• پشتیبانی
  • 09194192929
پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی پایگاه هویت
پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی پایگاه هویت
  • درباره آزمون
  • روایی و اعتبار

این پرسشنامه توسط گرانه وانت و آدامز در سال 1984 با تفکیک جنبه ی عقیدتی و بین شخصی پرسشنامه سنجش عینی پایگاه هویت من (EOM- ESI-2) به عنوان اولین پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی پایگاه هویت من (EOM- ESI-1) ساخته شد.
این پرسشنامه دارای 64 سوال و 4 خرده مقیاس است.

 

نتایج مربوط به پایایی پرسشنامه هویتی (EOM- ESI )، (EOM- ESI-1)،(EOM- ESI-2 ) در سه نوع پایایی ثبات درونی،آزمون مجدد و نیمه کردن گزارش شده است. مطالعات مربوط به پایایی ثبات درونی بر حسب ضریب آلفای کرانباخ در 14 مطالعه با میانگین 66/0 به دست آمده است. یافته های مربوط به پایایی آزمون مجدد با میانگین 76/0- و پایایی مربوط به دو نیمه کردن پرسشنامه برای مقیاسهای هویتی عقیدتی و بین شخصی از 37/0 تا 64/0 گزارش شده است. در مورد دانشجویان ایرانی ضریب پایایی ثبات درونی پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) بر حسب ضریب آلفای کرانباخ توسط رحیمی نژاد(1379) محاسبه شد که میزان آن در جدول(1) آمده است. 
پایایی پرسشنامه (EOM- ESI-2 ) بر حسب ضریب آلفای کرانباخ در مقیاسهای هویت عقیدتی و بین شخصی دانشجویان ایرانی (438=N) و دانش آموزان ایرانی(177=N)

 

مقیاس عقیدتی

مقیاس بین شخصی

ضریب آلفا

دانشجویان

دانش آموزان

دانشجویان

دانش آموزان

پایگاه سردرگم

6/0

53/0

6/0

6/0

پایگاه زودرس

73/0

67/0

81/0

76/0

پایگاه معوق

63/0

48/0

65/0

52/0

پایگاه موفق

59/0

57/0

58/0

64/0

 
نتایج مربوط به ضریب آلفای کرانباخ پژوهش رحیمی نژاد(1379)، با نتایج مربوط به محاسبه ضریب آلفا در مطالعه بنی بن و آدامز در سال 1986 در پرسشنامه (EOM- ESI-2 ) که در دستورالعمل راهنمای این پرسشنامه توسط آدامز و همکاران(1989)، گزارش شده بسیار شباهت دارد. در مطالعه بنی بن و آدامز در سال 1986( به نقل از غضنفری،1382)، ضریب آلفای مقیاسهای عقیدتی از 63/0 تا 75/0 بود. در حالی که در محاسبه پایایی پرسشنامه مذکور در گروه دانشجویان ایرانی از 59/0 تا 73/0 به دست آمد و ضریب آلفای مقیاس بین شخصی بنی بن و آدامز در سال (1986)، 58/0 بود در حالی که در گروه ایرانی این ضریب آلفا از 6/0 تا 81/0 به دست آمد. ضریب پایایی پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) با روش آزمون مجدد نیز توسط رحیمی نژاد(1379)، در دانشجویان ایرانی محاسبه شد که نتایج آن در جدول (2) ارائه شده است.
ضریب پایایی آزمون مجدد پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) در مقیاسهای هویت عقیدتی و بین شخصی دانشجویان ایرانی(63=N)
 

 

ضریب آلفا

مقیاس عقیدتی

مقیاس بین شخصی

پایگاه سردرگم

6/0

53/0

6/0

6/0

پایگاه زودرس

73/0

67/0

81/0

76/0

پایگاه معوق

63/0

48/0

65/0

52/0

پایگاه موفق

59/0

57/0

58/0

64/0

 
 
آدامز و همکارانش (1989،به نقل از رحیمی نژاد،1379)، پنج نوع روایی را در مورد پرسشنامه(EOM- ESI-1) و (EOM- ESI-2 ) مورد بررسی قرار داده اند که عبارتند از: روایی پیش بین، همزمان و سه نوع روایی سازه شامل روایی تحلیل عامل، همگرا و واگرا.
در خصوص روایی پیش بین بین هویت موفق و صمیمیت، تحول اخلاقی سطح بالاتر، جایگاه کنترل بیرونی و نیز بین هویت سردرگم و جایگاه کنترل درونی. تحول اخلاقی سطح پایین تر ارتباط وجود دارد.درباره روایی همزمان نیز نتایج حاصل از همبستگی پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) و سایر مقیاسهای سنجش هویت مانند پرسشنامه روزنتال و همکاران (1988) و پرسشنامه جملات ناتمام مارسیا در سال 1966 و پرسشنامه «سنجش هویت من» نوجوانان تراز بیل گزارش شده توسط فراچ (1989)، حاکی از ارتباط در سطح متوسط تا سطح بالای از جهت همخوانی نتایج پرسشنامه های هویتی است.
 
 
 
 
 
 
رایگان
زمان تقریبی: ۲۵ دقیقه
تعداد سوالات: 64 سوال
دسته بندی:
رشد فردی
مخاطبین:
تعداد شرکت کنندگان: 5019 نفر