‌کننده باشد و نوجوان را از درگیر شدن در فعالیت‌هایی که قبلا لذت می‌برده است، وقت گذراندن با دوستان، و به اندازه کافی خوابیدن باز دارد. نگرانی بیش از اندازه، می‌تواند باعث بیدار ماندن بیش از اندازه نوجوان در شب شودو همین باعث افت عملکرد تحصیلی او در مدرس شود. همینطور این مطلب می‌تواند باعث بی‌قراری و پرخاشگری نیز شود.

 


لینک مقاله
https://www.newportacademy.com/resources/mental-health/red-flags-teenage-behavior/

 

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...