• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۰ يکشنبه ۱۶ خرداد
تعداد بازدید : 2165

ارتباط در دوران کرونا: گوش کردن و یاد گرفتن

در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از زوج‌ها با یک دوگانگی کاملاً جدید روبرو شده‌اند. در این دوران ما بیش از هر زمان دیگری در خانه هستیم و از لحاظ فیزیکی به هم نزدیک‌تریم، اما همزمان با این نزدیکی بیرونی، از درون بیشتر درونگرا می‌شویم و احساس بیشتری مبنی بر قطع رابطه‌هایمان داریم.هنگامی که زن و شهر‌ها تحت شرایط فعلی مجبور می‌شوند تقریباً تمام وقت خود را با هم بگذرانند، چالش‌های متعدد غیرمنتظره و به ظاهر متناقضی بوجود می‌آیند.
نویسنده: تری گسپرد
مترجم: شیما طاهری، الهه رضایی فرد
ویراستار: فرهاد معمارصادقی

 

ارتباط، بر میزان صمیمیت ما در روابط، به اندازه میزان احساس اطمینان و امنیت تاثیر می‌گذارد.


در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از زوج‌ها با یک دوگانگی کاملاً جدید روبرو شده‌اند. در این دوران ما بیش از هر زمان دیگری در خانه هستیم و از لحاظ فیزیکی به هم نزدیک‌تریم، اما همزمان با این نزدیکی بیرونی، از درون بیشتر درونگرا می‌شویم و احساس بیشتری مبنی بر قطع رابطه‌هایمان داریم.هنگامی که زن و شهر‌ها تحت شرایط فعلی مجبور می‌شوند تقریباً تمام وقت خود را با هم بگذرانند، چالش‌های متعدد غیرمنتظره و به ظاهر متناقضی بوجود می‌آیند.


برقراری ارتباط توأم با عشق و تحسین با شریک زندگی‌تان مشخصه اصلی هر رابطه‌ای است، با این وجود پس ازمدتی با وجود فشارهای مختلف زندگی روزمره، ممکن است متوجه شوید که ارتباط سازنده و مثبتتان با همسرتان درحال تضعیف شدن است. ارتباط سازنده و مثبت شامل بیان "دوستت دارم" به همسرتان هم می‌شود. تعداد دفعه‌هایی که این جمله‌ها بیان می‌شوند شروع به کم شدن می‌کنند. شما ممکن است از همسرتان با صدایی بلند قدردانی نکنید چرا که به نظرتان این کار طبیعی نیست. در عوض، مسائل پیش پا افتاده را بزرگ می‌کنید و تصویر بزرگتری که زندگی خود را بر پایه آن بنا کرده‌اید، از دست می‌دهید.


یکی از راه‌های موثر برای افزایش ارتباط‌های سازنده و مثبت و کسب اطلاعات بیشتر در مورد شریک زندگی خود، پرسیدنِ سؤالات با پاسخ بازاست. به‌عنوان مثال، من اغلب به زوجین توصیه می‌کنم از همسر خود سئوال‌هایی مانند "امروز در محل کارت اوضاع چطور گذشت؟"  بپرسند؛ چرا که نسبت به این سؤال که " آیا روز خوبی داشتی ؟" مکالمه بیشتری ایجاد می‌کند.


به گفته دکتر جان گاتمن، طرح سؤالاتی با پاسخ بله یا خیر، می‌تواند یک مکالمه را از بین ببرد، در حالی که سؤالات با پاسخ باز، مانند"از چه چیزی از این فیلم بیش از همه خوشت آمد؟"  به یک پاسخ عمیق‌تری نیاز دارد که می‌تواند مکالمه را تقویت کند. در نهایت، این سئوال‌ها که به صورت کلی باعث ارتباط بیشتر می‌شوند، ابزاری است برای همسرانی که سعی می‌کنند در ابراز علاقه به عزیزانشان فعال‌تر باشند. دراین مواقع، به نظر می‌رسد نتایج مثبت چنین سوال و جواب‌هایی، تعادلی در درگیری‌ها، عدم اطمینان‌ها و استرس‌هایی که همه ما با آن‌ها سر و کار داریم، ایجاد ‌کند.


در اینجا چهار سؤال وجود دارد که می‌توانید برای افزایش صمیمیت از شریک زندگی خود بپرسید.


فکر می‌کنی چه چیزی می‌تواند رابطه‌مان را بهتر کند؟
 در مورد نحوه برقراری ارتباطم با خودت، دو مورد را که می‌پسندی نام ببر؟
در مورد نحوه برقراری ارتباط، دو مورد را که دوست داری در من تغییر کند نام ببر؟
ترجیح می‌دهی این آخر هفته اوقات فراغتمان را چگونه بگذارانیم؟

 

 


گاهی اوقات زوجین چنان درگیر مشکلهای خود می‌شوند که فراموش می‌کنند شریک زندگی خود را به‌عنوان یک فرد ببینند. شما می‌توانید باکسب اطلاعات بیشتردرمورد شریک زندگی خود و بحث در مورد افکار و احساس‌های او، رابطه خود با او را تقویت کنید. اگر سعی کنید ابتدا به سئوال‌های بالا در مورد شریک زندگی خود پاسخ دهید و سپس پاسخ‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید (یا از یکدیگر مصاحبه کنید)، در مسیرایجاد عشق واقعی و بهبود کیفیت رابطه خود قرارمی‌گیرید. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا هر روز به همسرتان نزدیک‌تر شوید.


6 راهکار برای افزایش ارتباط و ایجاد عشق همراه با صمیمیت :

 

  • مطمئن شوید که بیشتر از اینکه به‌دنبال درک شدن باشید ابتدا درک کنید. به آنچه همسرتان در حال حاضر می‌گوید پاسخ دهید. بیش از آنکه درگیر و همراه با تجربه‌های خودتان باشید، همراه و همساز تجربه‌های آنها شوید.
  • سخاوتمندانه تحسین و علاقه خود را به شریک زندگی‌تان نشان دهید. می‌توانید بگویید : "تو خیلی فرد خاصی هستی و چقدر خوش شانس هستم که تو را دارم."
  • وقتی شریک زندگی‌تان در حال  انجام کاری "مفید" است از او تعریف کنید.
  • تمرین کنید که به طور منظم قدردانی متقابل کنید. به‌عنوان مثال، خوب است بگویید: " بسیار ممنونم که سخت کار می‌کنی و متوجهم که روزسختی داشتی. یک لیوان چایی می‌ریزم تا درباره روزت برایم بگویی. "
  • وقتی همسرتان خواستار توجه، محبت یا هر نوع ارتباط مثبت است، به او اهمیت بدهید. به سمت همسرتان حرکت کردن اغلب به روش‌های ساده مانند لبخند یا به شانه‌اش زدن برای تایید می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در مقابل، روی برگرداندن ممکن است به این معنی باشد که وقتی شریک زندگی شما درباره موضوع مهمی صحبت می‌کند، تلویزیون تماشا کنید یا به موبایل خود نگاه کنید.
  • خصوصیت‌های مثبت همسرتان را به خودتان یادآوری کنید و هر روز چندین بار احساسات مثبت خود را با صدای بلند بیان کنید. دکتر جان گاتمن در مقاله "هفت اصل عملی ساختن ازدواج" پیشنهاد می‌کند تعداد تعریف کردن‌هایتان  را افزایش دهید. به نظر او گوش دهید و قانون ۵-۱ را در تعامل‌های خود پیاده کنید - به این معنی که به ازای هر تعامل منفی، حداقل به 5 تعامل مثبت نیاز دارید.

 

ارتباطات، بر میزان احساس اطمینان و امنیت ما در روابط به اندازه میزان احساس صمیمیت تأثیرگذار است. از آنجا که ارتباط داشتن و صمیمیت با هم در رابطه مستقیم هستند، هر روز وقت بگذارید تا واقعاً به صحبت‌های همسرتان گوش دهید و شجاعت داشته باشید که سؤالات با پاسخ باز بپرسید (به جای اینکه برای خودتان مفروضه‌های بسیازید) تا مطمئن شوید که او را درک می‌کنید. با گذشت زمان خواهید فهمید که در روابط خود احساس صمیمیت بیشتری می‌کنید، کمتر بحث می‌کنید و احساس رضایت بیشتری در رابطه دارید.

 

لینک مقاله
https://www.gottman.com/blog/communication-during-coronavirus-listening-and-learning/

 

[کپی برداری و نقل تمام یا قسمتی از این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت انتخاب بهتر” ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود]

 

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...