• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۲ جمعه ۲۴ شهريور
تعداد بازدید : 1379

چگونگی گذار از مرحله ماه‌عسل به مرحله عشق پایدار

مرحله ماه‌عسل به دورانی در رابطه گفته می‌شود که شراره‌های عشق و دوست داشتن از هر طرف زبانه می‌کشند و شور و اشتیاق بسیاری در رابطه موج می‌زند. در این دوره احتمالا باور دارید که از طرف مقابلتان هیچ کار اشتباهی سر نمی‌زند. تمایلی به جر و بحث کردن در رابطه چندان وجود ندارد و زیاد به پای یکدیگر نمی‌پیچید. از تعارض‌ها و سرخوردگی‌هایتان در رابطه چشم‌پوشی می‌کنید و همه چیز اینطور به نظر می‌رسد که آسان و بدون دردسر و بر وفق مراد است.
نویسنده: وندی رز گولد
مترجم: فرهاد معمارصادقی

 

مرحله ماه‌عسل به دورانی در رابطه گفته می‌شود که شراره‌های عشق و دوست داشتن از هر طرف زبانه می‌کشند و شور و اشتیاق بسیاری در رابطه موج می‌زند. در این دوره احتمالا باور دارید که از طرف مقابلتان هیچ کار اشتباهی سر نمی‌زند. تمایلی به جر و بحث کردن در رابطه چندان وجود ندارد و زیاد به پای یکدیگر نمی‌پیچید. از تعارض‌ها و سرخوردگی‌هایتان  در رابطه چشم‌پوشی می‌کنید و همه چیز اینطور به نظر می‌رسد که آسان و بدون دردسر و بر وفق مراد است. 


بث گولوتا زوج درمانگر دوره ماه‌عسل را اینطور تعریف می‌کند: " ماه عسل مربوط به ابتدای رابطه می‌شود، زمانیکه دو نفر در حال شناخت همدیگر هستند و به نظر همه چیز رو به راه، بدون نیاز به مراقبت، شاد و خوش و خرم می‌رسد. "


او اضافه می‌کند که این دوران بیشتر در در روابطی با دلبستگی ایمن به چشم می‌خورد که هر دو نفر نسبت به  احساس‌هایشان به هم اطمینان دارند و دوست دارند تا رابطه را ادامه دهند. به عبارت دیگر، هر دو نفر در رابطه بسیار مشتاق و هیجان‌زده هستند تا همدیگر را بهتر بشناسند. 


در ادامه همین مقاله بیشتر بررسی می‌کنیم که دوران ماه عسل در رابطه چطور است و کی می‌توانید متوجه شوید در حال گذار از این دوران هستید که به هر حال بخشی طبیعی از رابطه است که باید انتظار آن را داشت. 


دوران ماه عسل چه شکلی است

این دوران از رابطه هیجان‌بخش و شادی‌آور است. در این دوران دائم با هم صحبت می‌کنید و احساس می‌کنید همیشه دوست دارید کنار همدیگر باشید. وقتی نامش بر روی تلفن همراهتان پیدا می‌شود، ذوق‌زده می‌شوید. به محض اینکه از هم جدا می‌شوید دلتان برایش تنگ می‌شود، و معمولا در موردش فکر می‌کنید و زمان‌هایی که در کنار می‌گذرانید احساس می‌کنید بسیار ساده و آسان می‌گذرند.  از دیگر نشانه‌های قرار داشتن در این دوران این است که احساس امیدواری نسبت به رابطه با او دارید و همچنین احساس می‌کنید که از نظر فیزیکی و صمیمیت هیجانی بسیار به هم نزدیک هستید. 


در دوران ماه عسل ممکن است علامت‌های خطر را نادیده بگیرید

همانطور که دوران ماه عسل دوران بسیار فوق‌العاده و بی‌نظیری است، حواستان باشد که این احساس‌های خوب و کم‌نظیر باعث ندیدن علامت‌های خطر بالقوه‌ای که در رابطه وجود دارند، نشوند. 


گولوتا چنین می‌گوید: " وقتی در این دوران قرار دارید و شیفته فردی هستید، به آسانی ممکن است از خصوصیت‌های مهمی که در مورد شریک عاطفی‌تان برایتان مهم است، صرف نظر کنید و یا آنها را از نظر خودتان بی‌ارزش بدانید. به همین دلیل با خودتان در مورد اینکه با چه کسی در رابطه هستید رو راست باشید. از طرف مقابلتان بت نسازید و یا به دلیل داشتن تمام احساس‌هایی خوبی که با او دارید از آنچه برایتان مهم است صرف‌ نظر نکنید."


از کجا می‌توانید بفهمید که دوران ماه عسل تمام شده است؟

دوران ماه عسل برای هر زوجی متفاوت است و می‌تواند از 6 ماه تا چندین و چند سال متفاوت باشد. وقتی واقعیت‌های زندگی پایشان را به رابطه باز می‌کنند، و گفتگو‌های دشوار و تنش‌زا خودشان را نشان می‌دهند، به صورت طبیعی از دوران ماه عسل گذار کرده‌اید. این به آن معنی نیست که احساس‌های خوشایند رابطه به صورت کامل از بین رفته‌اند، بلکه منظور این است که زندگی رویایی و روی ابرها جایش را به زندگی واقعی روزمره می‌دهد.


به تدریج احساس‌های شدید و شیفتگی‌تان به طرف مقابل کاهش پیدا می‌کند. چیزی که تا قبل از اتمام این دوران به عنوان یک عادت عجیب بامزه بود، برایتان به راحتی تبدیل به چیزی می‌شود که دیوانه‌تان می‌کند. ناگهان ممکن است متوجه شوید که زمان کیفی کمتری را در کنار هم می‌گذرانید و کارهای خوب و جذابی که با هم می‌کردید را دیگر انجام نمی‌دهید.


لیانا استاکارد زوج‌درمانگر می‌گوید: " وقتی دوران ماه عسل به پایان می‌رسد، شما و شریک زندگی‌تان هر روز بیشتر شبیه به شکل اصیل و روزمره خودتان می‌شوید، و تازه متوجه مشکلات و نواقص در دیگری می‌شوید. در این دوران است که باید به شکل دقیق احساس‌هایی که در رابطه وجود دارد را ارزیابی کنیم و در مورد اینکه این رابطه با را با طرف مقابل ادامه دهیم تصمیم بگیریم." 


باید توجه داشته باشیم که طرف مقابلتان را نباید با فردی که در دوران ماه عسل می‌دیدید مقایسه کنید، به این تصور که نسخه‌ای که از فرد در دوران ماه عسل می‌دیدید واقعی بوده است. بلکه به جای اینکار، اکنون زمان آن است که فکر کنید و در مورد اینکه آینده‌تان می‌خواهید به چه صورتی باشد با هم گفتگو کنید.

 


دوران پس از ماه عسل

اگر تصمیم بگیرید که به سمت داشتن رابطه‌ای سالم حرکت کنید، آنچه با آن روبرو خواهید بود – اگر بهتر و زیباتر از دوران ماه عسل نباشد، از آن هیچ دست کمی نخواهد داشت. 


وقتی با همسرتان به شکل عمیق‌تری وارد زندگی می‌شوید، و با درونیات او بیشتر آشنا می‌شوید، می‌توانید قدردانش باشید و برایش به شکلی بسیار عمیق‌تر از آنچه در دوران ماه عسل ارزش قائل بودید ارزش قائل شوید.


۶ روش بهبود رابطه پس از پایان دوران ماه عسل

پژوهشی در سال 2022 در مورد دلایل از بین رفتن احساس‌های مثبت در رابطه بعد از احساس‌های شدید دوران ماه عسل انجام شد. در این پژوهش مشخص شد که عواملی مانند استرس، خستگی، و خواسته‌های مختلف بر روی کیفیت رابطه عاطفی اثر می‌گذارند. به همین دلیل بسیار مهم است که روی این نقاط احتمالی شکست به دقت کار کنیم تا رابطه را به صورتی رضایت‌بخش پرورش دهیم.


در ادامه برخی کارهایی که می‌توانید انجام دهید را با هم مرور می‌کنیم:

 

  • به قرار‌های عاشقانه خود ادامه دهید. به دلیل اینکه از دیدن هر چند وقت یکبار همدیگر وارد رابطه‌ای متعهدانه شده‌اید به این معنی نیست که فرایند قرار و مدارهای عاشقانه می‌بایست تمام شوند. همچنان با هم قرارهای عاشقانه بگذارید تا اوضاع برایتان هیجان‌آور و مهیج باشد. تجربه‌های جدیدی با هم داشته باشید، کارهایی انجام دهید که هر دویتان از آن لذت می‌برید.
  • سئوال بپرسید. حتی اگر زمان زمان زیادی را با هم گذرانده‌اید، هنوز خیلی چیزها هست که ممکن است در مورد همسرتان ندانید و یا درک درستی از آنها نداشته باشید. از یکدیگر سوال بپرسید و در مورد هم یاد بگیرید.
  • شفافیت را حفظ کنید. ارتباط مستقیم و بی‌پرده کمک می‌کند تا شعله عشق در رابطه‌تان همچنان روشن باقی بماند. این ارتباط می‌تواند بیان کردن چیزهای جدیدی باشد که به آنها علاقه‌مند هستید، یا حقایق جالبی که در همان روز فهمیده‌اید، یا حتی افکار و احساس‌های روزمره. حفظ دلبستگی‌ای عمیق و رابطه‌ای مستحکم فقط از طریق ارتباط محکمی که بین طرفین وجود دارد امکان‌پذیر است. در پژوهش‌ها نشان داده شده است که مهارت‌های عالی ارتباطی می‌تواند باعث بهبود صمیمیت در رابطه شوند.
  • گفتگوهای دشوار و چالش‌برانگیز داشته باشید. از زیر بار گفتگو‌های دشوار و چالش‌برانگیز مانند گفتگو در مورد ازدواج، چگونگی مدیریت مسائل مالی، فرار نکنید. اگر اجازه دهید این موضوع‌ها در سطح زیرین رابطه جریان داشته باشند و در مورد آنها گفتگو نکنید، تنش بسیار زیادی وارد رابطه‌تان می‌شود. با خودتان در مورد علاقه‌ها و خواسته‌هایتان تعارف نداشته باشید و درک درستی از علاقه‌ها و خواسته‌های طرف مقابلتان داشته باشید. این آگاهی باعث می‌شود تا تصمیم‌های بهتری برای خودتان و رابطه‌تان بگیرید.
  • تعارض را مدیریت کنید. داشتن تعارض و بحث کردن امری کاملا طبیعی است. در حقیقت، بحث کردن نشان‌دهنده این است که زوجین برای هم ارزش قائل هستند و تلاش می‌کنند تا درکی از طرز فکر و شیوه نگرش طرف مقابل داشته باشند. ولی با این حال، مطمئن شوید که به شیوه‌ درستی تعارض را مدیریت می‌کنید.
  • همدیگر را در اولویت قرار دهید. نیازها و خواسته‌های دیگری را در طول رابطه اولویت خودتان قرار دهید. شریک زندگی‌تان معمولا باید نفر اول دریافت محبت، زمان و انرژی شما باشد. 


https://www.verywellmind.com/transition-from-honeymoon-phase-to-long-lasting-commitment-7486526

 

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...