• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند
تعداد بازدید : 3396

رابطه جنسی محافظت شده یا رابطه عاطفی پرخطر؟

در پژوهشی که در مجله علم روانشاسی به چاپ رسیده‌است، نشان می‌دهد که جوانان – بر‌عکس آنچه گاهی اوقات در رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود- درهنگام انتخاب شریک عاطفی برای خود به شدت منطقی عمل می‌کنند.
مترجم: مریم فلاحی
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

خلاصه خبر: در اسطوره‌های یونانی،معروف است که اِروس یا خدای عشق برای افراد گیجی به همراه می‌آورده و ذهن را ضعیف می‌کرده است. اما پژوهش‌های نشان می‌دهد که جوانان درهنگام انتخاب شریک جنسی برای خود بسیار منطقی عمل می‌کنند.


در پژوهشی که در مجله علم روانشاسی به چاپ رسیده‌است، نشان می‌دهد که جوانان – بر‌عکس آنچه گاهی اوقات در رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود- درهنگام انتخاب شریک عاطفی برای خود به شدت منطقی عمل می‌کنند.

 

البته این به این معنی نیست که آنها انتخاب‌هایی کاملا بدون خطر می‌کنند؛ بلکه به نظر می‌رسد آنها در انتخاب‌ رفتارجنسی خود به طرز‍ ثابت و فکرشده‌ای هم منافع و هم خطرات را در نظر می‌گیرند. 

 


به گفته لورا هَتس،  کاندید دکتری در دانشگاه میزوری و نویسنده اصلی این مقاله: « باورمعمول این است که جوانان تحت تاثیر هورمون‌هایشان و یا تکانشگری در تصمیم‌گیری‌های جنسی‌شان انتخاب‌های کاملا متغیر و تا حدودی بر حسب شانس دارند. اما پژوهش ما نشان می‌دهد که جوانان در انتخاب‌هایشان بسیار با ثبات عمل کرده و به شکل متعادلی به میزان جذاب بودن و هم به ریسک متبلا شدن به بیماری‌های مقاربتی توجه می‌کنند.»


در این پژوهش که شامل ۲۵۷ شرکت کننده بودکه به صورت نظری وارد روابط جنسی قمارگونه می‌شدند، عکسی ازصورت یک شریک فرضی به همراه احتمال مبتلا شدن به بیماری مقاربتی از آن فرد نمایش داده شد. تقریبا تمامی شرکت کنندگان به طور ثابت تصمیماتی عاقلانه بر مبنای مدل‌های تصمیم‌گیری عقلانی اتخاذ کردند. این درحالی است که پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که افراد در مجموع تمایل به استفاده از راهبردهای تصمیم‌گیری اکتشافی— میان برهایی شناختی‌ای که برخی از اطلاعات را نادیده می‌گیرند، دارند.»  


یافته های پژوهش هَتس و همکاران نشان داد که حتی افرادی که در مورد مسائل مالی از راهبردهای مبتنی بر اکتشاف برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، درمورد انتخاب‌های جنسی خود تصمیمات منطقی می‌گیرند.

 


لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/observer/risky-romance
منبع خبر:
Hatz, L. E., Park, S., McCarty, K. N., McCarthy, D. M., & Davis-Stober, C. P. (2020). Young adults make rational sexual decisions. Psychological Science, 31(8), 944–956. https://doi.org/10.1177%2F0956797620925036

 

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...